Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.  (läst 3403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« skrivet: 19 januari 2016, 19:44:57 »
 help Är det nÃ¥gon som har nÃ¥n ide om varför min pump Comfortzone ce50 vill avfrosta ideligen. Den gÃ¥r en stund och avfrostar sedan stÃ¥r den still och kopplar till elpannan börjar jobba nÃ¥ra minuter och avfrostar igen. EmellanÃ¥t gÃ¥r den normalt ett par timmar senn faller den tillbaka i nämda konstiga läge. Det mÃ¥ste vara (tror jag) nÃ¥gon komponent som initierar avfrostning eller sÃ¥ är helt enkelt styrdatorn skadad. Är det nÃ¥gon som möjligen skulle kunna ha en ide??  Mvh John

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2016, 07:56:54 »
Rengjort luftfilter?
Normalt ventilationsflöde?
Isolerade frånluftskanaler? (vilken avlufttemperatur har du från huset innan det passerat förångaren)
Jag är inte så påläst, men det borde sitta en tempgivare på förångaren som triggar avfrostningen, när det blir för kallt på förångaren, eller om köldmediet blir för kallt så skall en avfrostning triggas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2016, 08:24:33 »
Ja  avlufttempen är normal 21-22 grader förÃ¥ngaren börjar pÃ¥ minusgrader men slutar pÃ¥ plusgrader ibland upp mot 17-18. Det är ingen is pÃ¥ förÃ¥ngaren. Jag undrar om det kan finnas ngn säkerhetsfunktion som felar och triggar avfrostning?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2016, 08:33:33 »
Skulle ju kunna vara en lågtryckvakt på sugsidan i kylkretsen som triggar avfrostning i onödan, det skulle i så fall indikera köldmedieläckage.
NÃ¥gon som vet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2016, 17:16:18 »
Emellanåt går den normalt ett par timmar senn faller den tillbaka i nämda konstiga läge.
Underligt, kanske även något fel på den elektroniska expansionsventilen? För ett antal år sedan hade i alla fall vissa luftluftvärmepumpar problem med dessa när det var nytt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2016, 22:05:49 »
Tack Rickard och Josth för ert engagemang :).  Ang köldmediebrist: Jag vet inte vad som är normalt vid synglaset som sitter efter torkfiltret sÃ¥ kan man se en konstant nivÃ¥ pÃ¥ strax under halva synglaset. Vid körning pÃ¥ lägsta frekvens. Är det normalt? Jag har hört att om det bubblar sÃ¥ är det brist (det var väl du Josth som förklarade detta tidigare tror jag) men det bubblar inte det rinner mera. Eller är det sÃ¥ att glaset skall vara fullt? Mvh John

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2016, 06:38:42 »
Jag har i alla fall aldrig sett ett halvfullt glas, men det kanske en kyltekniker kan svara bättre på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2016, 22:16:24 »
Nä jag trodde ju också att det skulle vara fullt med vätska. Jag ser ju om inte bubblor, så rörelse hela tiden i glaset??

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2016, 09:21:23 »
Jo vad jag minns så kan man säga att det såg ut som viss rörelse hela tiden i glaset. (Nibe tog synglaset efter bara ett par år när de bytte ut första kompressorn som hade havererat, sa att det inte spelade någon roll). I bilens A/C, också med R134a, tycker jag också det rinner hela tiden med någon pytteliten luftbubbla kvar i synglaset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2016, 17:18:43 »
Josth  menar du att det verkar normalt ang. mitt synglas eller menar du att kompressorn är pÃ¥ väg att ge upp?  ::) mvh John

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2016, 19:28:26 »
Jag gissar att synglaset ditt är ganska normalt. Att många kompressorer i frånluftsvärmepumparna gav upp för ett 10-tal år sedan berodde på införandet av köldmediet R290 propan i kombination med kompressoroljan. I CE50 är det R134a om jag minns rätt och scroll- istället för rotationskompressor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Min värmepump hamnar i avfrostning stup i ett.
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2016, 13:26:11 »
Josth det låter bra! Ja du har rätt det är 134a i min pump och en scroll på 1500W nånting, hmm scroll är väl en rotationskompressor du menade nog "kolvkompressor" ? Ja ang. min pump så är det ngt galet med styrningen av den. Som tur är så går den långa stunder på rätt sätt så jag slipper köra enbart på elpatron. Mvh John

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!