Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Garage, placering av innedel(ar)  (läst 4608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Garage, placering av innedel(ar)
« skrivet: 16 september 2015, 17:04:10 »


Efter många funderingar hit och dit så har jag (nästan) beslutat mig att ge mig in i LLVP träsket för uppvärmning av garaget.

Eftersom en bild, även dålig sådan, säger mer än 1000 ord så ritade jag lite i Paint.
Att jag nu valt att skriva FH25/35 är för att det är på dessa pumpar jag kikat. Det är inget som är skrivet i sten utan andra märken och modeller är såklart intressanta. Kanske skulle vara fördelaktigt att ta typ FH50 istället?
Det jag funderar över är väl mest OM jag måste ha två pumpar för att klara uppvärmningen eller om jag skulle klara mig med en.
Jag kommer bara att hålla 8-10 grader i garaget.

Dock så med en pump blir det ju problem med värmespridningen in till lilla delen då det i dagsläget bara är en vanlig dörr mellan, ska det gå med en pump så är det väl ett krav med någon fläktlösning för att tvinga fram cirkulation där.
Problematiken är ju då att det är indraget vatten i lilla delen så där får det inte frysa...

Vilken placering är att föredra i stora delen? Alt 1 eller 2?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #1 skrivet: 16 september 2015, 18:28:17 »
Går det att montera innerdelen mittemot dörröppningen till lilla garaget så är det nog bästa alternativet tillsammans med en FH50VEHZ om du vill använda en maskin.
Självklart bättre med flera värmekällor som då även ger mer effekt men det kostar lite mer i inköp.
160kvm garage i Boden kommer att behöva en hel del effekt.
FH35VEHZ ger 4,3kW vid -15
FH50VEHZ ger 6kW vid -15

Framgår inte hur du värmt upp detta tidigare och vilken effekt som du då behövde för att hålla 10 grader vid olika utomhustemper
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #2 skrivet: 16 september 2015, 18:55:42 »
Har bara bott i 1 vinter (1½år) och denna vinter så körde jag lite dieselkanon i stora delen för att hålla det kring nollan när inte spillvärmen från bilen räckte till och i lilla delen så sköttes uppvärmningen av ett ~1500w element med mindre välfungerande termostat. Höll 8-15 grader (dålig termostat som sagt) i lilla delen även under perioden när det kröp nedåt -35ºC ute.

Ett problem som måste åtgärdas inför vintern är tätning av de stora portarna. Speciellt den längst till höger i bild. Den är allt annat än tät...

Hade det inte varit något problem vad avser kostnaden så hade jag nog köpt t.ex FH35+50 etc men tyvärr så har ju väldigt få den lyxen..

Två pumpar blir ju dyrare i inköp men på en 10års period kanske det inte blir någon jättestor skillnad pga bättre effektivitet än om man köper t.ex en FH50? Två mindre pumpar bör väl ge bättre COP än en större?

Angående placering, är det bättre att blåsa mot-från eller tvärs portarna?
« Senast ändrad: 16 september 2015, 19:00:34 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #3 skrivet: 16 september 2015, 19:40:45 »
Låter lite märkligt att du lyckades hålla 8-13 grader i ett förråd på 50kvm vid -35 grader, det måste ha spillt över värme från den andra lokalen med dieselkanonen.
Annars finns det ingen vits att montera en separat maskin i den lokalen om den kräver så lite effekt vid -35 grader ute.
När det gäller placering av innerdel så måste du även utgå från vart utedelen ska stå.
Det kommer mycket vatten från utedelen som ger en skridskobana vilket du måste tänka på vid placeringen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #4 skrivet: 16 september 2015, 20:03:18 »
Kan ju vara så att jag minns väldigt fel vad det står på elemetet... Får kolla när jag kommer hem från jobbet.

Dock så var det ju inga jättelånga kallperioder utan bara några dagar åt gången som det var kallare än ca -15.

Placering av utedel är inget stort problem då byggnaden är fristående och står ca 70m från "boningshuset" :)
Alla sidor utom framsidan är tillgängliga. Dock så med tanke på byggnadens storlek (eller snarare takets) så är det nog kanske fördelaktigt att inte ha den på baksidan då man nog får montera den rätt högt pga takraset.

På "vänstra" kortsidan (den vid lilla delen) så är det en 'carport' och i händande fall av två pumpar så hade jag fundering att låta montera utedelen ovanför taket på carporten om det nu inte är helt retarderat.

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #5 skrivet: 16 september 2015, 20:35:37 »
Montera den inte på ett tak utan att ha kollat bärighet.
Du kan få flera hundra kilo is av allt kondensvatten under vinterperioden, beroende på hur mycket den får jobba och luftfuktighet.
Nu är det väl i och för sig torrare luft uppe hos er normalt sett.
Ta hem En/flera Ã¥terförsäljare sÃ¥ han/hon kan kika pÃ¥ plats och ge förslag pÃ¥ modell,  placering samt pris installerat och klart är det bästa rÃ¥det
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #6 skrivet: 16 september 2015, 20:48:19 »
Kanske skulle börja med en pump och montera den så den blåser mot dörren mellan delarna och sen beroende på utfallet på denna vinter köpa en till eller behålla det som det är-.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #7 skrivet: 17 september 2015, 19:33:36 »
Låter lite märkligt att du lyckades hålla 8-13 grader i ett förråd på 50kvm vid -35 grader, det måste ha spillt över värme från den andra lokalen med dieselkanonen.
Annars finns det ingen vits att montera en separat maskin i den lokalen om den kräver så lite effekt vid -35 grader ute.
När det gäller placering av innerdel så måste du även utgå från vart utedelen ska stå.
Det kommer mycket vatten från utedelen som ger en skridskobana vilket du måste tänka på vid placeringen.

Kollade på radiatorn idag, 1300w är den på. Kollade även termometern som sitter i lokalen, +3ºC är den lägsta temperaturen som varit senaste året och det var när termostaten ballade ur rejält så den inte slog till alls.

Med tanke på att det bara var några få grader varmt (och i allmänhet klart svalare) i den stora delen känns det lite osannolikt att ha fått spillvärme därifrån.

Kanske börjar med att bara ha en pump i stora delen och se hur pass det räcker med det
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Garage, placering av innedel(ar)
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2015, 23:30:57 »
Är det värt att satsa några tusenlappar extra på en FH50, målet är ju att bara hålla ca 8-10 grader varmt. Dock så ger ju FH50 ca 1.7kw mer vid -15 än vad en FH35 gör. Dock så har den ju sämre COP, fast det kanske går på ett ut iom högre effekt vid lägre temperatur?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 499
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!