Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump i fritidshus?  (läst 1911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellfan1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftsvärmepump i fritidshus?
« skrivet: 01 juni 2015, 19:40:43 »
Hejsan,
Vi ska bygga fritidshus och standard är golvvärme via frånluftsVP.
Min fundering är, dÃ¥ denna Ã¥tervinner "spillvärme" frÃ¥n mig och använd energi i bostaden är den optimal i ett fritidshus som stÃ¥r "tomt" stor del av tiden?  :-\

Må gott alla forum läsare.

/P

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frånluftsvärmepump i fritidshus?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2015, 21:11:02 »
Det verkliga nackdelen är väl att den behöver ca 20 °C innetemp för att funka OK.
Du vill säkert sänka innetemp när du inte är där och då är en LLVP med denna funktionen bästa alternativet.
Den goda nyheten är att en FLVP + LLVP är en kombo som funkar utmärkt, LLVP:en kan även funka som AC på sommaren.

Så mitt råd är att gå på en FLPV + LLVP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!