Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 värmepumpar?  (läst 3365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tobbe78

  • Gäst
Tobbe78
2 värmepumpar?
« skrivet: 26 april 2015, 20:53:31 »
hej

har idag en värmepump panasonic (12xx) placerad i köket.
Ingen optimal placering. se bild. men jag förstår tidigare ägaren eftersom det är svårt att placera den på ett annat sätt. Det är för litet mellan tak och fönster på alla andra ställen. Hade gärna haft pumpen på högra väggen köket men det är det endast fönster..

För att att slippa använda elradiatorerna på övervåningen samt i tvätt stuga plus båda det sovrum närmast tvätten så hade jag tänkt mig installera en pump till.
Tänker mig en FH35 i trapp huset där hälften av utblåset är riktad neråt och andra hälften uppåt.

Bor i en 70 tals mexitegel villa på cirka 180 kvadrat. Ingen tilluft ventiler men jag har pax fläktar på båda toaletterna.
Har dock aldrig haft imma på fönster så tilluft verkar det bli på annat sätt trots nya fönster...

Vad tror ni om placeringen? Är det lönt med en pump till? Ligger på runt 19 tusen kw idag.

Tacksam för svar


Tobbe78

  • Gäst
Tobbe78
SV: 2 värmepumpar?
« Svar #1 skrivet: 26 april 2015, 21:03:27 »
HUr sjutton kan man infoga en bild??

Utloggad Tobbe78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 26 april 2015, 21:21:37 »
NU så kommer bilden efter registrering...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 27 april 2015, 07:39:53 »
Vet de som placerat värmepumpen i trappen sådär som tycker att för mycket värme åker upp på övervåningen.
Placera den i så fall så att den framförallt blåser ned mot bottenvåningen, det lär räcka bra att vinkla upp utblåsen en aning om du vill ha mer värme till övervåningen.

Annars ser ju en bra placering ut att vara ovanför dörren mellan tvättstuga och hall där nere, om du kan dra kondensvattenslangen snett nedåt utåt åt något av hållen i tvättstugan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tobbe78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 värmepumpar?
« Svar #4 skrivet: 27 april 2015, 19:51:13 »
hej ingen dum idé!  tummenupp
Men har hört att man inte skall sätta innedelen pÃ¥ en innevägg?  dontknow

Inser också att man inte ritning stämmer utan det blir tom bättre.
Man bör ju kunna sätta ytterdelen utanför ytterdörren helt enkelt och dra ett par meter till innedelen via taklisten/väggen.

Nåon kommentar om inneväggen?

Utloggad Tobbe78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2 värmepumpar?
« Svar #5 skrivet: 27 april 2015, 19:52:04 »
ny bild

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 2 värmepumpar?
« Svar #6 skrivet: 28 april 2015, 07:28:25 »
Att man skall undvika innerväggar beror på att man måste kunna avleda kondensvatten som bildas i innedelen när man kör kyla.
Kylan kan sättas på av misstag, så det funkar inte att säga att man aldrig tänkt köra kyla, det måste fungera, och du kan därför INTE dra rör efter taklist, rörkanalerna måste kunna dras från innedelens nedre hörn och sedan luta snett nedåt hela vägen ut genom ytterväggen, fallet behöver inte vara stort (1 cm/meter) men det måste finnas där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!