Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750, fÃ¥r inte kompressorn att gÃ¥ fullt?  (läst 20880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« skrivet: 02 december 2014, 22:22:58 »
Hej,

Har idag en nibe 750 som jag kör med spärrad tillsats. Just när jag startat värmepumpen säger den att max frekvens är 120hz, när den varit igång en stund ändrar den till runt 80-90hz som max. Dessutom, trots att gradminuter står i -699 jobbar den ändå bara i mellan 60-70hz som mest. Har rengjort filter och privat att öka fläkthastigheten till 60% så jag får ett flöde (BS1) på 180 men det hjälper inte.

Vad är det som håller tillbaka kompressorn att jobba fullt? Framledningstempen ligger efter med hela fyra grader så den borde ju gå på max...

Vol

Utloggad robbanl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #1 skrivet: 03 december 2014, 09:15:23 »
Hej,

Har oxå en F750 sedan några månader och jag har nyfiket studerat hur det beter sig i olika lägen.
Min slutsats är att det som framförallt begränsar kompressorns frekvens uppåt är förångarens temperatur och hetgasens temperatur.

Förångaren tillåts att bli som lägst -17 grader, sen träder en förångarbegränsning in och kompressorns frekvens stegas ner tills förångarens temperatur nått någon form av jämvikt strax
under -17 grader.
Sen kan även en hetgasbegränsning träda in då hetgasen blir varmare än ca 110 grader. För mig sker det främst under varmvattenproduktion i lyxläget (65 grader).

Kruxet med att förångarbegränsningen träder in är att mängden luft och dess värmeinnehåll som passerar förångaren inte räcker till än att "värma upp den" till en viss punkt.
När kompressorn jobbar kyls förångaren och det är frånluften från huset som ska värma upp den.
D v s vill du få kompressorn att jobba med högre frekvens innan förångningsbegränsningen träder in så behöver du öka luftflödet, värmeinnehåll eller både och. Där gäller det att hitta en jämnvikt. För ju mer du höjer fläkthastigheten ju mer kall luft drar du in i huset, vilket kostar energi att värma upp.

Jag hade först fläkthastigheten inställd så jag fick ett flöde på 160 (visat på displayen i pumpen) och då fick jag en max kompressorfrekvens på ca 75 Hz vid värmeproduktion.
Höjde fläkthastigheten så flödesvärdet blev 180, och vips så tillåts kompressorn jobba strax över 90 Hz. Men så klart med effekten att jag drar in mer kalluft i huset.

/Robban

Utloggad robbanl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #2 skrivet: 03 december 2014, 09:21:53 »
Som tillägg,
Jag klarar att värma ca 160 kvm boyta till 20-21 grader utan tillsats om det är ca 0 gradigt (+/- 1 grad) som kallast ute. Sen behöver den puffa på med tillsats, beroende på hur mycket varmvatten som förbrukas.

Kan vara värt att tänka på att en blockerad eltillsats kan vara riskabelt om tempen ligger under nollan ute, och huset står utan tillsyn. Om du får ett fel som gör att kompressorn inte kan starta så saknar du helt uppvärmning och potentiellt en frysrisk. (var Nibe som tipsade mig om det).

/Robban

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2014, 09:45:44 »
Hej,

Har oxå en F750 sedan några månader och jag har nyfiket studerat hur det beter sig i olika lägen.
Min slutsats är att det som framförallt begränsar kompressorns frekvens uppåt är förångarens temperatur och hetgasens temperatur.

Förångaren tillåts att bli som lägst -17 grader, sen träder en förångarbegränsning in och kompressorns frekvens stegas ner tills förångarens temperatur nått någon form av jämvikt strax
under -17 grader.
Sen kan även en hetgasbegränsning träda in då hetgasen blir varmare än ca 110 grader. För mig sker det främst under varmvattenproduktion i lyxläget (65 grader).

Kruxet med att förångarbegränsningen träder in är att mängden luft och dess värmeinnehåll som passerar förångaren inte räcker till än att "värma upp den" till en viss punkt.
När kompressorn jobbar kyls förångaren och det är frånluften från huset som ska värma upp den.
D v s vill du få kompressorn att jobba med högre frekvens innan förångningsbegränsningen träder in så behöver du öka luftflödet, värmeinnehåll eller både och. Där gäller det att hitta en jämnvikt. För ju mer du höjer fläkthastigheten ju mer kall luft drar du in i huset, vilket kostar energi att värma upp.

Jag hade först fläkthastigheten inställd så jag fick ett flöde på 160 (visat på displayen i pumpen) och då fick jag en max kompressorfrekvens på ca 75 Hz vid värmeproduktion.
Höjde fläkthastigheten så flödesvärdet blev 180, och vips så tillåts kompressorn jobba strax över 90 Hz. Men så klart med effekten att jag drar in mer kalluft i huset.

/Robban

Intressant! Det verkar helt klart vara förångningsbegränsningen som stoppar. Det märkliga är att nu står det att den kör begränsat trots att förångaren har en temp på -15, och har haft så en stund.
När förstår den att den kommit ner "under" sitt värde och börjar köra med kompressorn för fullt igen?

Antar att mjukvaruppdateringar av pumpen (kör ej senaste programvaran) inte hjälper detta på något sätt?

Vol

Utloggad robbanl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2014, 12:22:10 »
Min beter sig på samma sätt, det indikerar förångningsbegränsning ett tag efter att den inträffat. Gissar att den väntar och "känner sig för" hur lågt eller högt den vågar gå i frekvens för att undvika en ny förångningsbegränsning.

Jag har uppdaterat till senaste programvaran (oktober) och har inte noterat någon skillnad i beteende gällande detta.
Tror det är ett fullt normalt beteende.

Så kontentan är nog att man aldrig får ut full märkeffekt från kompressorn om inte huset är så pass stort att du kan ha ett ventilationsflöde som är så pass högt att du kan värma/föra bort kyla från förångaren att frekvensen når 120 Hz.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2014, 12:50:23 »
Min beter sig på samma sätt, det indikerar förångningsbegränsning ett tag efter att den inträffat. Gissar att den väntar och "känner sig för" hur lågt eller högt den vågar gå i frekvens för att undvika en ny förångningsbegränsning.

Jag har uppdaterat till senaste programvaran (oktober) och har inte noterat någon skillnad i beteende gällande detta.
Tror det är ett fullt normalt beteende.

Så kontentan är nog att man aldrig får ut full märkeffekt från kompressorn om inte huset är så pass stort att du kan ha ett ventilationsflöde som är så pass högt att du kan värma/föra bort kyla från förångaren att frekvensen når 120 Hz.

Nu har jag bytt ut till nytt filter, och höjt till 55% fläkthastighet. Ligger nu på ett löftflöde på 195, vilket borde ge en skjuts för kompressorn.
Studerar man pumpen noga (vilket jag gör, och har förstått att du även gör robban) ;) så tycker jag ändå pumpen beter sig märkligt.

Om den nu märker att framledningstempen ligger efter med 4 grader, varför drar den inte på fullt på kompressorn? Den jobbar i 40hz först, sen "stegar" den långsamt upp 1-2hz för varje gång gradminuterna hamnar lägre, men det konstiga här är att den aldrig hinner nå sin fulla effekt innan det är dags för avfrostning. Varför rör den sig så trögt?

I min värld bör den försöka nå sina 90-100hz relativt snabbt när den ligger efter med uppvärmningen - det som sker nu är en extremt trög stegvis ökning av frekvensen, som egentligen aldrig når sitt rätta värda innan avfrostningen slår till. För mig känns det inte särskilt effektivt, den får så att säga hela tiden "jaga" en eftersläpande framledningstemp.

EDIT: En helt annan tanke som jag funderat kring - varför drar fläkten inte ner på hastigheten under avfrostningarna? Med minusgrader ute känns det ju lämpligt att den under avfrostningen inte fortsätter att suga in mängder med kall-luft i huset. Finns det någon rimlig förklaring till detta?

Vol

Vol
« Senast ändrad: 03 december 2014, 15:17:56 av volatyle »

Utloggad robbanl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2014, 15:28:33 »
Sambon kan nog tycka att jag är rätt puckad som titt som tätt står och rattar och glor på pumpen :)

Min pump stegar sig upp ungefär som du beskriver, men jag upplever att den hinner nå sitt max hyffsat snabbt ändå.
Men sen blir det ju avfrostning förr eller senare. Nu när den har jobbat rätt hårt med kompressorn så kör den ca 60-80 min drift och sedan 10 min avfrostning. En gång per dygn gör den en rejäl avfrostning på ca 40 min.

Tror att luftflödet behövs lika mycket under avfrostning just för att göra processen så kort som möjligt. Nibes support (en mycket kunnig kvinna som jag pratat med några gånger) påpekade vikten av rent filter för att hålla luftflödet uppe och därmed förkorta avfrostningstiden till kortast möjliga.

Jag har till viss del förlikat mig med att den inte alltid beter sig som jag vill :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2014, 10:03:11 »
Nu har jag bytt ut till nytt filter, och höjt till 55% fläkthastighet. Ligger nu på ett löftflöde på 195, vilket borde ge en skjuts för kompressorn.

Vol

Undrar om lufthastighetsgivaren visar helt korrekt värde? Finns det något injusteringsprotokoll att jämföra med? Fläkt 55% är ganska så lågt då många hus har ett mottryck i ventilationen på uppåt 250 kPa vid normenligt flöde. Fläkten skulle behövt stå på ca 80% här hos mig för att få ut 195 kbm/tim enligt diagrammet i installatörshandboken.
« Senast ändrad: 04 december 2014, 11:43:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2014, 11:25:08 »
EDIT: En helt annan tanke som jag funderat kring - varför drar fläkten inte ner på hastigheten under avfrostningarna? Med minusgrader ute känns det ju lämpligt att den under avfrostningen inte fortsätter att suga in mängder med kall-luft i huset. Finns det någon rimlig förklaring till detta?

Det är väl mängden varmluft som hjälper till att den frostar av, tror jag iaf. Det är iaf så jag har förstått det och då går det fortare att avfrosta om fläkthastigheten inte sjunker. Det GÅR dock att åstadkomma det du beskriver och det kan man göra med en funktion som heter Fläktsynk som finns i Installationsmenyn. Den funktionen gör att fläkthastigheten automatiskt ställer om sig från normal till fläkthastighet 2 så fort kompressorn inte arbetar.
« Senast ändrad: 04 december 2014, 11:55:43 av adde78 »

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2014, 17:06:04 »
Det är väl mängden varmluft som hjälper till att den frostar av, tror jag iaf. Det är iaf så jag har förstått det och då går det fortare att avfrosta om fläkthastigheten inte sjunker. Det GÅR dock att åstadkomma det du beskriver och det kan man göra med en funktion som heter Fläktsynk som finns i Installationsmenyn. Den funktionen gör att fläkthastigheten automatiskt ställer om sig från normal till fläkthastighet 2 så fort kompressorn inte arbetar.

Du jag vet faktiskt inte, men det gör det säkert i högen av miljoner med papper.. :)
Oj, kör jag pÃ¥ 80% ligger jag nog pÃ¥ 250kbm/tim...  DÃ… kan jag fÃ¥ upp kompressorn i 120hz, problemet är dock att rumstempen sjunker ändÃ¥ (trots att framledningstempen stiger), troligen pÃ¥ grund av att jag drar in mer kall-luft än vad huset kan värma, trots att jag fÃ¥r upp framledningstempen i korrekt temp.

Vol

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #10 skrivet: 04 december 2014, 18:03:29 »
Angående det jag skrev innan så insåg jag faktiskt att fläktsynk funktionen ställer om fläkten när kompressorn inte går MEN detta gäller INTE vid avfrostning, så som du önskade. Provade själv experimentera lite med fläkthastigheten för att få upp HZen på kompressorn och här är vad jag precis fick för siffror. Då har du något att jämföra med...

Kompressor 100 Hz
Utetemp 3°
Frånluft 23°
Lufthastighetssensor 170 (fläkt 55%)
Avluft -10°
Förångare -16°
Hetgas 96°

Värt att nämna är att innan jag ställde om fläkten så låg lufthastigheten på 140 (fläkt 45%) och då kom jag aldrig upp i 100Hz. Med den lägre lufthastigheten så var 85Hz det högsta man fick se. Jag TROR att man tjänar på högre lufthastighet (vilket leder till mer Hz på kompressorn) så länge det inte är alldeles för kallt ute för då behöver inte patronen hjälpa till lika mycket.
 
« Senast ändrad: 04 december 2014, 18:07:23 av adde78 »

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #11 skrivet: 04 december 2014, 19:49:41 »
Man skall nog ställa upp lufthastigheten så högt att det uppfyller som max normen för ventilation, ställer du den högre så kan kompressorn jobba i högre frekvenser men du drar in mer kalluft, så det blir nog i bästa fall en plus/minus/noll affär, vill man ha det så billigt som möjligt utan att bry sig om luftkalitet eller fuktighet så skall man nog under vinterhalvåret dra ned lufthastigheten under normen.
Lite som att ha ett vindkraftverk på bilen, ger mer effekt ju fortare du kör, men samtidigt så drar bilen mer bränsle.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #12 skrivet: 04 december 2014, 19:56:22 »
Man skall nog ställa upp lufthastigheten så högt att det uppfyller som max normen för ventilation, ställer du den högre så kan kompressorn jobba i högre frekvenser men du drar in mer kalluft, så det blir nog i bästa fall en plus/minus/noll affär, vill man ha det så billigt som möjligt utan att bry sig om luftkalitet eller fuktighet så skall man nog under vinterhalvåret dra ned lufthastigheten under normen.
Lite som att ha ett vindkraftverk på bilen, ger mer effekt ju fortare du kör, men samtidigt så drar bilen mer bränsle.

Jag är lite osäker om det verkligen är så när det "bara" är 0 grader ute. Det stämmer nog mer vid -20. Alternativet för mig nu, vid nuvarande utetemp (0 grader), är lite lägre lufthastighet (runt 140) + elpatron men den kombinationen tror jag drar med kW. Jag har faktiskt tänkt mäta detta under kommande dagar och se vad som är vad men rent spontant så känns det som att det är mycket bättre liv i kompressorn nu för enbart 30 kbm mer i luftflöde.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #13 skrivet: 04 december 2014, 21:50:35 »
Ja, kan så vara, men då måste du även räkna ut vad det kostar att värma 30kbm 0 °C luft i timmen till 20 °C och räkna bort det från skillnaden, men det kanske inte krävs så mycket energi för det, men absolut intressant resonemang. Har lagt på senaste mjukvaran från 4/12 nu, har bara haft en känsla av att pumpen "fastnat" i något tokläge med låga gradminuter och tillskott utan att för den delen hämta hem gradminuter trots att värmebehovet inte varit speciellt stort (runt 0 °C).
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad adde78

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750 / Ystad, SkÃ¥ne
SV: Nibe F750, får inte kompressorn att gå fullt?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2014, 08:17:43 »
Ja, kan så vara, men då måste du även räkna ut vad det kostar att värma 30kbm 0 °C luft i timmen till 20 °C och räkna bort det från skillnaden, men det kanske inte krävs så mycket energi för det, men absolut intressant resonemang. Har lagt på senaste mjukvaran från 4/12 nu, har bara haft en känsla av att pumpen "fastnat" i något tokläge med låga gradminuter och tillskott utan att för den delen hämta hem gradminuter trots att värmebehovet inte varit speciellt stort (runt 0 °C).

Du hade nog rätt ändå, kompressorn gick mycket bättre och framledningstempen gick upp snabbare och blev högre än innan men huset värmdes ändå inte upp, inte utan att ändra värmekurva iaf för att kompensera för den extra luften som passerade. Drog därför ner luftflödet till 125 kbm (ca 35l/s) och nu känns allt bra igen. Jag får helt enkelt leva med att man måste tillsätta elpatron för att hjälpa kompressorn. Nu, med den nuvarande luftflödet, så ser man sällan kompressorn över 65Hz.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!