Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänkning pÃ¥ Comfortzone?  (läst 5000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingrid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nattsänkning på Comfortzone?
« skrivet: 14 december 2005, 07:48:31 »
Hej hopp,

Vi är numera inne på sex månader med vårans pump. Dock har vi lite inkörsningsfrågor främst - är det nån som kör med nattsänkning? Vi har testat detta men när vi kliver upp å använder varmvattnet (dusch & bad)så tycker pumpen det är dags att höja hustempen en halv grad och kör igång. Det är välan inte speciellt smart att dessa två sammanfaller. Hur gör ni andra? Kan man ställa om 'klockan' för pumpen? Vi tog helt sonika å stängde av nattsänkningen i går och pumpen jobbade inte lika mkt i morse.

Annars är vi hitintills glada för den - fast det blir lite för varmt i huset just nu ;-)))

Funderar Ingrid

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2005, 14:46:01 »
Jag använder nattsänkning för att minska tillskottselen. Det är framförallt på vår och höst när nätterna är kalla och dagarna varma som det minskar tillskottet rejält. Det resulterar i en något lägre temperatur på morgonen och sedan använder värmepumpen förmiddagen till att ta igen "värmeskulden". Det fungerar utmärkt för mig och jag har inte märkt något av att varmvattnet skulle bli lidande. Nattsänkningen innebär egentligen att temperaturen tillåts bli lite lägre än inställt värde, utan att tillskottselen går in. Jag tvivlar på att tidpunken på dygnet har med detta att göra överhuvudtaget, även om det framför allt sker på natten eftersom det är kallast då.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Ingrid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #2 skrivet: 14 december 2005, 20:28:16 »
Tack för svar Johan! fast jag tvivlar rejält på Ditt svar - hur kan pumpen annars veta vad som är natt om den inte har det tidsinställt och veta när den kan tillåtas avvika ifårn sitt inställda värde? Natt torde räknas som kl 1200 - 0600 och vår pump går igång prick sex på morronen varje morron.
Inge problem med varmvattnet - men pumpstackaren får ju går onödigt hårt och mkt - gick man upp kl 07:00 hade det ju inte varit ett problem alls, men nu är vi uppe å spökar vi den tiden. Och vi är inte rädda för kalla nätter *LOL* - det vet vi att den klarar, det är bara förargligt detta.

Nu har vi ett annat problem med suck. Tillskottsvärmen är igång i huset trots att vi inte tycker det behövs. Rumstemperaturen är långt över inställt värde ( tempmätare i nästan varje rum hehe), varmvattentempen är på maxvärde och är outnyttjat, pumpen går inte men ändå så kopplar den in tillskottsvärme.
Vaffö gör den på dette sättet? Vi har sänkt hustempen inställt värde ytterligare en halv grad för att försöka förmå den att sluta med de här dumheterna.

Ja - det blir 'spaning' i pannrummet som en del CE-ägare mer här på Forumet verkar ägna sig åt
,-)
« Senast ändrad: 14 december 2005, 20:32:16 av Ingrid »

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #3 skrivet: 14 december 2005, 21:38:47 »
Jag hittade installationsmanualen och i den står:

"Nattsänkning - tillskottsfördröjning
Syftet med denna funktion är att prioritera värmepumpsdrift framför tillskottsvärme, och är egentligen inte kopplad till någon speciell tid på dygnet. Genom fördröjning av tillskottsvärmen undviker man att tillskottsvärmen används vid tillfälliga köldknäppar, t ex nattetid.  Genom att ange en temperatursänkning på mellan -0,5 och -2,0 grader slås tillskottsvärme till först när uppmätt rumstemperatur sjunkit lika långt under inställd rumstemperatur. Funktionen kopplas bort om värdet sätts till 0."


Dessutom hittar jag ingen inställning av tid. Att värmepumpen får gå mycket är inget att oroa sig för. Värmepumpar mår bra av att gå.

Det låter konstigt att den går in med tillskott fast värmepumpen inte går. Hör med installatören.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Ingrid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2005, 09:13:01 »
Ja Du Johan - det ser ut som vi kom förbi en del genom att sänka inställd temp inomhus halv grad å stänga av nattsänkningen. Önskade man kunde ställa in vad som är natt :-) vi har inte hittat det heller och hoppades att vi hade tittat för dåligt :-)

Ja - vår installatör - det är hanses första CZ så vi får nog ta det med dem direkt. Det är i alla fall bra å höra att den inte skall göra så - det är ju så här att man blir så fundersam hemmavid när man står å filosoferar i pannrummet ;-))

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #5 skrivet: 15 december 2005, 09:59:00 »
Rent spontant känns det som om du borde göra tvärtom. Om ni vill undvika tillskott alltså. Höja inställd temperatur med en halv grad och ställa nattsänkningen på -1 grad. Då laddar den lite övervärme under dagen som den kan ta av under natten, utan att ta tillskott. Vill ni däremot att värmepumpen inte ska gå för mycket på morgonen, då är det  rätt att göra som du sa, men det kommer resultera i tillskott under natten om det är kallt.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #6 skrivet: 23 december 2005, 22:41:51 »
Pröva även med att ställa om dessa värden:

Här är de värdena jag har efter att ha justerat lite.
Nattsäkningen är på -1.5
a1 = -600 W/K
M1 = 32.00 MWs/K
a2 = -8 K/K
M2 = 40.00 MWs/K

JAg tycker inte att du skall ha nattsäkningen på 0, det provade jag med hemma i början och det blev dyra elpatronstimmar...
Jag har ett hus på 270 m2
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #7 skrivet: 24 december 2005, 09:23:14 »
Intressant. Nu börjar vi komma djupt ned i konfigurattionen av CE 50:an. Jag är helt säker på att nattsänkningen har inte något som helst att göra med någon tid. Det är helt enkelt en form av inställbar hysteres för eltillskottet. Om jag inte minns fel är det också så att vid nattsänkning på -1,5 går elpatronen aldrig in. Vid maxvärde på varmvatten (60) går elpatronen in rätt hårt. Dessutom kan man då också välja hög varmvattenprioritet vilket innebär att elstillskottet blir högre.

/Arne

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #8 skrivet: 24 december 2005, 12:50:57 »
Elpatronen kommer in hos mig om det är ca: -7 grader ute, förutsatt att jag inte eldar i spisen. Sedan kan det vara så att när det inte är riktigt så kallt ute och pumpen värmer huset, så kan den kasta in någon/ några elpatroner för att komma upp i rätt varmvattentemperatur fortare . Precis som att den känner av att nu måste jag värma vatten fort, så att jag kan gå över och fortsätta värma huset
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Ingrid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2006, 18:05:42 »
Hej å hå Arne,

tack för skojigt svar!

Vi har inte bibehållit nattsänkningen (än) - men vi har ägnat oss åt pumpskådning :-)
Har ställt in 55 på varmvattnet och låg prioritet. huset vårat är på drygt 130 kvm å två personer ;-) och vi verkar inte ha eltillskott speciellt ofta. Kan ju tillägga att vi eldat på kvällarna i kamin också (ved).

Funderar Ingrid - det börjar bli en hel vetenskap detta!

Intressant. Nu börjar vi komma djupt ned i konfigurattionen av CE 50:an. Jag är helt säker på att nattsänkningen har inte något som helst att göra med någon tid. Det är helt enkelt en form av inställbar hysteres för eltillskottet. Om jag inte minns fel är det också så att vid nattsänkning på -1,5 går elpatronen aldrig in. Vid maxvärde på varmvatten (60) går elpatronen in rätt hårt. Dessutom kan man då också välja hög varmvattenprioritet vilket innebär att elstillskottet blir högre.

/Arne

Utloggad Ingrid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nattsänkning på Comfortzone?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2006, 14:40:49 »
Vi har återigen provat nattsänkningen men vi har ett sådant litet hus och så eldar vi i kaminen, det märks inte hos oss med nattsänkning alls, men nu låter vi den inställningen vara - kanske blir det nån vinst i slutänden ;-)

Hälsar Ingrid

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!