Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2  (läst 3149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompajan44

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • CZ EX50L
CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2
« skrivet: 08 februari 2014, 14:42:37 »
Min panna har nu larmat för detta vid 3 tillfällen, senast i natt samt även för 3 dagar sedan. Dessförrinnan den 25/11/2013. Jag kontaktade CZ support den 6/2 och fick då svaret att jag förmodligen hade "Lågtryck-2 kommer oftast av dålig cirkulation, kan vara termostater som stänger. Ställ kontrollmetoden på UT och öka och minska inomhustemperaturen med hjälp av värmekurvan". Kan det vara fördelaren (se nedan) som stryper flödet? Jo, till saken hör att vid samtliga tillfällen när kompressorn stannade så drog inte tillsatsen igång!



 !
« Senast ändrad: 08 februari 2014, 14:46:38 av tompajan44 »
CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2014, 15:30:13 »
Lågtryckslarm får man om trycket är lågt i förångaren och det har troligen inget med cirkulationen i värmekretsen att göra.
Kolla att damfilter är rensat och att fläkten går som den ska.
Kolla även att den frostar av förångaren helt och hållet vid avfrostning.
Du har väl inte stängt tilluften?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tompajan44

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • CZ EX50L
SV: CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2014, 15:43:30 »
Tack för snabbt svar! Jag har samtliga tilluftsventiler helt öppna och mitt luftflöde mättes senast förra veckan av vent.tekniker. Jag har haft problem med isbildning i avluftskanalen, men detta berodde på att kanalen ej var diffusionstätat. Är nu åtgärdat. Varför går inte eltillsatsen igång när kompressorn lägger av? VV nere på 32 grader när jag senast kollade (satt till 42 grader då vi inte fn. bor i huset). Kompressorn lägger alltid av om vv temp < 40 grader i en timme! Snabbvärmde vattnet och sen startar kompressorn. Frågan är hur länge det dröjer innan nästa LARM UTLÖSES?
CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2014, 20:18:27 »
Om elpatron aldrig går kan det vara övertempskyddet, sitter längst ner på elpatron, tryck in knappen hårt med en mejsel eller liknande.
Det ska finnas nån parameter för elpatron också som ska stå i "Auto".

Citera
Tillskottselement
Element 1-3 kan styras var för sig i läge Auto, Till eller Från.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ComfortOlle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • NÃ¥gon mer som har en ComfortZone EX65?
SV: CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2015, 21:47:26 »
Hej

Hur har det gått med lågtryckslarm 2??
Enligt CZ så ska ju inte larm 2 lösa ut om inte larm 1 löst ut först. Ordagrant från VD och grundare/konstruktör. Men innan dess fick jag "dålig cirk" som svar.
Oavsett så är det störande då det kan gå flera nätter på bara el och min el verkar inte klara av att värma upp huset.

återkom gärna då jag vore tacksam för referensobjekt och få lite uppfattning om hur andras CZ maskiner funkar.

Oskar

Huset värms av en CZ EX65, 220kvm plus ouppvärmd biyta...  men jag har oljud och biljud som vi inte blir av med...

Utloggad tompajan44

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • CZ EX50L
SV: CZ EX50L LÃ¥gtryckslarm 2
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2015, 09:21:33 »
Hej,

Snart 1 år sedan larm 2 utlöstes och orsakades av ett glapp i kabelskon till lågtrycks vakten. Satte dit ny kabelsko och problemet löst. Strax efter detta tvingades jag byta styrkort och display enhet ( skulle bytas som ett par). Detta var i slutet av februari 2014. Sen dess har pumpen fungerat bra förutom krafigt stomljud vid ca 70Hz.
Häromdagen fick jag ett nytt larm (smältningslarm) pga överskriden avfrostnings tid > 20 minuter. Troligtvis för mycket is i förångaren. Ska kolla detta vid tillfälle! Till saken hör att jag inte bor i huset utan det står tomt för det mesta!
CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!