Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behövs för att kunna mäta flödet i frÃ¥nluftsdonen?  (läst 25224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag är sugen på att köpa något som jag kan mäta i mina frånluftsdon. Eller rättare sagt precis utanför dem. Ventkillar brukar ju sätta på typ en tratt och en mätare i den. Men en vanlig vindhastighetsmätare med ett hjul som snurrar. Såg att det kallas för anemometer. Finns tex på Conrad.se. Men det räcker väl inte bara med en sån? Var kan man köpa en sån tratt med mätare i för rimliga pengar?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Jag gjorde en egen tratt av en 10 litershink, tät skumgummi och en mätare. Så länge utblåset har rätt dimension för mätaren så kan man bygga tratten själv.

Behöver ju dock en mätare med precision, tvivlar på att vindmätare med snurrande hjul duger. Räknar på vad du har i meter/sekund i dina rör så kanske du kan hitta en mätare som duger?
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ok. En sån vindhjulsanemometer kan man få för 1500 kr. Jag kan ju göra en tratt själv som har rätt storlek till frånluftsdonen i ena änden och så den passar vindhjulet i andra. Men finns det inget man behöver ställa in då? Jag menar det blir ju kanske ett tryckfall genom denna tratten som orsakar stor skillnad i mätningen eftersom hålet blir så mycket mindre. Jag vet inte hastigheten. Om man tex har ett 100 mm rör med 4 l/s. Vad blir hastigheten då?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Är själv "ventkille" och att använda vinghjulsanemometer på ett frånluftsdon är helt förkastligt tyvärr. Enda gången jag använder en sådan är när jag ska mäta upp ett stort galler, typ intagsgaller för ett större aggregat.
Mätinstrumenten är ju rätt dyra överlag men ett tips kan jag ge dej, när mina instrument är på kalibrering så hyr jag för en billig penning. Bor i Örebro och här finns det något som heter instrumentverkstan som är beläget på universitetssjukhuset, ingen aning om andra sjukhus har samma möjlighet men värt att kolla upp iaf.
Eller betala en "ventkille" en femhundring och få det gjort kanske ;-)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag är lite tveksam rent generellt :)

OCh då framför allt till detta med att mäta upp ventaggregat. Jag skulle gärna komma i kontakt med något som vet hur man gör detta på ett serriöst sätt.

Precis som med värmelösningar tror jag att det krävs en del tänkande, bra utrustning, god kompetens och en massa tid för att få det bra eller perfekt.

Det kostar nog avsevärt mer än 500kr och därför tvivlar jag på att den finns så många som på riktigt gör detta mot privatpersoner.

Jag hoppas så klart att jag har fel.


Så därför tycker jag tråden är intressant. Dvs hur kan insatta, teknikintresserade vanliga dödliga husägare ta kontroll över detta på egen hand utan allt för stora kostnader?


Själv har jag ett FTX som i sin tur inte går att justera varvtalet individuellt utan det är ju strypning av ventiler som gäller. Till detta har jag sedan rent frånluftbaserad ventilation av entreplanets golv via ett nivellsystem.
Ovanpå allt vill man kunna myselda ibland. I mitt fall verkar ju allt till synes fungera. Men man vill ju veta mer än så!!! om man är nerd.
« Senast ändrad: 03 januari 2013, 00:35:49 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Eftersom vårt ventilations system inte ser ut som andras eller som det gör idag så vill jag ha koll.
Alla våra rum har frånluft. Tilluft sker via ventiler i källaren. Tycker dock tankesättet har varit både bra och skumt.
Fuktig frånluft från tex badrum, bastu och tvättstuga går i separat kanal inne i huset. Resten går i luftspalten mellan siporex och tegel i ytterväggarna och mellan betongplatta och siporexplank i källargolvet. Det blir en slags återvinning då frånluften ut från huset håller lite lägre temperatur än rummen på vintern.
Ner mot 14 grader har jag mätt. Man hade nog inte byggt så idag med risken för kondens. Men jag har mätt och lyst in mellan källargolven och där är verkligen krut torrt. Så på så vis är jag inte orolig och iden kanske inte har varit så tokig ändå.
Det finns ventilations ritningar på huset. På den tiden (AMA1960) räknade man dock med 4 ggr högre luftombyte mot vad man gör idag.
Alltså 2 gånger i timmen istället för 0.5 gånger i timmen. Jag undrar bara var ventilationsfirman som projekterat detta har trott att all tilluft ska komma in?
sitter som sagt en större ventil i pannrummet som huvudsakligen har varit tänkt till oljepannan. Tre stycken  klaff ventiler i tvättstuga, torkrum och matkällare. Dom kanske räknade med sÃ¥pass stora läckage genom dem gamla fönstren? För det finns inga ventiler i dem fÃ¥ original fönstren som sitter kvar.
Eftersom det ser ut som det gör så hade man ju velat mäta upp all frånluft. Jag har haft en kompis som varit där någon gång efter att jag varvat ner fläkten och fått till 0.5 gånger i timmen. Men han är alltid stressad och vi har inte haft tid att gå igenom alla don(ca 40 st). Därför hade jag velat få tag i någon tratt med mätare för rimliga pengar. Men det är kanske inte så lätt. Det kommer ju vara små flöden i alla mina don. Om jag har 90 l/s i frånluft delat på ca 40 don blir det ju inte mycket per don. Men jag hade velat få upp det lite i badrummet och ner i dem rum man inte normalt använder.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Garanterat enklare och förmodligen ett mycket seriösare val än att bygga själv, dontknow

http://www.soliduct.com/luftflodesmatare-uthyrning/p-2065.htm


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Garanterat enklare och förmodligen ett mycket seriösare val än att bygga själv, dontknow

http://www.soliduct.com/luftflodesmatare-uthyrning/p-2065.htm

Ahhh tack. Det är ju en sån jag behöver. Såg på någon sida på nätet en likadan för typ 5000 spänn.
Det är klart man kan hyra den i två dagar. Det hade ju visserligen varit roligare att äga den själv ::)
Men på två dagar hinner man ju utvärdera en hel del.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Bara du pm:ar David om du är nyfiken, jag mäter upp totalflöden på aggregat nästan dagligen.

500 spänn drog jag till med för en uppmätning på en normalvilla med 3-6 frånluftsdon, nu visade det sej att henke hade en ovanlig lösning med mycket fler don.
Till Henke- tom med proffsinstrument som jag använder så är det svårt att mäta upp så små flöden per don, min SwemaFlow 233 har en undre gräns på 2 l/s till exempel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Bara du pm:ar David om du är nyfiken, jag mäter upp totalflöden på aggregat nästan dagligen.

500 spänn drog jag till med för en uppmätning på en normalvilla med 3-6 frånluftsdon, nu visade det sej att henke hade en ovanlig lösning med mycket fler don.
Till Henke- tom med proffsinstrument som jag använder så är det svårt att mäta upp så små flöden per don, min SwemaFlow 233 har en undre gräns på 2 l/s till exempel.
JAg tänkte också på mitt lilla flöde per don.
Den tågråttan länka till. Tror du den kan skilja på 1,2 eller 3 l/s?
Du som är vent kille. Har du råkat ut för ett hus som byggts som vårt?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0

tyvärr inte, på produktbladet står det att den ska användas till stora areor.

Har aldrig sett din lösning men jag jobbar inte så mycket med villor utan betydligt större aggregat.
Är du säker att spalterna i yttervägg/golv är kopplade till fläkten och inte är uteluft/ersättningsluft?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
tyvärr inte, på produktbladet står det att den ska användas till stora areor.

Har aldrig sett din lösning men jag jobbar inte så mycket med villor utan betydligt större aggregat.
Är du säker att spalterna i yttervägg/golv är kopplade till fläkten och inte är uteluft/ersättningsluft?
Ja, ventilation i vanliga villor har ju ändrats en del genom åren.
Det är jag helt säker på. Fläkten som står i rummet under källartrappen suger från två ställen. Dels från ett stort "hål" i översta golvet i källaren. ca 40x40 cm. Sen bredvid kommer det en kanal från alla våtutrymmen som går rakt in i fläkten och sen upp via en gjuten skorsten och ut på taket. Det är i princip ett hus buggt inuti ett hus. med ca 5 cm luftspalt. Så fläkten i källaren suger luft från alla utrymmen. Den "bättre" luften passerar i ytterväggar och under källargolvets siporex plank och sen till fläkten. Jag hade gärna velat sätta in FTX. Men problemet är att med denna konstruktionen vågar jag inte stänga luftspalterna i väggarna. Och om man skulle byggt det som det är så kan frånluften sjunka ner till 14 grader på vintern och då får man inte så bra återvinning. Därför vill jag få rätt på det jag har. Men om det är som du säger att den mätaren inte är tillräckligt känslig för så små flöden så är det kanske inte lönt att hyra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nu har jag kommit hem från jobbet och kollat. Jag hade inte alls så många frånluftsventiler som 40 stycken. Där finns 22 stycken. En stor tilluft i pannrum och 3 st 125x125 mm klaffventiler i källaren utspritt. Om jag räknar på 270 kvm x0.35 l/s så blir det ca 90 l/s. Tar man bort badrummet som vi använder som jag vill ha upp i 15l/s så blir det 75 till resten av huset. 75/21 stycken blir ca 3.5 l/s per don. Jag har nu först testat med en tändare vid donen. Den gav inte direkt resultat. Men ett ark toapapper fastnar "bra" i badrummet. Och det fastnar precis i övriga don. Verkar det någorlunda rätt då? Kan 3.5 l/s få ett toapappers ark att fastna?
Ja, detta är ju en högst oseriös ventilationsjustering det vet jag. Men tänkte bara kolla med er om det verkar vettigt ::)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Du har ett frånluftssystem?
Är huset ett L6 hus eller liknande?
Tegel och siporex på gavlarna och enbart siporex på långsidorna?
Har du ritningar eller full koll på kanalerna och donens avståndsmässiga ordning i systemet från fläkten och ut?

Bygga en egen mätstos är svårt eftersom de mäter lufthastigheten på en definierad area av stosen.
Att hyra är lättare.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
en variant som man kan prova med är att svänga en 200 liter plastsopsäck av tunnaste sort man kan fÃ¥ tag pÃ¥, sÃ¥ att den har sÃ¥ mycket luft som möjligt, dra ihop toppen för ungefär  samma diameter som ventilstussen och sedan trycka emot sÃ¥ tätt som möjligt och sedan ta tid - är det 0.5 l/s sÃ¥ bör det ta mer än 6 minuter för att tömma en sÃ¥dan säck medans för 3 l/s gÃ¥r det pÃ¥ 1 minut  och tryckdifferensen mellan in och utsidan är väldigt liten och därmed inte sÃ¥ känslig för läckage vid stussen större delen av mättiden och heller inte pÃ¥verka sugflödet sÃ¥ mycket.

inget exakt men man får en aning om vad det handlar om och ganska snabbt kunna säga om det suger i sig 0.5, 1 eller 3 liter i sekunden



 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!