Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SlÃ¥r i rören vid stängning av tappvatten  (läst 16002 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Bor i ett hus, byggt förra året, där vi har problem med att det slår i rören i tvätten (där inkommande vatten och Nibe750 står) varje gång man stänger en kran. Står man på andra sidan väggen utomhus hör man samma sak så det låter rätt rejält. Spelar ingen roll om det är kall- eller varmvatten man tappar.

Bör det vara så i ett nybyggt hus? Vad kan man göra för att åtgärda?
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #1 skrivet: 10 april 2012, 09:42:30 »
Försök stänga kranarna lite försiktigare.
Jag kan också få det att smälla i rören men mina kranar (av engreppsmodell) är lite tröga då man stänger så man får ta i för att få det att smälla.
De flesta kranar har denna mjukstängningsfunktion, har de inte detta så får man stänga försiktigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #2 skrivet: 13 april 2012, 19:08:19 »
Det finns även en tryckutjämnare att sätta före den förbrukare som orsakar problem, här alltså före tvätten. Jag vet inte hur effektiva dom är, då dom är så pass små.
Orsaken till smällar i rören är att vattnet som kommit i rörelse vid vattentappning nu ska stanna omedelbart vilket orsakar en kraftig tryckökning.

Vad jag förstått så förvärras problemet av kraftig rördimension, högt vattentryck och rör som inte är fastsatta tillräckligt. Att sänka vattenflödet till tvätten genom en strypventil före borde även kunna lindra/avhjälpa problemet.

Input från er vvs:are?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #3 skrivet: 13 april 2012, 22:16:37 »
Hög hastighet pÃ¥ vattnet och en lÃ¥ng rörsträcka ger lättare tryckstötar, det blir dÃ¥ en större mängd rörelseenergi i systemet. För samma vattenflöde gör stor rördimension att problemen minskar, vattnets hastighet blir mindre.  Högt tryck pÃ¥ vattnet är i sig inget problem, men högt tryck gör att det lättare blir högt flöde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #4 skrivet: 14 april 2012, 19:18:53 »
Jag var helt med på resonemanget Roland, men funderade lite vidare.
Energin i det rinnande vattnet är ju
E = 1/2 * m * v2
Alltså beroende på hastigheten i kvadrat, så lång hänger jag med. Hög fart är lika med hög energi, och hög fart får vi ju med klena rör vid givet flödet.
Här kom jag dock på kant med mig själv iaf. Hur beror hastigheten av dimensionen då? Jo den är ju beroende av inversen av arean, som i sin tur är kvadratiskt beroende av radien (halva diametern), alltså borde dom ta ut varandra.

Under skrivandet av detta inlägg inser jag att jag kommer på vart jag snubblat, nämligen att också massan är beroende av rördimensionen, dock bara linjärt. Alltså har jag löst mina egna snubbeltrådar, och låter intresserade hänga med ;)
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad andhay

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2012, 22:28:40 »
Hur beror hastigheten av dimensionen då? Jo den är ju beroende av inversen av arean, som i sin tur är kvadratiskt beroende av radien (halva diametern), alltså borde dom ta ut varandra.

Gäller detta även under udda veckor?  :)

MVH

Anders

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2013, 14:45:23 »
För att förtydliga min tidigare post har jag alltså problem med varenda tappställe i huset, allt från tvättställ till tvättmaskin till diskmaskin. Men nu, snart ett år senare, ska jag få hem en VVS-firma som byggherren fixat. Dom har tydligen skaffat någon form av tryckutjämnare som do ska koppla in centralt. Fortsättning följer...

 
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2013, 09:45:59 »
Tryckutjämnare har satts på både kallvatten och varmvatten vid ett tappställe och centralt på fördelaren, utan resultat. Nu har VVS-firman teorin att rören/slangarna inte är fastskruvade utan slår mot innertak. Otroligt klantigt isf. Nästa steg blir förmodligen att ta ner taket i tvättstugan. Avvaktar nu besked från byggherren...
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2013, 11:33:05 »
Tror jag med. Är inte rören klamrade ordentligt så slår dom i någonstans. Jag har liknande problem i ett ombyggt badrum där dom inte fäst rören inne i en vägg. Riktigt irriterande. Men tyvärr går det inte att komma åt dem nu. Men kan du komma åt rören är det ju lätt fixat. Även om det inte hjälpte med tryck utjämnare så var det ju bra dem börja med dem. För nu har du ju dem. Och det är ju bra.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #9 skrivet: 03 april 2013, 20:40:54 »
Hade problem i ett hyreshus en gång att det slog i rören i en lägenhet, detta hände när grannen i 3 lägenheter bort spolade..
Kom fram till att när en rörläggare hade stängt inkommande vatten för att byta elpatron i en vvb i pannrummet hade han stängt båda kranarna på inkommande. När han var klar hade han bara satt på den ena.

När jag öppnade även den försvann dunsandet i rören. Det fanns alltså för lite inkommande tryck. Kolla så att dina kranar före och efter mätaren(eller kanske den ute i brunnen i gata?..) släpper igenom fullt. Gör det innan du börjar riva=) Alltid det enklaste först))
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #10 skrivet: 03 april 2013, 20:48:30 »
En lösning är väl att montera ballofixer på de ställen det smäller, och strypa dem ngt så att maxflödet och därmed energin minskar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #11 skrivet: 30 april 2013, 11:36:06 »
Ska dubbelkolla att alla ventiler är öppna, iaf. inne i huset. ;)

Byggfirman har muntligen gått med på att plocka ner innertaket i tvätten för att börja felsöka där. Dom skulle börja "i slutet av månaden" vilket det ju nu är, dock inte hört något. Vi har bokat in 2-årsbesiktning nästa vecka så kommer då ta upp problemet igen. Fortsättning följer...
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Slår i rören vid stängning av tappvatten
« Svar #12 skrivet: 02 maj 2013, 13:09:18 »
Ännu ett argument för pex då.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!