Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reparera eller byta ut IVT490 frÃ¥n 2002?  (läst 5117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« skrivet: 12 oktober 2011, 18:11:44 »
Hej!

Har en IVT pump som larmat pressostat kont låg (LP) och har haft en servicekille som tittat på den. Tydligen kan man inte mäta upp kylkretsarna på den här årsmodellen utan att svetsa på delar. Larmet löser ut omedlebart efter ett reläklick och kompressorn ska gå igång (kompressorn går f.ö. att köra igång via servicemenyn).

Frågan är om jag ska låta dom felsöka vidare och byta det dom tror, förångare, expansionsventil, säkerhetsventil (den läcker) och ev även expansionskärl samt fylla på med nytt kylmedie.

Eller som dom uttryckte det, pumpen är skitgammal så det är ingen idé att kosta på, byt ut den! En kostnad på 46' och då blir jag inte fakturerad för arbetet som redan är gjort, och man kommer att återta kraftkortet som var bränt och byttes vid besöket.

Har någon bytt förångaren, vad gick det på? och hur lång tid tar dom på sig att göra det isåfall? Deras timtaxa är ju värre än vad en SAP konsult tar ut så det lär ju bli en slant om det ska meckas hela dagen..

Mvh Hedman, Västerås

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2011, 19:14:05 »
För min del så hade jag tagit kostnaden. Byter de kylmediat på en sådan gammal pump så får den inte samma verkningsgrad som innan. Var i din situation förra året. Bytte CTC 104 (2001) mot Nibe 370.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2011, 19:33:31 »
Ska du byta så fundera på en Comfortzone som alternativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2011, 11:29:57 »
Antingen reparera eller satsa på någon ny större lösning som ger högre energibesparing. Finns många alternativ och en energiberäkning/-deklaration bör göras. T.ex. CZ eller F750 inkl översyn av avluftkanalen, alt ny IVT490 eller Nibe F370 plus en kompletterande LLVP eller dockad LVVP för vattenvärme. Om hög förbrukning kan bergvärme vara bäst.

2002 är inte så särskilt gammalt men det här låter det som fler fel än normalt. Annars kan det ofta vara ekonomiskt sunt med reparation efter ca 8-9 år om energibehovet inte ökat. Kontrollera gärna själv om exp.kärlet fungerar eller inte. Om reparation bör kompressorn också bytas då denna annars riskerar att haverera inom kort. Be att få kostnadsförslag på hela reparationen. Byte av förångare, torkmedelsbehållare, exp-ventil, pressostat, kompressor, montering kompressorvärmare etc kan gå på ett par timmar plus restid om man är noga med att plocka undan allt omkring i förväg, ta bort lösa luckor etc för att arbetet ska gå lätt och inte pratar bort tiden med serviceteknikern. Oftast finns det förberedda servicesatser.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hedman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2011, 12:25:06 »
Uppdatering: Jag tog hit en kylkille som punkterade kylslingan, tömde kretsen, lödde på nya anslutningar och återfyllde med gas. Nu fungerar pumpen igen! Förmodligen är läckan så pass liten att den kan gå ett par år till enligt honom.

Varför får man inte detta som alternativ av den ackrediterade teknikern första hand?!... dom skulle byta en massa prylar (hela kompressorkittet) utan att ens veta varför, då dom inte kunde mäta köldkretsen. Det tog 20 min för den här killen... man blir förbannad när man tvingas byta prylar i onödan. Och ja, det kanske läcker ut på sikt, vi får se hur länge det funkar...

Nåja, jag är nöjd nu iallafall!

- Hedman

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2011, 12:59:34 »
Det är väl två orsaker främst:

1. Urholkning av kunskap hos dom som arbetar med dessa grejor då riktigt kunnigt folk är dyrt och man försöker pressa det till att byta hela moduler istället och därmed kan ha billigare folk i supporten.

2. Man tjänar mycket mer pengar på att byta hela kompressor med tillbehör och komplett utrustning än att det kommer en kunnig kylnisse pekar ut hålet efter ett kort tag felsökning, hårdlöder igen det, kontrollerar och fyller upp - det är flera tusen kronor billigare i det senare fallet och det går inte att tillåta om man skall visa profit i bokslutet - därför blir kunnig folk också utsparkade ur företagen förr eller senare då de inte tänker tillräckligt 'affärsmässigt' ur företags VD:s synpunkt då tekninkern är rädd om kunderna med billigare och bättre lösningar för att lösa problemet än just alltid och jämt sälja nya dyra prylar...

tyvärr gäller detta i många branscher där yrkesetiken hos teknikern som vill göra ett professionellt jobb kommer direkt kollisionskurs med finansfolkets ambitioner då det bara handlar om att sälja i volym...

---

Tyvärr den tiden man verkligen vÃ¥rdade maskinerna för att det skulle hÃ¥lla längre och tillhörande skickliga servicekillar som vet vad det handlar om, inte existerande längre, utan allt är slit och släng. 

Med andra ord sÃ¥ handlar det om att söka kunskap sÃ¥ att man kan lösa det själv och/eller knyta kontakter med dom allt färre kylteknikerna  som vet hur man sköter om sÃ¥dana saker pÃ¥ ett bra sätt.

 

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reparera eller byta ut IVT490 från 2002?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2012, 08:27:01 »
Där ser man, intressant, jag har iofs trott att alla "ackrediterade" tekniker på VP-firmor är kyltekniker?
Fenomenet är ännu vanligare bland "vanligt folk" naturligtvis, man byter och skaffar nytt när gammalt verkar lite "paj" och ofta helt i onödan då det kan vara väldigt enkelt åtgärdat.
((Att skaffa ny dator för 15.000 är ingen ovanlighet, den verkar "seg och gammal" när den har två år på nacken och egentligen bara behöver ominstallation av OP eller en rejäl rensning med Kaspersky, myndigheter byter datorer när hårddiskarna blir för små, burkarna hamnar på tippen (utan HD) där hobbyister ofta nosar upp dom))
Det är ju vardagsmat, jag kollade efter en rejäl VVB när jag såg en annons på en IVT480 för två tusen och säljaren bodde i närheten.
När jag fick veta att kompressorn var bytt (efter ca fem år tror jag) och fungerade ok tvekade jag inte, klart att denna låda ska in, den tar inte mycket mer plats än en stor VVB och innehåller ju bland mycket annat skoj, en sådan.
Orsaken att den skulle kastas ut var att huset totalrenoverades, golvvärme, och han sa ärligt att den gav "just ingenting" på värmesidan men pumpen värmde VV ypperligt.
Det visade sig att cirkulationspumpen satt fast   och den gav modigt över 1,5 KW värme frÃ¥n pumpen.
Fick juste ventilation i sovrummet pÃ¥ köpet vilket krävde att jag fick rota fram och jobba med en gammal skylift (!) som jag ocksÃ¥ fick väldigt billigt för  sju Ã¥r sen, med lättlösta el-problem. Man mÃ¥ste ju ha en tilluftsventil när krÃ¥korna täppt till kanalen i skorstenen, ett 11 cm hÃ¥l borrat genom ytterväggen pÃ¥ 8 meters höjd.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!