Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning  (läst 41696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« skrivet: 17 februari 2011, 23:48:42 »
Hej !

Som rubriken lyder sÃ¥ har jag en Zubadan 16kw med hög förbrukning. Har haft den i 3 vintrar nu och kan säga att 2010 sÃ¥ var vÃ¥ran totala förbrukning 27500kwh :-\ . Att tillägga till det sÃ¥ verkligen snÃ¥lar vi med allt vad som heter hushÃ¥llsel. Förutom 50" plasman dÃ¥  ;D

Har haft problem med skiten sen dag 1. Dom har bytt drivkort 3-4 ggr, fyllt på med extra gas. Bytt värmeväxlare,ventiler,tempgivare osv.
Huset är ett Gullringshus byggt 1970 med ett rörssystem och ligger i Örnsköldsvik. Markplan 102m2 med källare 102m2. Garage 35m2 + 35m2 under garaget. Totalt 274m2. Garaget håller vi ca 10grader, källaren ca 17, och Markplan 20 grader. Med källare och garage så är det 9 radiatorer i olika storlekar. På markplan 8 radiatorer + ca 10m2 golvvärme.

Installatörerna har varit här ett 20 tal ggr och inte fått till det. Jag har tagit upp med återköp och nu har det hänt lite saker. Dom tog innomhus delen och ersatte med en strömnäspannan 500 + ny värmeväxlare + mkt kortare gasledning. Dom sa att det skulle fungera bra.
Men.

Det har varit installerat nu i ca 2 dagar och jag märker ingen skillnad i förbrukning. 165kwh för ett dygn nu. Tempen ute har legat på -15 till -17.

Kan tillägga att när vi köpte huset så körde vi en luftvärmepump på markplan och nedervåningen+garage gick på elpatron som satt på oljepannan. Inte så värst fina saker men förbrukningen tom lite mindre. Så vi hade stora förhoppningar att invensteringen på 120tkr skulle ge oss låga fina elräkningar som offerten sa (16000kwh/år)

Tempen i tanken håller 42-45 grader. För att hålla det så måste jag ställa så att pumpen ska ge 50 gradigt vatten efter växlaren.


Om någon orkar läsa eller förstår det jag skrivit så svara gärna på vad orsakerna kan vara till den höga förbrukningen.
Vad har det dragit hos er ? Vad ska jag göra ? Ja skriv till mig så jag får lite mer på fötterna för att återigen ta upp återköp.

Här är dom senaste månadernas förbrukning. Nov= 3009kwh Dec= 4490kwh Jan= 3200kwh

Mvh Toggeboy

God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2011, 08:27:33 »
Det låter inte roligt.
Kan du ge lite mer info om tillopp och returtemperatur, hur växlaren är kopplad mot tanken, är det shunt ut mot radiatorerna?

Det är alltså ett 1-rörsystem?

Har du haft en kyltekniker där och mätt upp pumpen och konstaterat att det var gasbrist eller tryckte de bara i lite på måfå?
Styr du utedelen via en kontrollpanel som heter PAR? I den kan du i så fall gå in och läsa av värden för utedelen under drift vilket skulle kunna underlätta felsökning.

Vi börjar så här får vi se vad vi kan komma fram till.

/Raptor
« Senast ändrad: 18 februari 2011, 08:29:54 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2011, 09:16:46 »
Hej,

Som referens landade vi på 25 200 kWh 2010, 15 500kWh värme och resten hh el.
2009: 20 900 kWh,  13 900kWh värme, resten hh el.

Då värmer vi ett 70-tals hus på 280m2, så det är klart blir vintrarna så kalla som detta och föregående år så kostar det nog oberoende av uppvärmningssystem.
Bör kanske också komma ihåg att de 2 föregående vintrarna alltså 2007/2008 var sällsynt milda så ifall du körde luft/luft + elstav då och jämför dessa siffror med Z16 nu så kan det säkert vara så illa att du nu förbrukar mera fastän allt fungerar ok.





Hej !

Som rubriken lyder sÃ¥ har jag en Zubadan 16kw med hög förbrukning. Har haft den i 3 vintrar nu och kan säga att 2010 sÃ¥ var vÃ¥ran totala förbrukning 27500kwh :-\ . Att tillägga till det sÃ¥ verkligen snÃ¥lar vi med allt vad som heter hushÃ¥llsel. Förutom 50" plasman dÃ¥  ;D

Har haft problem med skiten sen dag 1. Dom har bytt drivkort 3-4 ggr, fyllt på med extra gas. Bytt värmeväxlare,ventiler,tempgivare osv.
Huset är ett Gullringshus byggt 1970 med ett rörssystem och ligger i Örnsköldsvik. Markplan 102m2 med källare 102m2. Garage 35m2 + 35m2 under garaget. Totalt 274m2. Garaget håller vi ca 10grader, källaren ca 17, och Markplan 20 grader. Med källare och garage så är det 9 radiatorer i olika storlekar. På markplan 8 radiatorer + ca 10m2 golvvärme.

Installatörerna har varit här ett 20 tal ggr och inte fått till det. Jag har tagit upp med återköp och nu har det hänt lite saker. Dom tog innomhus delen och ersatte med en strömnäspannan 500 + ny värmeväxlare + mkt kortare gasledning. Dom sa att det skulle fungera bra.
Men.

Det har varit installerat nu i ca 2 dagar och jag märker ingen skillnad i förbrukning. 165kwh för ett dygn nu. Tempen ute har legat på -15 till -17.

Kan tillägga att när vi köpte huset så körde vi en luftvärmepump på markplan och nedervåningen+garage gick på elpatron som satt på oljepannan. Inte så värst fina saker men förbrukningen tom lite mindre. Så vi hade stora förhoppningar att invensteringen på 120tkr skulle ge oss låga fina elräkningar som offerten sa (16000kwh/år)

Tempen i tanken håller 42-45 grader. För att hålla det så måste jag ställa så att pumpen ska ge 50 gradigt vatten efter växlaren.


Om någon orkar läsa eller förstår det jag skrivit så svara gärna på vad orsakerna kan vara till den höga förbrukningen.
Vad har det dragit hos er ? Vad ska jag göra ? Ja skriv till mig så jag får lite mer på fötterna för att återigen ta upp återköp.

Här är dom senaste månadernas förbrukning. Nov= 3009kwh Dec= 4490kwh Jan= 3200kwh

Mvh Toggeboy


Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2011, 12:33:06 »
Hej !!

Dom enda temperaturena jag kan se är vad jag får ut av växlaren och analoga mätarna på tanken. Jag tar en bild när jag kommer hem så får ni se installationen.

Nu är växlaren precis bakom utedelen och max 1,5meter gasledning är dragen. FrÃ¥n växlaren direkt till tank/värmeslinga via en shunt. Ska oxÃ¥ tillägga att vi hade ca 16-17meter gasledning innan. Nu säger dom max 5meter. Jag var först i övik med denna pump. Det är 20 installerade nu dÃ¥ jag frÃ¥gade och bara jag som har probelm  :'(

Träffade chefen i sommras pÃ¥ Olerys sÃ¥ jag körde loss att det var skit jag hade fÃ¥tt  a:gl
Då sa han att det skulle ökas på 8hg gas. Vet inga grunder varför dom kommit fram till det. Men blev ingen bättring.

Ska tillägga att vi flertalet ggr vaknat och det varit 13-16 grader i huset.

Och ja det är ett 1-rörssystem.

Jag vet att dom varit och mätt upp utedelen och kommit fram till att inget är fel på den. Men det var ca 1,5 år sedan.



God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2011, 13:07:53 »
Hej !!

Dom enda temperaturena jag kan se är vad jag får ut av växlaren och analoga mätarna på tanken. Jag tar en bild när jag kommer hem så får ni se installationen.

Nu är växlaren precis bakom utedelen och max 1,5meter gasledning är dragen. FrÃ¥n växlaren direkt till tank/värmeslinga via en shunt. Ska oxÃ¥ tillägga att vi hade ca 16-17meter gasledning innan. Nu säger dom max 5meter. Jag var först i övik med denna pump. Det är 20 installerade nu dÃ¥ jag frÃ¥gade och bara jag som har probelm  :'(

Träffade chefen i sommras pÃ¥ Olerys sÃ¥ jag körde loss att det var skit jag hade fÃ¥tt  a:gl
Då sa han att det skulle ökas på 8hg gas. Vet inga grunder varför dom kommit fram till det. Men blev ingen bättring.

Ska tillägga att vi flertalet ggr vaknat och det varit 13-16 grader i huset.

Och ja det är ett 1-rörssystem.

Jag vet att dom varit och mätt upp utedelen och kommit fram till att inget är fel på den. Men det var ca 1,5 år sedan.





Ok, jag vet att de 5,5kg R410A som är i den räcker till 20m rördragning enkel väg. att man då skulle ha 5,5+0,8= 6,3kg till mindre än 5m verkar ju inte riktigt klokt. Det är inte så att den är stumfylld?

Ta lite bilder får vi se om man kan säga något.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2011, 15:08:07 »
Nej nej.

Förlåt mig! förut var det ca 16-17 meter gasledning enkel väg !! Nu är det ca 1,5 meter och jag vet inte vilken mängd gas det är i nu.
Har varit nere och mätt lite nu. Börjar få bättre med flås i systemet nu när det "bara" är -16,6. Ut från växlare 48-49 ºC. Turledning efter shunten 43,6 ºC retur på 37 ºC. Gick även och mätte på elementet längst bort i huset (sovrummet) Där låg tempen på 41 ºC

Skrev upp förbrukningen ifr onsdags till nu (14:15)har varit 278kwh på 41t 45min dvs 6,658kwh i snitt i timman.
Sänder med bilder så ser ni att den hederliga inomhusdelen är väck och ersatt med ett nytt simplare system. Displayen visar vilken temp som kommer ur växlaren (48 ºC) när bilden togs. Och 49 ºC är önskat värde. När jag gick därifrån så gick tempen upp till 49 ºC och pumpen gick ner på lägre fart. Happ går inte att skicka bilderna pga storlek. Går ner och tar i sämre kvalité

Mvh Toggeboy
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2011, 16:55:31 »
En bild på "nya" pannrummet under garaget.
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2011, 19:43:24 »
Låter lovande och verkar som du i alla fall fått tag i en försäljare som bryr sig om han nu dykt upp > +20ggr.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2011, 19:46:53 »
Nej nej.

Förlåt mig! förut var det ca 16-17 meter gasledning enkel väg !! Nu är det ca 1,5 meter och jag vet inte vilken mängd gas det är i nu.
Har varit nere och mätt lite nu. Börjar få bättre med flås i systemet nu när det "bara" är -16,6. Ut från växlare 48-49 ºC. Turledning efter shunten 43,6 ºC retur på 37 ºC. Gick även och mätte på elementet längst bort i huset (sovrummet) Där låg tempen på 41 ºC

Skrev upp förbrukningen ifr onsdags till nu (14:15)har varit 278kwh på 41t 45min dvs 6,658kwh i snitt i timman.
Sänder med bilder så ser ni att den hederliga inomhusdelen är väck och ersatt med ett nytt simplare system. Displayen visar vilken temp som kommer ur växlaren (48 ºC) när bilden togs. Och 49 ºC är önskat värde. När jag gick därifrån så gick tempen upp till 49 ºC och pumpen gick ner på lägre fart. Happ går inte att skicka bilderna pga storlek. Går ner och tar i sämre kvalité

Mvh Toggeboy

Vilken returtemp har du till växlaren när tilloppet till tanken är 49?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2011, 20:07:15 »
Exakt, detta är ju den intressanta frågan ifall ditt hus kräver en högre effekt än Z16 kan leverera är det ju inte en felaktig produkt utan istället en fråga om hur bra din pump är dimensionerad i förhållande till hur mycket effekt ditt hus kräver.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2011, 20:12:41 »
Nu är det -24 dvs myggfritt ute... Just nu så åker det in 39,6 ºC i och ut kommer 46 ºC. Då ska ni veta att jag tejpat fast en vanlig digital termometer och isolering runt om. Men värdena borde vara ganska hyfsade ivf. Enda temp jag kan se är analoga mätare på tanken och på displayen vad som kommer ut ifr växlaren 46 ºC nu.

Tyvärr så har jag köpt av en kompis firma som är åf av ME bl.a

//Toggeboy

God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2011, 20:22:18 »
 ;D Skönt med myggfritt väder, kommer det ut +46C vid -24C utan el tillskott tror jag nog du fÃ¥r vara nöjd med din anläggning men jobbig situation ifall du köpt av en kompis och ändÃ¥ inte riktigt är nöjd.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2011, 20:29:13 »
Nä det är bra. Men nu så är det att det drar mkt mos. Det säger jag inget om nu när det är myggfritt, det får helt enkelt vara värt det :P Men huset tog 27500kwh förra året. Och nu efter ny install så kan jag inte se att det ska fungera bättre och bli mer ekonomiskt. Nu snackar vi inte mer om -24 grader. Var när det var -15 jag skrev att det kändes som att huset slukade mkt kwh.

//Toggeboy
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

Utloggad tro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2011, 20:36:01 »
Precis, det hela handlar alltså helt enkelt om vad som är rimligt vid en specifik utetemp, ifall du vet vad huset behöver vid en viss utetemp och du vet ungefär vad Z16 borde klara av vid samma utetemp och detta förhållande inte stämmer överens då är det helt klart nåt fel på din anläggning, annars är det helt enkelt så att ditt hus kräver jäkligt mycket kräm vid låga temperaturer och detta är egentligen "husets" fel och inte Z16:s fel.
Mitsubishi Ecodan - Zubadan 2 16kW Luft - Vatten.
Zubadan 1 R.I.P 12/2010
Mitsubishi FD35 VABH Luft-Luft .
Ultimate 13 Pro Plus Basic FP Luft-Luft.
Uppvärmd yta 1-plans hus på 280m2 + 40m2 garage, årsmodell 1975.

Utloggad toggeboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Övik
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zubadan 16 kw Med mkt hög förbrukning
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2011, 20:54:58 »
Absolut. Håller med dig. Men nu var det så att dom verkligen ville installera denna pump hos mig 2007. Så man kan säga att detta hus blev till en försökskanin när det gällde denna nya ME zubadan 16kw Det skulle vara det bästa för oss sa dom. Och godtrogen som man är så sa jag go 4 it.

Då jag inte är hemma på det här så lämnade jag bort mig helt åt den här firman och sa att jag vill ha nått som fungerar bra och ska dra lite kw/år. Jag var inne på bergvärme. Enligt offert så skulle den ME:en dra 500kwh mer per år och var 40-50tkr billigare vid inköp så valet var inte så svårt. Har suttit och surrat med poolaren till en kopp kaffe och kommit fram till att firman ska skicka hit en person som ska gå igenom vars/vart problemet är.

Grannen med exakt likadant hus bränner mindre med fjärrvärme. Så ni förstår jag känner en viss bitterhet.

//Toggeboy
 
God bless my PremiumLine EQ/C10.
Sparar 50-70% motför luftvatten (Mitsubishi Zubadan-16)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!