Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elektro standard aquaes 280  (läst 6868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike8

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Elektro standard aquaes 280
« skrivet: 05 februari 2011, 22:30:12 »
Hej, köpte ett hus den 1 dec där det sitter en elektro standard auaes 280 värmepump installerad, märkte ifrån första dagen att det inte var som det ska med den, ex elementen stod på tvåan och var stek heta, vatten tempen på pumpen stod på 79 grader.
Försökte ställa in den rätt igenom manualen, folk som kunde mer än mig om värme pumpar var dit och försökte ställa in den, men fick inte till det bra.
Fick till slut hem en reparatör som konstaterade att styrenheten var trasig, och dom går inte att få tag på längre så det var bara att byta ut hela pumpen, skulle gå på 50 papp.
Någon som har koll på hur det gäller med dolda fel, försökt fått hjälp igenom mäklaren men han är inte till någon hjälp, säljaren har inte märkt något konstigt med den vid försäljning.
Men borde inte detta täckas av någon försäkring eller dolda fel, ringt runt men ingen som vet något, eller borde inte mäklaren ha något ansvar.
Mäklaren hade sagt till min sambo att det var för lite vatten i pumpen vid visning så han fyllde på, så han borde ju anat något fel där eller?
Slutet system ska väl inte behövas fyllas på med vatten?

Annars någon som har koll på om det går att få tag på en styrenhet till en sådan gammal pump eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny?







Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Elektro standard aquaes 280
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2011, 22:44:04 »
Hej, och välkommen till forumet!
Googla på "dolda fel" så hittar du mycket att läsa om.
Här är en länk att börja läsa i.
http://www.nordea.se/Privat/Boende/R%C3%A5d+om+boende/Upplysningsplikt+unders%C3%B6kningsplikt+och+dolda+fel/204494.html

Även i ett slutet system kan vatten behöva fyllas på och element luftas.

Mvh
« Senast ändrad: 05 februari 2011, 22:54:34 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elektro standard aquaes 280
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2011, 23:22:22 »
Citera
så det var bara att byta ut hela pumpen, skulle gå på 50 papp.


Du kan få en ny frånluftvärmepump Bosch EHP EW (9kW patron) för 31000:-
så 20000:- för att bära ut den gammla och sedan bära in den nya tycker jag låter mycket
tar kanske inte mer än 10 mantimmar att byta och med ett timpris på minst 500:- blir det 5000:-
de andra 15000:- tycker jag är ett rent överpris

vill du ha en Nibe fighter 310P (9kW patron) kostar den ca 39000:-
och om du är någorlunda händig skulle du nog fixa bytet själv
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mike8

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Elektro standard aquaes 280
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2011, 17:45:11 »
Hej och tack för svaren, kommit fram till att det blir å köpa en ny, firman i fråga som var hit och dömde ut min pump sa att jag skulle ha ivt 490, det var det bästa.
Började surfa runt lite om den, och många upplever den som klen och strulig verkar det som.
Huset vi bor i är inte stort, 129kvm med öppen planlösning.
Någon som har nån ide om det är värt att installera en sån?
Lmf tipsade ju om en bosch ehp, men vet ingen i stan som installerar och säljer sådana, sen känns det som att jag vill hålla mig till ivt center då dom verkar ge bäst support i stan.
Men frågan är då om 490 räcker till mitt hus eller om det krävs en större.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elektro standard aquaes 280
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2011, 19:50:16 »
Det är Bosch som äger IVT så pumparna är i stor sett samma
Men bosch brukar ha lägre pris
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!