Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var är bästa placeringen? Innerdelen?  (läst 4932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« skrivet: 07 mars 2010, 15:47:10 »
Var bör jag sätta luftvärmepumpens innedel?
Eller behöver jag 2 pumpar för att jag ska få bra värme på övervåningen oxå?
Min tanke är ju att sätta innerdelen ovanför dörren i den "stora" hallen. Vad tror ni?

Huset:
1,5 plans 114 kvm
Bottenvåningen ca: 75 kvm. (Se ritningen)

Om jag bör har 2 pumpar, ska jag sätta en i trappen för att få bra värme på ovanvånigen?

Kom gärna me tips om var bästa placeringen är samt vilken vilka luftvärmepumpar som skulle passa mej bra.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 16:08:40 »
Det var väldigt mycket väggar...  ;)  Behöver du alla?

Allvarligt, att köra LL med den planlösningen är inte så lätt. Beroende på isolering, fönster mm gissar jag att du kommer att behöva stödvärma med några elradiatorer i de rum som ligger längst från innedelen. "Storhallen" blir väl det bästa alternativet för innedelen, sen får man hoppas att värmen fördelar sig genom dörröppningarna.

Trappmontering är populärt för att lösa ovanvÃ¥ning och samtidigt blÃ¥sa lite i Ã¥tminstone ett rum pÃ¥ bottenvÃ¥ningen -  i ditt fall köket, kan vara vettigt.

Väljer du en trappmontering för pump 2 kan man fundera på om pump 1 kanske gjort mest nytta i vardagsrummet. Där går uppfattningarna på forumet isär - vissa rekommenderar inte att ha en susande innedel där man sitter och för lågmälda samtal, andra tycker det känns bra att ha det som varmast där man sitter mest stilla. Smaken är som korven, den har två. ;)

Mycket hänger ju på ditt energibehov, om du skall ha VP som enda värmekälla mm...
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2010, 18:16:43 »
Idag värms huset upp med vedeldning i panna = vattenburet system, samt en cronspis i vardagsrummet.(Glömde rita in den)
Tanken är att jag ska kunna elda mindre i pannan, kanske halvera vedeldningen. Så jag vill att luftvärmepumpen ska kunna värma hela huset dom dagarna jag inte kan elda i pannan.

Ja, jag vet.....det är väldigt mkt väggar och knappast optimala förutsättningar för luftvärmepump. Men tyvärr så är planlösningen som den är.
Men bottenvåningen bör väl inte vara några problem & värma med en värmepump som jag ex placera i "stora hallan"?
Däremot så tror jag oxå det blir väldigt svårt att få upp värme på ovanvåningen utan att installera även en pump där? Ex högt upp i trappan?

Tips på lämplig värmepump som kan passa? Jag borde väl inte behöva en så kraftig pump, efter som det inte är några större ytor som ska värmas?

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2010, 22:09:29 »
Nu återger jag bara vad jag läst, har ingen egen erfarenhet av detta - men tydligen är en trappmontering som bäst om luftflödet kan "klyvas" så att hälften slinker ner längs med taket på bottenvåningen och hälften går längs golvet på ovanvåningen. Inte högt alltså..

Märken och modeller ger jag mig inte in i...
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2010, 00:15:31 »
Hej NyMaN!  Ja jag hÃ¥ller med Ahmas spontana utryck här att det var väldigt mkt väggar i det här huset. :-\ Om man hade fÃ¥tt önska sig lite här sÃ¥ skulle du givetvis ta bort de här smÃ¥ väggbitarna som avgränsar lite grann ut till den här "lilla hallen" Hade du sen kunnat vidga öppningen lite in till vardagsrummet sÃ¥ hade en innerdelsplacering över entrédörren ute i den här lilla hallen varit helt perfekt till den här planlösningen som du har i huset. ;) Och om man sen hade fÃ¥tt fortsätta ytterligare och önska sig lite mer sÃ¥ skulle det varit ännu bättre om du ocksÃ¥ hade haft en öppning/dörr mellan vardagsrummet och ut till köket ocksÃ¥, dÃ¥ hade bÃ¥de nämnda placering och värmespridning blivit helt optimalt i det här huset inkl att du hade fÃ¥tt ett bättre flöde av värmen upp till övervÃ¥ningen ocksÃ¥.
När det gäller dina ca 39-40 m2 på övervåningen så är det absolut bästa att du skaffar dig en separat lite mindre pump och placerar däruppe för att vara säkerställd på att få en bra värmekomfort där, som lite bonus så kan du då även använda denna pump till att köra AC med på somrarna om det skulle bli riktigt varmt på övervåningen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 mars 2010, 11:43:11 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2010, 16:28:29 »
Men tror ni att en värmepump i "stora hallen" klarar att värma hela bottenvåningen? Eller rättare sagt, tror ni värmen sprider sej på hela bottenvåningen?

Tips på lämpliga värmepumpar som kan passa mej?

Har tittat en hel del på TS comfort & funderar på att handla därifrån, så gärna lite tips om värmepumpar som säljs där.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2010, 18:44:53 »
Men tror ni att en värmepump i "stora hallen" klarar att värma hela bottenvåningen? Eller rättare sagt, tror ni värmen sprider sej på hela bottenvåningen?

Nej - jag tror inte du blir nöjd.

(och som sagt är den allmänna isoleringen, fönster mm avgörande för om du behöver stödvärme. Utan 3-glasfönster och med så mycket väggar är det risk för kallras och kalla golv)

(du kan ju söka på värmeflyttare här - men att välta lite väggar hade nog gjort underverk i huset!)
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2010, 19:31:42 »
Men tror ni att en värmepump i "stora hallen" klarar att värma hela bottenvåningen? Eller rättare sagt, tror ni värmen sprider sej på hela bottenvåningen?

Nej - jag tror inte du blir nöjd.

(och som sagt är den allmänna isoleringen, fönster mm avgörande för om du behöver stödvärme. Utan 3-glasfönster och med så mycket väggar är det risk för kallras och kalla golv)

(du kan ju söka på värmeflyttare här - men att välta lite väggar hade nog gjort underverk i huset!)

Jag tycker ändå att det skulle bli helt ok värme i alla rum förutom ev längst bort i köket om jag sätter en pump i "stora hallen"? Men jag kanske har fel?

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2010, 11:29:08 »
Men tror ni att en värmepump i "stora hallen" klarar att värma hela bottenvåningen? Eller rättare sagt, tror ni värmen sprider sej på hela bottenvåningen?

Nej - jag tror inte du blir nöjd.

(och som sagt är den allmänna isoleringen, fönster mm avgörande för om du behöver stödvärme. Utan 3-glasfönster och med så mycket väggar är det risk för kallras och kalla golv)

(du kan ju söka på värmeflyttare här - men att välta lite väggar hade nog gjort underverk i huset!)

Jag tycker ändå att det skulle bli helt ok värme i alla rum förutom ev längst bort i köket om jag sätter en pump i "stora hallen"? Men jag kanske har fel?



Hejsan!
Jag tycker att du ska överväga att placera pumpen i vardagsrummet, med utblåsriktningen mot hallen/samtliga dörröppningar...
Vad jag vet så kan en placering i en mindre hall, som snabbt värms upp hämna luftflödet till övriga rum i huset, då pumpen snabbt når inställd temp och varvar ner...

Väggar ja...du har en hel del!
Idealet vore om du kunde ta bort delen mellan v-rum och kök och på så sätt få ett bättre luftflöde till övervåningen.
Du kanske måste stödvärma med en elradiator på övervåningen vid stark kyla..
Annars klarar en effektfull pump utan problem att hålla värme i undervåningen.

Läste att du har någon form av braskamin i v-rummet?
Har du då en pump som går att köra i fläktläge så är det ett jäkligt bra sätt att trycka ut den varma luften...så gör jag när tempen kryper ner mot -30 ºC.

Märken...tja..naturligvis beroende på vart du bor och så..men Bra märken här på forumet torde vara Mitsubishi/Fujitsu/Toshiba...
Ta tid på dig och läs igenom respektive märkes tråd, där ser du snabbt vilka trådar/märken som nästan bara handlar om Problem med det ena och det andra!
DÃ¥ vet du vilka du ska undvika ;)!!

När du väl har tagit ut ett par modeller så är det bara att fråga dom som äger dom, Raffen kör med Toshiba, jag med Fujitsu...

//Anders

1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

(anonym)

  • Gäst
(anonym)
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2012, 08:53:52 »
Gammal tråd, men bara en kommentar angående montering av luft-värmepump i närheten av trappa:
en trätrappa mår inte bra av det och kommer troligen att börja knarra...

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Var är bästa placeringen? Innerdelen?
« Svar #10 skrivet: 30 november 2012, 00:18:40 »
Vem har annat än trätrappor inne?  Sc:,h Men visst, du har en poäng...
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!