Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbrukning / temp / hastighet  (läst 1567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stridh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Förbrukning / temp / hastighet
« skrivet: 02 december 2009, 09:09:43 »
Hej

Har precis fått min panasonic HE9JKE installerad men sitter här med huvudbry.
Finns det uppgifter på vad en maskin förbrukar beroende på vilken grad man ställer den på alternativt vilken fläkthastighet man väljer.

Nu när vi kört den i snart 24 timmar tänker vi anpassa den efter hur vi vill ha klimatet inomhus.

Då ställer man sig frågan, hur ändrar sig watten i förhållnade till vilken inställning man väljer.
Ex. konstant fläkt med 22°C på 2ans hastighet
eller konstant fläkt med 20°C på 3ans hastighet
eller konstant fläkt med 25°C på 1ans hastighet

Hur skiljer sig förbrukningen vid olika val, finns det några "ca värden"?

Finns säkerligen mätare för att ta reda på detta men om man bara vill ha det uppskattat, finns det sådana siffror?

Mvh
Stridh

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Förbrukning / temp / hastighet
« Svar #1 skrivet: 02 december 2009, 10:35:03 »

Först beror det på hur fort börvärdet uppnås hur mycket energi det går åt.

Både fläkthastighet och högt börvärde ger hög energiförbrukning fram tills att börvärdet uppnås.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning / temp / hastighet
« Svar #2 skrivet: 02 december 2009, 10:55:43 »
Hej

Har precis fått min panasonic HE9JKE installerad men sitter här med huvudbry.
Finns det uppgifter på vad en maskin förbrukar beroende på vilken grad man ställer den på alternativt vilken fläkthastighet man väljer.

Nu när vi kört den i snart 24 timmar tänker vi anpassa den efter hur vi vill ha klimatet inomhus.

Då ställer man sig frågan, hur ändrar sig watten i förhållnade till vilken inställning man väljer.
Ex. konstant fläkt med 22°C på 2ans hastighet
eller konstant fläkt med 20°C på 3ans hastighet
eller konstant fläkt med 25°C på 1ans hastighet

Hur skiljer sig förbrukningen vid olika val, finns det några "ca värden"?

Finns säkerligen mätare för att ta reda på detta men om man bara vill ha det uppskattat, finns det sådana siffror?

Mvh
Stridh

Nej, det finns inga ca-värden....

Pumpen tar värme från den kalla uteluften och förvandlar den till "varmare värmeenergi" och sprutar ut den i huset. Så förbrukningen är nästan helt beroende av utomhustemperaturen. (Om du håller en någorlunda jämn temperatur inomhus) När det blir kallare ute får den jobbigare (= drar mera el).

Pumpen måste dessutom gå längre tid på högre fart (= drar mera el) när det blir kallare ute, därför att det går åt mera värme (=varmluft) för att hålla huset varmt.

Skaffa en enkel, separat elmätare så ser du hur mycket el pumpen drar.
« Senast ändrad: 02 december 2009, 11:50:47 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad stridh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukning / temp / hastighet
« Svar #3 skrivet: 02 december 2009, 11:26:15 »
Tackar för svaren

Jag vill helst köra den med konstant fläkt i något läge och helst då givetvis så lågt som möjligt. (installation i anslutning till vardagsrum)
Då vi har 2-planshus med 2-glasfönster utan nån bra isolerande funktion och vad jag misstänker en inomhusdel som mäter temp i närområdet kan vi få det t.o.m riktigt kallt på andra våningen om man ställer den i auto.

Min önskan är att kunna köra fläkten på 2an ( av 5 hastigheter ) för att minimera så mycket ljud som möjligt men fortfarande
få den värmen som önskas.

Om man dÃ¥ hade vetat va tex. skillnaden hade varit mellan att köra 2an pÃ¥ 24°c vs 2an 22°c eller 1an 25°c enligt nÃ¥got ca schema som jag trodde att nÃ¥gon händig person kanske hade tagit fram pÃ¥ sin maskin vid olika temperaturer  ::)

Är ju en total uppvärmingsskillnad hos dom som installerat luft/luft och satt in 3-glasfönster i samma modell av hus som vi bor i och innan jag byter fönster vill jag givetvis ha billigaste och tystaste kombinationen för att fÃ¥ bra värme pÃ¥ bÃ¥de över och undervÃ¥ning  ;)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förbrukning / temp / hastighet
« Svar #4 skrivet: 02 december 2009, 11:55:26 »
Du får bästa verkningsgraden....

på pumpen genom att ställa in så låg temp som möjligt. Vilken hastighet du väljer beror på hur stor del av huset du vill värma.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!