Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig GT6 pÃ¥ IVT490 - hur pÃ¥verkas pumpen?  (läst 2072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fLa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • IVT490
Trasig GT6 på IVT490 - hur påverkas pumpen?
« skrivet: 17 juni 2009, 13:23:24 »
Hej, har precis fått bytt kompressor/hetluft givararen GT6 på min IVT490. Den visade ca 60 grader isf 83 vid reperations tillfället, dvs ganska kaputt.

Hur har detta påverkat pumpen? Har den gått i onödan -> högre elräkning?

/fLa

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig GT6 på IVT490 - hur påverkas pumpen?
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2009, 15:56:32 »
Normalt påverkar inte denna givare driften, det enda den gör är att larma och stoppa om kompressortemp blir för hög. Nu vet jag inte vid vilken temp den bryter men om VP:n funkar normalt nu, så tror jag inte den tagit skada tidigare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!