Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 TWIN till befintlig FTX  (läst 2670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goranr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
IVT 495 TWIN till befintlig FTX
« skrivet: 16 februari 2009, 22:03:33 »
Hej,

Har mekanisk ventilation med värmeåtervinning (heter det FTX?). Dvs suger ut varm luft ur kök/badrum, skickar uppvärmd luft till sovrum/vardagsrum, byter filter varje höst. Detta satte vi med lyckat resultat in för att få ner radonhalten.

Vi har också en luft/luft VP i vardagsrummet. Den har i princip stått för all värme till huset, dock ej 100% komfortabelt då det blir kallt i sovrummen om man har dörren stängd som tonårsdöttrarna ständigt vill. Och huset som idag är enplans 80 kvm, ska nu byggas till med 50 kvm, fortfarande enplans.

Vi har också vattenburen el som går på sparlåga och ger varmvatten. Pannan från 1978.

Nu har vi tillfälle att i samband med tillbyggnaden köpa en ny IVT 495 TWIN för 60000 monterat och klart.
Alltså en frånluft som dessutom har slingor i marken.

Kan detta fungera på ett bra sätt med befintlig? Sc:,h
Huset är i befintlig del relativt dåligt isolerad. Byggt 1960. 25000 kWh/år.

MVH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495 TWIN till befintlig FTX
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2009, 18:33:23 »
Tyvärr, det går inte att kombinera FTX med FLVP. Jag rekommenderar nog nån annan typ av VP typ luft/vatten värmepump eller ren jordvärme om du har en stor tomt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goranr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 495 TWIN till befintlig FTX
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2009, 19:18:25 »
OK,

Men nu blev jag ju intresserad av att veta varför det inte går. ::)

Jag har ju redan frånluftsvärmerören i kök och badrum.
Istället för luftspalter vid fönstren har jag kanalsystem från FTXen ut i alla rum.
Borde jag inte kunna utnyttja dessa för FLVP.
Om jag kopplar FLVP på utgående luft före FTXen borde funktionen vara som vanligt för FLVPn, FTXen får dock mindre energi att återföra.
Om jag kopplar FLVP på utgående luft efter FTXen borde funktionen också vara som vanligt för FLVPn, fast här får FLVPn lite mindre energi att att återföra.
Kan tänka mej att FTXen i första alternativet inte värmer inkommande luft så värst mycket.
Eller är jag ute och cyklar?

Vad är tempsänkningen på utgående luft för respektive system? Jag förstår ju att jag inte kan ta ut samma energi två gånger.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495 TWIN till befintlig FTX
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2009, 12:04:39 »
Frånluftsvärmepumpen kyler avluften ner mot ca +5 ºC och sitter den före FTX på frånluften så kommer FTX att kyla inkommande luft om utetemp är högre. När det är riktigt kallt ute så värmer väl FTX inluften lite men inluften kommer att bli riktigt kall om du inte brassar på med elvärmaren på inluften.

Sitter FTX före så finns det i princip ingen energi för FLVP:n att hämta i utgående luft under vinterhalvåret. Alltså kommer 495:an vara helt beroende av energin i markslingan vintertid. När det är riktigt kallt ute kommer dessutom FTX kyla avluften så pass mycket att det får negativ effekt, brine kyls istället för att värmas.

Ett alternativ är att slänga ut din FTX men jag tycker det är synd för den är oftast lite bättre på att ta tillvara energin i frånluften än en FLVP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goranr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT 495 TWIN till befintlig FTX
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2009, 17:13:47 »
OK, det låter logiskt.

Tackar för upplysningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!