Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! jag fÃ¥r larm Hetgas Hög  (läst 17417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« skrivet: 26 oktober 2007, 11:10:04 »
Hej. Har en IVT Greenline 8E-6, med separat vv-beredare.
Sen en tid tillbaka får jag larm "hetgas Hög"
Uppenbart är att larmen kommer när varmvatten görs.
Är det fel på växelventil? (värmen till huset bryts vid varmvattentillförsel)
Eller kan man tänka sig att givare i vv-beredaren är trasig?
Tacksam för svar!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2007, 11:29:52 »
Det finns ett annan förklaring också: läckage i kompressorns ventiler som ökar förlusterna villket ger för hög hetgastemperatur. I och med att pumpen belastas hårdare vid varmvattenberedning än vid radiatordrift är det då som ev. läckageproblem märks först.

Men det behövs lite mer information för att kunna ställa diagnos. Vad är det för temperatur på hetgasen vid radiatordrift och vad är det för temperatur på värmebärare in och ut då?

Vad är det för temperatur på hetgas och värmebärare in och ut vid varmvattenberedning?



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2007, 11:52:10 »
Hej. Tack för svaret. Ja du , jag har rätt dålig koll på hur allt funkar, och har i nuläget inga fakta vad gäller temperaturer i och ut. Är osäker på hur jag läser av mätarna och vad som är vad, så att säga.


Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2007, 15:20:37 »
Mycket märkligt. Nu har jag haft en service tekniker hemma. Pumpen funkade hur bra som helst.
Vi mätte hetgas temp den var ca 104 grader vid varmvattentillvrkning och 94 typ vid radiotorvärme.
hetgas givaren byttes, och nu ska vi se hur det går.
Till synes verkar det räcka med handpåläggning av en tekniker för att allt ska funka som en dröm.
Man framstår som en idiot.

Hur vet man om kompressorn är dålig?

Tacksam för svar från nån som vet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2007, 16:29:59 »
jag tycker du har onödigt hög hetgastemp även nu !!
den bör inte behöva gå över 100 ºC
är det verkligen rätt köldmediemängd ?
kan du läsa av lågtryck eller suggastempratur ?
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2007, 19:49:00 »
Håller med ACE, det låter fortfarande högt. Hetgastemperaturen på min pump är ungefär 75 grader vid radiatordrift just nu och 85 vid varmvattenberedning när köldbärartemperaturen strax över noll. Nu kan det skilja mellan olika pumpar men jag tycker ändå 94/104 låter högt. Men det var med gamla givaren om jag har förstått saken rätt. Vilka värden är det med nya givaren?




5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #6 skrivet: 01 november 2007, 08:09:29 »
Hej,

pumpen bör väl oavsett inte stanna och larma på Högtryck om tempen på tryckröret är 100 °C? Har du varmvatten överhuvudtaget? Mycket luft i yttermanteln är en klassiker. Det bästa är nog att ta dit en kyltekniker som hänger på manometerställ och mäter överhettning o.s.v. och ser så allt är okej på köldmediekresten. Sen är det bara köra uteslutningsmetoden.

Men att givaren i VV är kass kan du utesluta. Om den visar en felaktig temp, tex för hög bör du ju inte ha något varmvatten. Och varmvatten prod. bör stanna efter en driftpressostat, nu kan jag inte iVTs produkter så jättebra men så bör fallet vara.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #7 skrivet: 01 november 2007, 12:21:11 »
Hej,

pumpen bör väl oavsett inte stanna och larma på Högtryck om tempen på tryckröret är 100 °C? Har du varmvatten överhuvudtaget? Mycket luft i yttermanteln är en klassiker. Det bästa är nog att ta dit en kyltekniker som hänger på manometerställ och mäter överhettning o.s.v. och ser så allt är okej på köldmediekresten. Sen är det bara köra uteslutningsmetoden.

Men att givaren i VV är kass kan du utesluta. Om den visar en felaktig temp, tex för hög bör du ju inte ha något varmvatten. Och varmvatten prod. bör stanna efter en driftpressostat, nu kan jag inte iVTs produkter så jättebra men så bör fallet vara.
Larma på högtryck ?? det har den väl inte gjort..eller ??
 hade den jobbat mot för höga vattentemperaturer (eller dÃ¥lig cirkulation,pg.a luft eller liknande),kan den lösa pÃ¥ högtryck. men det var väl inte fallet..
ditt problem har inte med det externa mediet(vattnet) på varma sidan att göra !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #8 skrivet: 01 november 2007, 14:36:04 »
Ber om ursäkt, läste ej igenom tråden ordentligt.
 :'(

Då vart det något helt annat, kanske ta dit någon att kolla överhettningen
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #9 skrivet: 06 november 2007, 15:55:59 »
Hej Igen .
Tack för alla svar från er.
Sen hetgas givaren byttes för en vecka sen har allt funkat. Tills igår......
Nu har jag fått pressostat låg larm istället.... Och för 5 min sedan "hetgas hög"
Vad är det som händer??????? Det verkar vara alla möjliga fel va???
Hetgas larmet löser ut vid varvattenproduktion

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #10 skrivet: 06 november 2007, 16:46:25 »
Hej Igen .
Tack för alla svar från er.
Sen hetgas givaren byttes för en vecka sen har allt funkat. Tills igår......
Nu har jag fått pressostat låg larm istället.... Och för 5 min sedan "hetgas hög"
Vad är det som händer??????? Det verkar vara alla möjliga fel va???
Hetgas larmet löser ut vid varvattenproduktion
men... det är ju det jag sagt hela tiden ! ! knUp knUp knUp

du har brist i systemet eller möjligen täppt torkfilter/stryporgan
leta upp torkfiltret ,(sitter på den tunna vätskeledningen innan synglaset, brukar se ut som en svart eller orange/röd burk på röret) är det samma temp innan som efter torkfiltret . känn med händerna ! ska vara samma, annars täppt !!

men troligen brist/läckage !
Vad var det för gök som var där och bytte givaren, utan att reagera på hetgastemperaturen ? ? Sc:,h
be dom skicka en tekniker nästa gång ! knUp
det är inte du som framstår som en idiot !!
mvh.ACE

« Senast ändrad: 06 november 2007, 16:49:01 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #11 skrivet: 07 november 2007, 03:22:19 »
Ace! äntligen någon som fattar! tack!!!!!! jag ska ta den så kallade teknikern i örat!!!
HUR SVÅRT SKA DET VA? jag e mycket missnöjd, me IVT tekniker hittills.
Ska ringa dem imorrn igen. återkommer med info snart!Tack än en gång!

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #12 skrivet: 12 november 2007, 12:04:02 »
Hej. Jag har fortfarande problem med hetgas samt pressostat låg.
I väntan på service tekniker har jag flera larm per dag. Det sjuka är att det är inte konsekventa larm. Pumpen kan gå en dag utan larm,nästa dag 5 hetgaslarm, och några press låg larm.

Det jag har gjort är:

rensat smutsfilter påvarma sidan.
smutsfilter på kalla sidan finns inte (jag kan bara hitta påfyllnad till köldbärare tror jag)

en tekniker bytte hetgas givare för ca 2 veckor sedan.

Jag har inte möjlighet att läsa av värden. (har ingen display, bara ett antal dioder för larm osv)

Hetgas larmen kommer alltid vid varmvatten produktion!   Pressostat lÃ¥g kommer mer sällan. lite dÃ¥ och dÃ¥, men som sagt det kan gÃ¥ en dag emellan larmen!

Har ringt många gånger till IVT support , men det blir bara olika teorier vad som kan va fel.

När tekniker varit på plats går pumpen felfritt så klart!!!.......
Börjar få panik! av att springa ut och in hela dagarna å se om pumpen går eller ej.

Vad ska jag göra????????

Har beställt service från Tops i huddinge. Då får dom gå igenom hela systemet(känns som det är köldsidan som spökar va?)

Är det nån som har övriga tips!!! Tacksam för dessa!
Har ju fått många tips tidigare, men är man inte helt insatt i systemet känns det svårt att göra
saker själv!

Utloggad blindberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #13 skrivet: 12 november 2007, 15:18:57 »
Hej igen.
tekniker varit på plats. Upptäcker att pumpen jobbar på lågt tryck!
Expansionsventilen kärvade. Fick vrida ett par varv för att den skulle släppa.
Detta skulle då vara orsak till att pumpen då och då löst ut med Hetgas resp pressostat låg.
Tycker ni att detta verkar rimligt?
Har aldrig hört talas om detta förut.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! jag får larm Hetgas Hög
« Svar #14 skrivet: 12 november 2007, 15:19:53 »
Skulle han byta expansionsventilen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 477
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!