Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Annorlunda frikyla!  (läst 22975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Annorlunda frikyla!
« skrivet: 22 april 2007, 11:57:29 »
Är jag först/dummast hittills med min idé?

Jag har en gammel FUNAI luft/luft som har slut på gas samt skuren kompressor.
Den är en simpel ON/OFF som jag planerat att riva bort.. men.. fick en ide om att använda den till kylning då det är det som behövs på sommarn till övervåningen. Värme fixas av värmepumpen på nedervåningen.

Det jag gjorde var helt enkelt att koppla loss all el och rördragning frÃ¥n utedelen. Till min förvÃ¥ning funkar innedelen precis som innan  Thumbsup den startar med fjärren m.m.

Seden kör jag vatten från den egna borrade brunnen genom innedelen, den kyler från 21 till 13,3 vid max fläktläge. Med de vattenflödet jag har när bilden är tagen så förbrukar vattenpumpen i snitt 200W

Och då är det ca 10gradigt vatten som går genom innedelen, vattnet är 8grader när det kommer från borran men det har stått ett tag i vattenfiltret och värmts upp. Alltså ännu mer kyleffekt när den gått ett tag. Funkar säkert med lägre vattenflöde också

Vad tror ni om denna lösning? Vattnet skall självklart avledast till bättre ställe på sommaren, men detta måste väl vara bästa sättet man kan använda en gammel trasig L/L pump?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #1 skrivet: 22 april 2007, 13:24:42 »
Det låter ju smidigt, frågan är om den gamla L/L tål att gå med färskt vatten hela tiden eller om det kommer att korrodera hål? Å andra sidan är det väl koppar i kylkretsen i en L/L?
Jag har en trädgårdsdamm som gärna vill torka ut lite på sommaren, kanske man kunde släppa vattnet där... Det växer också alger och liknande, lite tillskott av friskt näringsfattigt vatten kanske bara gör den gott. Jag vet inte om det blir för fuktigt runt den, det beror ju på hur länge man kör kylan, om det blir så får jag nog fixa ett bräddavlopp.
Jag har ingen vattenbrunn utan en energibrunn, men det borde ju gå att ta vatten därifrån då behöver man ju inte göra ingrepp i brinekretsen. Men man måste fixa en vettig pump.

PÃ¥ mitt första jobb var det väldigt varmt pÃ¥ somrarna, en gÃ¥ng kopplade chefen en aerotemper pÃ¥ detta sätt med kommunalt vatten. När vattnet gÃ¥tt genom aerotempern gick det vidare till en vattenspridare pÃ¥ papptaket. Det kylde faktiskt lokalen bra och vattnet i stuprören var rejält varmt  ;D
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #2 skrivet: 22 april 2007, 13:45:08 »
Det låter ju smidigt, frågan är om den gamla L/L tål att gå med färskt vatten hela tiden eller om det kommer att korrodera hål? Å andra sidan är det väl koppar i kylkretsen i en L/L?

Jag är inte säker men jag antar att det är koppar. Men å andra sidan så spelar det ju ingen roll om det går sönder efter 5veckor eller 5 år, hade jag inte gjort detta så hade jag ju slängt den på tippen.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #3 skrivet: 22 april 2007, 14:44:11 »
hållbarheten kan ju va trevlig att ha..mindre skoj å hitta 4-800 liter vatten i källaren
men e det koppar så håller rören

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #4 skrivet: 22 april 2007, 16:18:17 »
hållbarheten kan ju va trevlig att ha..mindre skoj å hitta 4-800 liter vatten i källaren
men e det koppar så håller rören

Detta är ju ingen anläggning man låter gå dygnet runt precis utan vattnet sätts ju på när man är hemma. Dessutom så är ju rören till innerdelen iaf i koppar så där lär det inte gå sönder, går det sönder någonstans så är det i värmeväxlaren och där finns det ju dränering för kondensvattnet..

Sen har jag ju ingen källare att vattenfylla heller  ;)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #5 skrivet: 23 april 2007, 08:05:01 »
Hoppas att du inte har smÃ¥barn i närheten, elsäkerheten verkar inte riktigt vara vad den borde.  ;)

I övrigt tycker jag att din ide är god. Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #6 skrivet: 23 april 2007, 08:11:16 »
Hoppas att du inte har smÃ¥barn i närheten, elsäkerheten verkar inte riktigt vara vad den borde.  ;)

I övrigt tycker jag att din ide är god. Thumbsup

Det ser nog värre ut än det är  ;D Elen är redan urkopplad ur innedelen till utedelen när bilderna togs. AlltsÃ¥ inga lösa strömförande kablar, jag körde den iof med luckan till kopplingarna borta under testet. Och nej, inga barn i närheten heller.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad AndersB

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #7 skrivet: 23 april 2007, 14:33:28 »
En kanonidé, tycker jag.
Smart!
Nibe 1110 8,5 & Borö 300/200, cirka 195 m aktivt (200 m totalt), huset är funkis i betong, byggt 1937, uppvärmt i två plan á 80 kvm + källare något svalare dvs ca 240 kvm, 14 STORA element & vattenvärme i köks- och badrumsgolv, frikyla: en Veneto konvektor FST 44 på över- och en på undervåningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #8 skrivet: 23 april 2007, 15:00:57 »
Seden kör jag vatten från den egna borrade brunnen genom innedelen, den kyler från 21 till 13,3 vid max fläktläge. Med de vattenflödet jag har när bilden är tagen så förbrukar vattenpumpen i snitt 200W

Och då är det ca 10gradigt vatten som går genom innedelen, vattnet är 8grader när det kommer från borran men det har stått ett tag i vattenfiltret och värmts upp. Alltså ännu mer kyleffekt när den gått ett tag. Funkar säkert med lägre vattenflöde också

Sätt en termometer på utgående vatten och ställ in flödet så att utgående vatten håller ca 12-13 ºC om ingående håller 8 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #9 skrivet: 23 april 2007, 15:07:01 »
Säkert ingen fara med korrosion, dÃ¥ skulle vi fÃ¥ gÃ¥ och oroa oss för i princip alla gamla inkommande kallvattenledningar till vÃ¥ra fastigheter, nu vet jag inte hur det är med syremängden i ditt vatten men syrerikt vatten har sin korrosionstopp runt 55-60 gr. har jag för mig (minnet kan ju spela en lite spratt ibland) Skitsmart grej du gjorde med frikylan!  Thumbsup
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #10 skrivet: 23 april 2007, 22:10:05 »
Hmmm fick fler "tokiga" idéer..  ::)

Man kanske skulle slakta nån gammel tvätt/diskmaskin och ta magnetventilen därifrån till att mata vattnet till AC:n.. Då kör den igenom vatten endast när kompressorn i vanliga fall skulle gått. Måste ju vara väldigt enkelt då det verkar vara "ström på = kompressor går" styrning i en On/Off pump.

Ja de tÃ¥l att tänkas pÃ¥ iaf  ;D
« Senast ändrad: 23 april 2007, 22:58:40 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #11 skrivet: 23 april 2007, 22:44:57 »
Ja varför inte, då spar du på vattenpumpen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #12 skrivet: 24 april 2007, 22:33:05 »
Lite smÃ¥pillande i elen sÃ¥ har jag lyckats fÃ¥ fram att det gÃ¥r att styra en magnetventil istället för kompressor till min frikyla  studs
Det blir ju perfekt, en mycket bättre lösning än jag hade tänkt mig från början.

Kommer bli riktigt gött! Kommer hem efter en varm dag pÃ¥ jobbet, trycker pÃ¥ on pÃ¥ fjärren till AC:n och dÃ¥ gÃ¥r fläkt och vatten igÃ¥ng automatiskt. Vatten stÃ¥r pÃ¥ tills önskad temp infaller  ^-^

Ja sÃ¥ är tanken iaf fÃ¥r se hur det blir i slutändan  ;D


Förresten.. de va koppar i värmeväxlarn  Thumbsup Och ja, nu kan du fÃ¥ klaga pÃ¥ elsäkerheten Rickard  ;) Men som sagt, inga ungar i närheten
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #13 skrivet: 25 april 2007, 11:22:14 »
Hur har du gjort med 4-vägsventilen? Jag antar det sitter en sån i innedelen.

Jag är lite sugen att testa med min runt 20 Ã¥r gamla Daikin, som iofs funkar bra, men inte används nu. Med lämplig pump borde man kunna trycka brine genom den ocksÃ¥.  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Annorlunda frikyla!
« Svar #14 skrivet: 25 april 2007, 11:44:57 »
Hur har du gjort med 4-vägsventilen? Jag antar det sitter en sån i innedelen.

Jag är lite sugen att testa med min runt 20 Ã¥r gamla Daikin, som iofs funkar bra, men inte används nu. Med lämplig pump borde man kunna trycka brine genom den ocksÃ¥.  Sc:,h

Den satt i utedelen, i sällskap med kompressor och fläkt.. De va allt som fanns i elväg ute  ;D
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!