Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller allt bättre å billigare...  (läst 14992 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Solceller allt bättre å billigare...
« skrivet: 18 mars 2007, 12:22:06 »
I andra försök har man visst även fått fram en verkningsgrad på över 50%  :o :o :o
----------------------
December 5, 2006

New World Record Achieved in Solar Cell Technology
New Solar Cell Breaks the “40 Percent Efficient” Sunlight-to-Electricity Barrier

WASHINGTON, DC – U.S. Department of Energy (DOE) Assistant Secretary for Energy Efficiency and Renewable Energy Alexander Karsner today announced that with DOE funding, a concentrator solar cell produced by Boeing-Spectrolab has recently achieved a world-record conversion efficiency of 40.7 percent, establishing a new milestone in sunlight-to-electricity performance.  This breakthrough may lead to systems with an installation cost of only $3 per watt, producing electricity at a cost of 8-10 cents per kilowatt/hour, making solar electricity a more cost-competitive and integral part of our nation’s energy mix.

“Reaching this milestone heralds a great achievement for the Department of Energy and for solar energy engineering worldwide,” Assistant Secretary Karsner said.  “We are eager to see this accomplishment translate into the marketplace as soon as possible, which has the potential to help reduce our nation’s reliance on imported oil and increase our energy security.”

Attaining a 40 percent efficient concentrating solar cell means having another technology pathway for producing cost-effective solar electricity.  Almost all of today’s solar cell modules do not concentrate sunlight but use only what the sun produces naturally, what researchers call “one sun insolation,”  which achieves an efficiency of 12 to 18 percent.  However, by using an optical concentrator, sunlight intensity can be increased, squeezing more electricity out of a single solar cell.

The 40.7 percent cell was developed using a unique structure called a multi-junction solar cell.  This type of cell achieves a higher efficiency by capturing more of the solar spectrum. In a multi-junction cell, individual cells are made of layers, where each layer captures part of the sunlight passing through the cell.  This allows the cell to get more energy from the sun’s light.

------------------------------------

Så jag håller stenhårt på att inom 8-10 år så är det lönsamt med egenproducerad el i många fall...

mvh humlan.



Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Åland
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2007, 12:48:05 »
Hej!
Jag håller med humlan att det kommer att bli bättre lönsamhet på att produsera el med solceller, vi får vackert vänta tills elpriset har fördubblats minst kanske tredubblats. Har använt solceller under 15 år på mitt barndomshem i den åländska skärgården. Kan säga att det är minst lika kompliserat som att använda solvärme för att få det att fungera, och det största problemet även där solen skiner bara under begränsad tid. Kansk att vindkraft kunde hjälpa upp detta men det kommer yterligare ett moment att övervaka och underhålla. Prislapp ?????????????.
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2007, 14:09:36 »
Skillnaden är att för bara några 10-tals år sedan fanns inget behov/marknad i större skala för solceller, eller så hade de som behövde solceller inga pengar att köpa dom för. Men det finns nu, å en gigantisk marknad är Kina + stor delar av Afrika. Å just p.g.a det, så kan Vi i Sverige åka snålskjuts på vad kineserna har för sig. Dom måste kunna tillverka/få tillgång till el, utan att behöva bygga enorma distributionsnät, till gigantiska kostnader. Småskalighet är alltså enda framkommliga lösningen i stora delar av Kina. Vi pratar om stora avstånd i Sverige, men för kineserna ligger t.o.m Kalmar centralt i Europa, då förstår Ni säkert hur kineserna ser på avstånd, å vad dom tycker att långa avstånd är för nåt  ;D Därför kommer Vi med största säkerhet att få se helt kompletta lösningar för egen tillverkning/lagring av el å värme/vv till en bråkdel av dagens kostnad. Vi kanske inte behöver hela konseptet, men var så säker på, att Vi kommer att kunna anpassa delarna för vårt behov.

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2007, 15:47:35 »
Skalfördelar är inte alltid att bygga stora anläggningar utan numera allt som oftast att ha personliga anläggningar. I datorns barndom trodde man att några få stora anläggningar skulle lösa allas databehov. Det hade passat storföretagen. Men det blev inte så. Utvecklingen och vi konsumenter ville något annat. Idag är det PC som löser de flesta behoven.
Tror att energisektorn står inför samma revolution. Personlig produktion kommer att ändra på mycket. Inte för att vi måste som miljöradikala säger, utan för att vi kan. Och vill.
Steg 1 är vad de flesta på dett forumet gjort, sett över sin energikonsumtion och sedan minskad den. Ny teknik inom belysning, hemelektronik, VP och annat kommer ytterligare att göra det möjligt att minska energibehovet. Inte för att man måste utan för man vill.
Nästa steg blir att producera det lilla elbehov man får kvar till stor del med egenproducerad  Inte för att det är billigast utan att de ger mest frihet och oberoende. Och för att man kan.
Helt andra drivkrafter än de som förs fram av miljöradikalerna.
Personligen tror jag att det kan gå fort när väl de goda exemplen visar hur "lätt" det är att gå väldigt lång till priset av en bättre beg bil.
Nya passivhus har till exempel väldigt låga energibehov. Elbehovet för dessa kan relativt enkelt täckas riktigt lätt med solceller under en stor del av året redan idag till priset av en typisk "Svensk" berg-VP.
http://www.passivhus.nu/

gano

  • Gäst
gano
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2007, 17:22:40 »
Håller med.

Redan idag så gäller det att plocka russinen ur kakan för att få ner sin energiförbrukning. Att installera bergvärme har länge gällt som universallösningen för att pressa sin förbrukning, och sedan har det varit "färdigt". I framtiden kommer man kanske att plocka energi från den teknik som passar bäst mot behov, klimat och årstid. Även bergvärme har sina svagheter. Kombinationslösningar eller parallella system lär bli vanligt.

Det är väl bara 2 områden som är riktigt säkra "köp" för framtiden: isolering och solenergi.

Paradoxalt nog (eftersom vi på forumet ofta gnäller på elpriset) så är energiomställningen beroende av ett sakta ökande elpris. Låt oss hoppas att elpriset ökar... Sc:,h Sc:,h Sc:,h

MVH/Gano


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2007, 09:26:20 »
Men hur lagrar man elektrisk solenergi?

Ska man ha ett 12V likspänningssystem och ett gäng bilbatterier?
Finns andra typer av batterier och system för att lagra och omvandla 230V växelström?

Samma sak med vinkraft, ska man ha småskalig produktion för husbehov så måste man väl kunna lagra energin?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2007, 09:28:53 »
Men hur lagrar man elektrisk solenergi?


Jag tror aldrig vi kommer ifrån att vara anslutna till vårat elnät, alltså blir alla småproducenter av el. Även en varm sommardag finns de behov av el, även om man själv inte gör av med något.

Det är då vad jag tror på iaf.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2007, 09:36:36 »
Men hur lagrar man elektrisk solenergi?


Jag tror aldrig vi kommer ifrån att vara anslutna till vårat elnät, alltså blir alla småproducenter av el. Även en varm sommardag finns de behov av el, även om man själv inte gör av med något.

Det är då vad jag tror på iaf.

Åjo, luftkonditioneringen drar säkert en del el, men en kall vindstilla vinternatt, då måste vi fortfarande lita på att vatten + kärnkraft klarar hela effektbehovet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2007, 09:48:27 »
Åjo, luftkonditioneringen drar säkert en del el, men en kall vindstilla vinternatt, då måste vi fortfarande lita på att vatten + kärnkraft klarar hela effektbehovet.

Japp.. det var bara lösningen på problemet vid överskott jag ville framhäva att det förmodligen inte är något problem.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2007, 10:42:35 »
Men hur lagrar man elektrisk solenergi?

Ska man ha ett 12V likspänningssystem och ett gäng bilbatterier?
Finns andra typer av batterier och system för att lagra och omvandla 230V växelström?

Samma sak med vinkraft, ska man ha småskalig produktion för husbehov så måste man väl kunna lagra energin?

T.ex, men Vi måste börja tänka lite annorlunda, så blir inte allt så besvärligt. Mycket av det Vi idag kör på 230V, går faktiskt att köra på t.ex 12 eller 24V, så det kommer säkert en anpassning mot lågspänning åxå. Men Vi är fortfarande fast i tänkandet, att använda oss av samma spänning som finns i våra elnät. Men ta dig en titt på vad som sitter i dina två hål i väggen, en hög med små nätadaptrar antar jag  :) Inte nån vidare bra lösning, eller hur?

mvh LyxMaken.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2007, 11:07:14 »
T.ex, men Vi måste börja tänka lite annorlunda, så blir inte allt så besvärligt. Mycket av det Vi idag kör på 230V, går faktiskt att köra på t.ex 12 eller 24V, så det kommer säkert en anpassning mot lågspänning åxå. Men Vi är fortfarande fast i tänkandet, att använda oss av samma spänning som finns i våra elnät. Men ta dig en titt på vad som sitter i dina två hål i väggen, en hög med små nätadaptrar antar jag  :) Inte nån vidare bra lösning, eller hur?
Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken.
Hur svårt kan det vara ;)
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2007, 11:30:50 »
men jag tror oxå man minska brandrisken.

?

Utloggad nsiak

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2007, 11:35:57 »
Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken.
Hur svårt kan det vara ;)
mvh

Koppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystem
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2007, 11:43:03 »
Jag tror (vill inte heller) avskaffa vårt elnät. Men visst skulle det sitta som en smäck, att bara behöva utnyttja vattenkraften till det Vi behöver, å när Vi verkligen behöver det? 24V i våra vägguttag, å ev adaptrar från 24 till 230V till viss utrustning, under en övergångsperiod, skulle vara perfekt tycker jag. Med ett sånt system skulle inte svårigheterna bli så stora, att klara den största delen av elbehovet med solceller.

mvh LyxMaken.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solceller allt bättre å billigare...
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2007, 11:50:02 »
Det har jag tänkt många gånger, alltså att man skulle standardisera ett lågspännings nät. Då kunde det räcka med en stor trafo som satt i elskåpet och slippa alla jäkla adapeters. Dels tror jag att man hade sparat en hel del energi men jag tror oxå man minska brandrisken.
Hur svårt kan det vara ;)
mvh

Koppar är dyrt, du kan ju tänka dig vilka kabelgrovlekar som skulle behövts i huset.. Och det med brandrisken? va? så ofta brinner det väl inte i en transformator eller? Det är väl värre då med brandrisken när man kör nått hundratal ampere i huset i ett lågvoltssystem

Men vad har Du för utrustning som kräver grova kopparkablar? Jag vill inte vara elak, men det här är ett bra exempel, på hur Vi är fast i tänkandet hur Vi har det nu. Det är faktiskt ett fåtal saker som kräver hög effekt, å alltså kräver en kraftigare kabel, men med all säkerhet så går det att minska på dom delarna åxå. Kvar blir inte mer än högst ett par tre saker, som kräver hög effekt...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!