Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 20 februari 2018, 17:24:44 »

Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen
är den före så sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett  kan det stabilisera sig lite .
Om det skvalpar så har du en luftbubbla någonstans , det är inte så bra ,  har du manometer på KB  den ska vara min ca 0,5 bar , då greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte så bra , den har svårt att få tag i KB , kan bli som ett vakum på sugsidan
Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan
Fyll på , höj trycket , lufta , inget skvalp  , att det gungar lite i kärlet gör inget

 Det rör sig inte alls i kärlet när den går. Bara vid start och stopp blir skilnad i volym, och då kanske blir lite rörelse där inne.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 20 februari 2018, 16:00:33 »

Allt beror på hur exspansionen är monterad , sitter det efter pumpen ut så kommer det att öka i kärlet , statiska trycket på pumpen
är den före så sjunker det , pumpen suger ur kärlet , efter ett  kan det stabilisera sig lite .
Om det skvalpar så har du en luftbubbla någonstans , det är inte så bra ,  har du manometer på KB  den ska vara min ca 0,5 bar , då greppar pumpen KB , annars kan den kavitera lite och trycker inte så bra , den har svårt att få tag i KB , kan bli som ett vakum på sugsidan
Det kan även bli luft om pumpen kaviterar , vattnet slås sönder i syremolekyler och går inte tillbaka i vätskan
Fyll på , höj trycket , lufta , inget skvalp  , att det gungar lite i kärlet gör inget
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 februari 2018, 14:38:15 »

Du har lite luft i köldbäraren på utgående som typ komprimeras när cirkpumpen startar.
Ingen större fara men man borde lufta köldbäraren ordentligt vid ett tillfälle.
Kompressorn tar inte stryk och inte heller försämrar det effekten så länge som du har bra flöde på köldbäraren, men med tiden kan det bli så mycket luft att cirkulationen störs och då stoppar grejerna.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 20 februari 2018, 13:20:55 »

Eftersom pumpen har max 41 på fram vid 0 utetemp och 40 vid -10 så låter jag den gå oavbrutet ett tag, 8-10 h och sen stänger helt för en tid. Det brukar ta runt 8-12 timmar innan det känns som dax igen.
  Men då upptäckte jag att nivån i exp.kärlet ökar på en gång med 4-5 cm och senare blir den upp till 90% av burken. Vid start samma sak, först sugs in en del brine, sen sjunker nivån tilll en tredje del. Också, jag hör porlande ljud i brine, verkar komma inifrån påfyllningsventilen. Men pumpen bara går utan klagomål. Kan det finnas fortfarande luft i systemet? Kan detta vara en förklaring till låg max framledning? Är det därför stiger och sjunker nivån i kärlet vid stopp och omstart, eller detta är normalt oavsätt luft?
 
 Vid påfyllningsventilen luktar lite sprit och det känns som den läcker en droppe. Så lite att det har inte påverkat nivån. Men kan det dras in luft den vägen? Kan det vara skadligt för kompressorn?

Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 07 februari 2018, 16:56:46 »

Ah okej, men jag vet på ett ungefär vad huset drar när den är i sommarläge, ca 370kw/månad. Så pumpen har dragit ungefär 1300kw i januari, om inte mindre, för vi har förbrukat mer nu än på sommaren tex mer belysning, en hel del mer tappvatten etc. 1300kw / 42kw dygn / 1.75kw h.
Sen från mitten av januari har jag optimerad en del enligt svar jag fått här på forumet genom att strypa på övervåningen, vilket gav en mycket bättre temp på nedervåningen, antagligen går pumpen inte sämre för det, förhoppningsvis  ;)
Tillsats har gått 9.9h totalt denna vintern till nu, på jag tror 3kw, och för det mesta senaste dagarna med nästan minus 17 på natten. Aldrig kallt inne, temp mellan 20 och 20.5, 20.5 för det mesta.

Tror inte det är så dåligt för en 1145-10 / hus från 1800 talet på 250kvm. Bergvärme kan fungera rätt bra i gamla oisolerade hus också.... 
   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 februari 2018, 16:43:43 »

Större besparing än så är svår att få, det är ju i så fall bara när den går 24 h/dygn UTAN att något eltillskott går till.
Det går inte se hur mycket effekt den förbrukar annat än med en extern elmätare: https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/216-elmatare-3-fas-mid-med-import-export-trippmatare.html
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 07 februari 2018, 16:36:03 »

Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus

Om en pump går hela tiden, med kanske 30mintur tillsats per 24h, går den effektivt/drar mycket då?
Januari-månaden drog huset ca 1670kw / 53kw dygn / 2.2kw/h, men det är hela huset. Går det att se i menyn någonstans hur mycket den drar?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 07 februari 2018, 05:59:09 »

Hur funkar pumpen nu ionbaciu? Du har väl redan tjänat in det du betalade för den =)
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 06 februari 2018, 23:32:29 »

Min verkar dra 3.
Skrivet av: Jarlingar
« skrivet: 06 februari 2018, 20:44:48 »

Som referens så drog min 1255 3-12  1.8kw/h vid -20°
Men jag har inte trimmat in den ordentligt ännu..
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 06 februari 2018, 18:15:39 »

Visst, det inser jag, tänkte om det kan vara så att kanske växlarna inuti är lite igensatta eller nåt sånt som gör att det blir mindre värmeöverföring.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 06 februari 2018, 18:00:29 »

Att den drar mer kWh än den förra är väl inte så konstigt, du gick väl från en top off the line maskin till en enklare och äldre pjäs. Det finns säkert siffror på COP för båda om man vill jämföra och räkna på det.

// Magnus
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 06 februari 2018, 15:01:09 »

Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus

Nej, det är mycket bra, behagligt temp. Men vid -12/-18 man kan låta den gå hela tiden. Och 80 kW/ dygn känns mycket. Men jag tog bort en kabel så elpatronen ska inte gå in.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 06 februari 2018, 14:23:04 »

Går den hela tiden så ligger den på gränsen eller under gränsen effektmässigt. Går elpatron in och stöttar?
Du nog skrämma upp framledningstemperaturen lite genom att ställa ner cp men då kommer returen också sjunka och du får inte varmare i huset. Är det kallt inne?

// Magnus
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 06 februari 2018, 12:37:49 »

Nu har pumpen gått ett tag. Jag undrar vad följande innebär:

Det går aldrig över 41 på framleding. Retur 35. Är den för lite för huset?

Om den går 24 timmar drar den 80 kW inklusive allt annat i huset. 1250 drog 60 som mest.

Hur kan man optimera det? Cp som går långsammare och kanske modernare med låg elförbrukning?

Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 01 februari 2018, 21:40:44 »

den kontaktorn är alltid dragen, så därför slits den hårdare
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 01 februari 2018, 11:42:42 »

Det som är viktigast är manöverspänningen  sen kan du ta vad som helst och de nummer som jag sa  finns på den nya
En kontaktor är dum , det är bara en stor strömbrytare inget annat  , i bland sitter det ett motorskydd på undersidan
kontaktorn som ska vara en  livförsäkring på kompressorn ( om en säkring går så bryter den bort ) annars brinner
kompressorn upp i lindningarna ,  det brukar gå att knöla (  skruva fast det )  in skyddet på de flesta kontaktor med
lite vilja och glatt humör , kolla bara hur tamparna sitter , så det blir lika , sitter det skydd så lossa det  från den
dåliga kontaktorn  och byt kontaktorn skruva tillbaka skyddet

Det är 2 likadana kontaktörer som verkar jobba ihop. En har motorskyddet under. Men den som låter är den andra som inte har någon motorskydd. Men den låter inte alltid, igår när jag kollade det var tyst.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 31 januari 2018, 15:33:13 »

Tack tc75!
 Jag har en 1230 med trasig kompressor som jag fick, säkert det är nyare kontaktörer men som säkert passar.
Det som är viktigast är manöverspänningen  sen kan du ta vad som helst och de nummer som jag sa  finns på den nya
En kontaktor är dum , det är bara en stor strömbrytare inget annat  , i bland sitter det ett motorskydd på undersidan
kontaktorn som ska vara en  livförsäkring på kompressorn ( om en säkring går så bryter den bort ) annars brinner
kompressorn upp i lindningarna ,  det brukar gå att knöla (  skruva fast det )  in skyddet på de flesta kontaktor med
lite vilja och glatt humör , kolla bara hur tamparna sitter , så det blir lika , sitter det skydd så lossa det  från den
dåliga kontaktorn  och byt kontaktorn skruva tillbaka skyddet
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 31 januari 2018, 14:13:40 »

Det går att vilken kontaktor som helst , gärna en som tål 10A
Varför köpa dyrt från Nibe när det finns billigare  , mellan 250 - 400 kr på andra ställen
Det står säkert en typbeteckning på den , bara köpa en lika eller en som motsvarar den
det viktigaste är vad det står för spänning på den 24VAC  , 24vDC eller 230V samt att
veta om den är 3 polig eller 4 polig  troligtvis en 4 polig då indikering finns för drift
Då är det nummer på  uppsidan  1 3 5  13/NO ( normalt öppen ) på nersidan 2 4 6  14/NO ( normalt öppen )
samt A1 och A2 som är för spolen , manöverspänning
Sök på kontaktorer så kommer det fram mängder , bara att välja efter vad som  står på din

Tack tc75!
 Jag har en 1230 med trasig kompressor som jag fick, säkert det är nyare kontaktörer men som säkert passar.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 31 januari 2018, 13:45:18 »

Det går att vilken kontaktor som helst , gärna en som tål 10A
Varför köpa dyrt från Nibe när det finns billigare  , mellan 250 - 400 kr på andra ställen
Det står säkert en typbeteckning på den , bara köpa en lika eller en som motsvarar den
det viktigaste är vad det står för spänning på den 24VAC  , 24vDC eller 230V samt att
veta om den är 3 polig eller 4 polig  troligtvis en 4 polig då indikering finns för drift
Då är det nummer på  uppsidan  1 3 5  13/NO ( normalt öppen ) på nersidan 2 4 6  14/NO ( normalt öppen )
samt A1 och A2 som är för spolen , manöverspänning
Sök på kontaktorer så kommer det fram mängder , bara att välja efter vad som  står på din
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 31 januari 2018, 10:23:53 »

Som jag ser det, har det gått så länge och så många timmar och starter, då kommer den hålla några år till. Ny blir det bara 1 start per dygn, max 2. På 180 dagar (nov-apr) blir det max 400 starter/år för att värma huset och 2160 timmar (12 h/dygn). Efter 65000 starter, vad är 1000 till? Och 5000 timmar? Ingenting! :) Jag vet, den kan paja imorgon!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 januari 2018, 08:26:16 »

Jag beställde ny kontaktor från Nibe, kostade runt 600 kr om jag minns rätt.
Tyst blev det.
Känns i alla fall bra, om brummandet är skadligt låter jag vara osagt, men att en kompressor för en ren matningsspänning är i alla fall viktigt.
OM brummandet kommer från att kontaktor går liiiite till och från med 50 Hz frekvens så kan det vara skadligt för kompressorn.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 31 januari 2018, 08:09:09 »

Förmodligen nollas tidsräknaren också vid 65535 så den lär stämma.
Fler starter än timmar har nog de flesta installationer, min lilla pump som en gång gick från början av december till mitten av februari utan stopp har ändå 39000 starter på 58000 timmar.
Alltså bara runt 1.5h timme per start, då har jag även en stor beredare där en VV-laddning tar 45 min.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 januari 2018, 08:04:03 »

Det är rätt vanligt att den har fler starter än drifttimmar.
Samma gäller för timräknaren, den nollas efter 65535 h.

Eltissatsen och drifttiden är troligen helt korrekta.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 30 januari 2018, 18:52:53 »

Men hur är det med tidsräknaren? Har den också nollats? Kan det stämma, mer starter en timmar?

 Eltillsats 1303 h
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 30 januari 2018, 17:37:13 »

Byt den, vissa kan brumma väldigt mycket, kan även vara ett tecken på att den håller på ge upp. Bara ta vilken som helst, bara den är minst lika stor eller större, men en lc1d18p07 borde räcka =)

Det stör inte så då jag kan bytta om den havererar, tänkte jag. Har från andra pumpen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 januari 2018, 08:42:24 »

Räknaren går till 216 -1 = 65535 innan den nollas på Nibe.
På IVT har jag för mig att räknaren går till 32767 och sen till -32767 osv, då den har en "signed integer".

Den kan nog ha 65535 + 15280 starter med tanke på drifttiden.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 30 januari 2018, 07:53:15 »

15280 starter är inte så mycket, verkar vara en pump som är van att ha långa gångtider =)
Den kan ha nollats, har för mig att räknaren bara går till 49000 nånting sen börjar den om, så det kan vara runt 65000 starter.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 30 januari 2018, 07:51:22 »

Kan det vara så att en av kontaktorerna håller på att strula? Jag upptäckte att den gör ett mycket högt ljud, låter som en moped. Om jag trycker på med en penna, tystnar den väsentligt. Kommer den att lägga av? Ökar elkonsumtionen?

Denna kontaktor, position 69:

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1110-10kw-089942/069-kontaktor-9a-res-d.html
Varje gång strömmen till min VP brutits låter den likadant som din, jag kör också penntricket och har gjort så i över 5 år nu och inget har blivit värre med åren. Min kompressor passerade nyss 58000h så nu får den gå tills den havererar men första åren den lät hade jag ett ständigt dåligt samvete över detta, nu bryr jag mig inte längre.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 30 januari 2018, 05:55:36 »

Byt den, vissa kan brumma väldigt mycket, kan även vara ett tecken på att den håller på ge upp. Bara ta vilken som helst, bara den är minst lika stor eller större, men en lc1d18p07 borde räcka =)
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 29 januari 2018, 22:23:19 »

Kan det vara så att en av kontaktorerna håller på att strula? Jag upptäckte att den gör ett mycket högt ljud, låter som en moped. Om jag trycker på med en penna, tystnar den väsentligt. Kommer den att lägga av? Ökar elkonsumtionen?

Denna kontaktor, position 69:

https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1110-10kw-089942/069-kontaktor-9a-res-d.html
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 20 januari 2018, 12:26:31 »

Är det värmerör? inte så noga kommer ju värme från dom också, om inte pannan står i ett utrymme som ej behöver värme.
15280 starter är inte så mycket, verkar vara en pump som är van att ha långa gångtider =)
Ja vi får hoppas den ger dig värme några år till =)
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 20 januari 2018, 09:49:17 »

Don Pablo, du hadde rätt, vi har 21 grader i huset.  :) Nice!

 Pumpen bara går utan stopp. Fram 41, retur 35.
 KB 1/-3
CP på lägsta hastighet.

  Pumpen har gått 55850 h
  kompressor        15270 starter
 
  Kanske med lite tur man kan krama ur den några års drift?

Jag har inte isolerat rören än, spelar det nån roll för funktionen?

 
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 19 januari 2018, 22:21:48 »

imorgon har du varmt och skönt =)
Jag vet inte, det står på 40 med 34 sen länge. Och inte ett stopp, självklart, för max är ställt på 43. Kan 10 kW vara lite för lite? -9 ute, och det är en aning lägre temp i huset en vad jag skulle önska. Men helt ok, man kan gå genom vintrarna utan problem.

 
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 19 januari 2018, 18:03:36 »

imorgon har du varmt och skönt =)
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 19 januari 2018, 07:15:32 »

Framledningen beror av retur och även innetemperatur. När temperaturen stiger inne stiger även framledningen.

Har du inte utegivaren till F1250:n kvar? Kollar så fall om det är samma typ av NTC, du kanske inte behöver byta den?

Ok, jag blev orolig, tänkte 10kW pump och allt den orkar är 38?

Jag fick original UG-et men jag startade på prov bara, med den hängande på pumpen. Men efter att pumpen startat ville jag inte stoppa den. Jag ska montera den idag nångång. Men huset har fått kalla väggar så nu det gäller att långsamt fylla dem med kalorier :). Så utegivaren skulle bara berätta för pumpen att köra, det är kallt ute, men jag åstadkom samma sak genom att vrida ratten åt höger. Önskad fram 45. Men det blev och stannat länge på 38 hittills.

  KB in =+1  KB out -3
 
 
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 19 januari 2018, 06:44:56 »

Framledningen beror av retur och även innetemperatur. När temperaturen stiger inne stiger även framledningen.

Har du inte utegivaren till F1250:n kvar? Kollar så fall om det är samma typ av NTC, du kanske inte behöver byta den?
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 19 januari 2018, 06:37:08 »

kolla deltat i menyerna, 7-8 grader är väl lagom, härligt med lite billig värme igen va =)

 Oj, vilken skilnad!
Luft-luft pumpen gick mest på avfrostning och med ved det var bra bara så länge det brann.
Framl. 38, retur 33. Jag satt c-pumpen på lägsta hastighet. Det verkar inte bli mer än 38 fram, den har gått 15 timmar utan att stanna.
 Som jag förstår, allt styrning och parametrar som pumpen gör och läser har bara en konsekvens, att pumpen startar och stannar. Inget annat varjerar förutom manuell ställning av CP, så det finns inte mycket att göra, eller hur? Jag menar genom justering av värden. Allt man kan göra är bygga ut med tankar osv.
  Kan det vara så att framledning är beroende av retur, så att högre framT kan nås när huset blir varmare?
Har inte satt utegivaren ute ännu, utan den visar 12 grader.
 
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 19 januari 2018, 06:04:37 »

kolla deltat i menyerna, 7-8 grader är väl lagom, härligt med lite billig värme igen va =)

Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 19 januari 2018, 00:31:37 »

Montering klart! Pumpen i drift. Bara värme, ingen ide å trixa nu, får se i maj, iuni.
 En fråga. VV CP har tre läggen. Hur  resonerar man för att ställa rätt hastighet?

 
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 15 januari 2018, 10:45:15 »

Hej,
Nu har jag kommit långt. Vilka flexibla slangar rekomenderar ni mellan pump och radiator system?
 Också, vad är bästa lösning när det gäller kopplingsdelar? Från pump, 28 - till radiator 22.

 Allt är rörlig så jag kan vrida, ta bort böj osv. Ska löda och koppla klart när allt sitter på plats.

 Spelar någon roll längden på  slangar när det gäller vibrationsljud? Även om det räcker med 400mm kan det vara bättre med 600mm?

 
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 14 januari 2018, 09:24:56 »

Det gör den inte på de gamla, och på kolvkompressorer kollar vi aldrig rotationsriktning, om det inte står att det ska göras. och varnar den, är det ju bara skifta 2 faser. Däremot är scroll och skruv riktningsberoende. Vissa så pass känsliga att man måsta kolla med fasföljdsmätare att det blir rätt, skruvar brukar vara känsliga.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 14 januari 2018, 09:08:53 »

På min F1245 med kolv kompressor så måste i alla fall fas följden vara rätt annars larmar styren och vp startar inte. På F1245 är det i alla fall kolvkompressorerna som har högst cop men skillnaden är nog väldigt liten.

Viktigast för mig att inte kompressorn havererar på grund av fel riktning. Min pump varnar säkert inte, så gammal som den är. Men jag kommer att lyssna noga första gången jag kör.

  Tack, Smurfen! Ska kolla. Jag kommer att behöva så lite egenligen, så om det inte blir många hundralappar i skilnad jag tror att jag försöker få delarna så fort som möjligt. Varje dag slukas mellan 40 och 60 kW, och ved ibland, så jag vinner på att fixa fort.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2018, 09:00:14 »

Kan rekommendera Rinkaby rör om du ska handla lite mera rör delar.
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 14 januari 2018, 08:56:40 »

 Absolut, Don Pablo! Men jag kommer att behöva köpa lite grejor imorgon, och jag måste göra en skis. Sist lyckades jag ha över bara nån T-rör och klämring. Jag bor så att för en pryl som kostar 60 kr i Umeå tar de 200 här. Det är värt att planera ordentligt och åka dem 6 milen bara en gång.
 
  Föra gången lånade jag en gasbrännare för lödning, nu tänker jag köpa egen. Kan ni rekomendera en sånt?

  Flexislangar till radiator, men även mellan pumparna?  Finns olika kvaliten eller alla är ungefär samma?


   
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2018, 08:21:37 »

På min F1245 med kolv kompressor så måste i alla fall fas följden vara rätt annars larmar styren och vp startar inte. På F1245 är det i alla fall kolvkompressorerna som har högst cop men skillnaden är nog väldigt liten.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 14 januari 2018, 05:58:03 »

Gör det så enkelt som möjligt
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 14 januari 2018, 00:20:29 »

Jag upptäckte att på F1110 kopparrören och kopplingarna är större än på F1250. Jag tar skjutmåttet imorgon och kollar, men kollektor in-ut är säkert 35, och in-ut till radiatorsystemet 28. På 1250 det var 28 och 22.
 Jag förmodar att det är bara att reducera och det spelar ingen roll var, kanske vid pumpen? Vill undvika använda tjockare kopparrör om det går.

 
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 13 januari 2018, 23:11:05 »

exakt, koppla in och kör
Skrivet av: ionbaciu
« skrivet: 13 januari 2018, 23:06:46 »

det där är en kolv, men när jag kollar i nibes reservdelslista med serienumret, så står det att kompressorn, är en 12kw.
089699   KOMPRESSOR 12KW COPELAND
Jag slipper problem med ordning på  faserna åtminstone.
 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!