Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?  (läst 5003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« skrivet: 23 februari 2014, 20:20:42 »
Vi har tidigare använt oss av funktionen tillfällig lyx för att boosta på varmvattenproduktionen när nån först tar ett bad och någon sedan vill duscha och det har väl fungerat som tänkt, men nu så verkar funktionen inte kicka in.
Jag tog först ett bad med barnen och då aktiverade frugan tillfällig lyx för att kunna duscha direkt efter med varmt vatten, men efter vårat bad som inte innebar några sjuka mängder varmvatten så hoppade hon in i duschen och det var väldigt klent med varmvatten, jag startade om pumpen och aktiverade tillfällig lyx 3h för att se om det hade hakat upp sig men nu ett antal timmar senare så var bottentempen inte ens uppe i 45 °C.
Jag kan inte komma på någon inställning som jag gjort som skulle kunna blockera denna funktion.
Är det fler som kör senaste mjukvara som har samma problem eller fungerar det som det skall hos er?
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2014, 06:48:22 »
Jag är inte 100 på hur det funkar men anar att tillfällig lyx endast påverkar start/stopp temp på varmvattnet.
Det innebär att om det aktiveras efter att man tappat upp badet så har man inget för det, tiden att värma upp VVB:n blir lika lång ändå.
Man måste nog aktivera en stund innan badet tappas upp så att det från början finns varmare vatten i VVB för att det ska ge nått, och förvänta dig inget varmvattenmirakel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2014, 09:41:51 »
I användarhandboken står det så här:
"lyx: Lyxläget ger största möjliga mängd varmvatten. I detta läge används förutom kompressorn även elpatronen för att värma varmvattnet, vilket ger ökad driftskostnad."
Jag vill minnas att när jag tidigare aktiverade denna funktion så dök elpatronsymbol upp och det lödde på extra och varmvattentempen åkte upp rätt snabbt, men igår såg jag aldrig skymten av någon elpatron, trots att vattnet vid laddpunkten var nere i 16 °C.
Det känns som att något är tokigt?
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2014, 20:04:47 »
Vill också minnas att elpatronen gick in direkt. Testade hos mig precis. Det enda som hände var att driftprio ändrades till vv. Ingen elpatron aktiverades
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2014, 20:23:03 »
Kan ev vara så att elpatron används om tempen ställs så högt så att inte kompressorn klarar hela värmningen själv men kompressorn går så högt i temp den kan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2014, 20:36:18 »
Över en viss temperatur går som sagt elpatron in, men annars är det bara start och stopptemp som man påverkar med funktionen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: F750 och tillfällig lyx verkar inte fungera längre?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2014, 22:04:55 »
Ringde Nibe tidigare idag då jag tyckte att det funkade dåligt.
Kommer inte ihåg alla detaljer till punkt och pricka men som nån skrev så verkar det som att kompressorn själv jobbar upp till typ 55 °C, har man ställt topptempen högre så behöver den använda elpatron, och sen så tar den och prioriterar enbart varmvatten under den tiden man ställt, men har den fått upp tempen på vattnet till änskad nivå (55 °C för mig) så kör den även ut värme, aktiverade det ikväll då vattentempen låg på runt 49 °C och ganska snart så var det uppe i 55 °C, så precis som ni skrev tidigare så får man nog aktivera funktionen nån stund innan man börjar tömma varmvattenförråden för bästa effekt.
« Senast ändrad: 25 februari 2014, 10:51:08 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!