Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur djupt är det borrat?  (läst 8918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur djupt är det borrat?
« skrivet: 16 mars 2010, 10:44:34 »
Har köpt ett hus med obefintlig information om bergvärmeanläggningen.
Tror att det är tvÃ¥ borrhÃ¥l men har ingen aning om hur djupa de är.   ???

Hur kan man pÃ¥ smartaste sätt mäta upp djupet pÃ¥ borrhÃ¥len?   studs
Det räcker med det totala djupet. Har ingen lust att gräva upp trädgården eftersom jag inte vet var borrhålen är rent fysiskt. Kan man indirekt mäta upp volymen?

Hjälp!

HÃ¥kan

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2010, 11:53:53 »
Du får knappast flera eller bättre svar genom att posta samma fråga på olika ställen.

Har du kollat brunnsarkivet?
http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar/brunns_arkiv.htm
Man måste stänga av "popupblockerare" i webläsaren annars fungerar det inte. Jag hade två blockerare och var nära att kasta ut datorn genom fönstret innan jag fick igång skiten.

Kan inte föregående ägare peka ut var det är borrat? Vet de inte hur djupt? Det kan ju vara bra att veta var slangar och borrning är om du exempelvis skall gräva i trädgården i framtiden.

Att mäta är nog inte enkelt. Är det meningsfullt? Det är ju tempen på brine som är intressant. Ligger du på rimliga temperaturer efter denna kalla vinter är det väl lugnt?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2010, 12:15:27 »
Tack för påminnelsen om de dubbla frågorna, den första är nu raderad. (Lade in frågan här senare eftersom den passar bättre här.)

(De förra ägarna vet inget, ägaren som beställde borran är dement. Hålet verkar vara "svart" eftersom varken kommunen eller SGU har någon information.
Finns ingen skylt på grunden och inte heller några papper från husets ägare som berättar vem som borrade ....)

Har inga driftstemperaturer eftersom huset renoveras och ingen har bott där i år.

Visst kan jag vänta i ett år för att kolla brinetemperaturerna men jag vill byta VP i år till en effektivare. Därför är det intressant att veta djupet.
Det är också mycket intressant att kunna mäta upp djupet på en borra för att kunna stämma av att man har fått det man har betalat för.

/HÃ¥kan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2010, 12:36:24 »
Det är nog väldigt svårt att få fram djupet på ett befintligt "okänt" borrhål.
Ingen granne som minns nåt?
För några år sedan var det ju en stor grej när nån borrade - och grannarna brukade vara nyfikna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2010, 13:18:50 »
Har du tur finns det i toppen på slangen i stället för en vinkelkoppling ett T-stycke med en propp i den uppåtgående delen. Då är det bara att göra systemet trycklöst, skruva loss proppen och loda med en fiskelina fäst i en bit armeringsjärn eller en rörstump. Jag använde en bit 15 mm rör som jag hade gjutit lite bly i men det hade fungerat även utan bly. Det är lätt att känna när lodet bottnar. Längden på linan mäter man enkelt genom att slå två spikar i en bräda med känt avstånd mellan dem och räkna antalet varv när man lindar upp linan.

Det som var jobbigast vara att gräva fram toppen pÃ¥ borrhÃ¥let. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2010, 13:22:26 »

Det som var jobbigast vara att gräva fram toppen pÃ¥ borrhÃ¥let. 


Speciellt när man inte vet var hÃ¥let är...  ;D
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2010, 13:57:16 »
Forska bakåt kan vara en möjlighet, "firman" som gjorde jobbet kan ha kvar data. IVT kan ha uppgifter med hjälp av serienummret.

Om nu hålen inte går att hitta så finns bara gissningar kvar.
Två hål ? oftast brukade det handla om ett hål, gissar på 100-140 meter aktivt hål på den
tiden. Med två hål skulle jag gissa på 70-90 meter vadera.
Är det långt ned till berg, finns det kända grundvattennivåer.

Har bytt maskiner under åren och det "brukar" kunna gå upp i storlek typ 8 till 9 men man
måste givetvis kolla förutsättningar och vara observant på vad som händer med brinetempen.
Nu behöver det inte vara en katastrof om man kör med lägre temp än man brukar idag om alternativet är att borra mer hål även om det är önskvärt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2010, 14:01:33 »
Tack för tipsen, men det känns lite tufft att leta fram hålen som är någonstans på tomten. Tomten är på cirka 5 000 m2 så det kan ta sin tid att gräva upp den.

Mer tips?

Eller är det bara att gräva upp trädgården eller att kapitulera och lita på brunnsborraren angående hur djupt borran är?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2010, 14:18:16 »
Borrarbranchen är ganska liten alla känner alla. Vet man var hålet är så är det enkelt att kolla.
Kapa slangen ner med linan och mäta. Så jag vill nog påstå att det är väldigt sällsynt att det borras grundare än vad som beställts/betalas för.
Däremot så förkommer det att det finns mycket vatten/sprickor etc. som innebär att borraren tycker att han borrat tillräckligt. ;)
Och givetvis rena felkällor typ läst fel, räknat fel på borrsträngar etc. alltså vanliga mänskliga fel. ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2010, 14:22:52 »
Det blir nog att ringa runt.

Skulle man inte kunna sätta till en uppvägd mängd av en kemikalie som inte finns i borran. Vänta en vecka tills allt har blandat sig för att sedan analysera halten av kemikalien?

 

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2010, 14:25:24 »
Tack för tipsen, men det känns lite tufft att leta fram hålen som är någonstans på tomten. Tomten är på cirka 5 000 m2 så det kan ta sin tid att gräva upp den.


Kanske ska du använda en slagruta ;D

Nä, men du behöver väl inte gräva upp HELA trädgården. Gräv lite där slangarna går ut så ser du åt vilket håll de går. Sen kan du ju gräva lite försiktigt var 5:e meter eller så. Det är kul att gräva!





Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2010, 14:30:56 »
Eftersom du pratar om två hål så är det inte säkert att det "blandar" sig exakt lika i båda hålen :'(
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2010, 15:34:37 »
Har just hittat ett företag som säljer fält-analyser för ca 30 olika ämnen. Bland annat koppar, aluminium, sulfat mm.

Anting en köper man det som ampuller som blir färgade och man får själv okulärt avgöra halten mot en färgskala. Eller om man vill slå på stort så köper men en "fotometer" som mäter färgen mer noga, men den kostar runt 10000 kronor.

En mätlåda som mäter 0-10 ppm koppar kostar $55 för 30 prover.

Kalas! Lösningen finnns!  studs

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2010, 15:35:26 »
Här komemr deras hemsida: http://www.chemetrics.com/products.html

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur djupt är det borrat?
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2010, 17:35:19 »
Vad har du för VP nu och hur stor? Vad har du för kb temp?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!