Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic T-CAP Officiell trÃ¥d  (läst 23933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apppe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Panasonic T-CAP Officiell tråd
« skrivet: 11 mars 2012, 14:57:21 »
Hej

sitter och tittar på en annons i dagens tidning om att Panasonics demovagn kommer till stan (helsingborg) för att dema sin nya luft/vatten värmepump, Panasonic T-Cap
någon som vet något mer om denna pump ?

Apppe
« Senast ändrad: 16 mars 2012, 08:49:39 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2012, 08:47:00 »
Jag jobbar med försäljning/marknad i Danmark, Skåne, Halland och Blekinge.

Jag kan ge er information om bl.a teknikeffektivitet m.m.

Det är inte tillåtet med marknadsföring, men sakliga och objektiva svar på direkt frågor är OK, du kan alltså komma med saklig och objektiv information om värmepumpen i ditt svar, dock inga uppmaningar att besöka hemsidan, kontakta dig eller länka till hemsidan. Eventuella faktabroschyrer skall bifogas i inlägget - alltså inte som länk till hemsidan.
« Senast ändrad: 16 mars 2012, 08:50:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hsson-70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #2 skrivet: 13 april 2012, 08:42:31 »
Hej.
Detta är Panasonics senaste lansering av luft-vattenvärmepumps lösning.
Är en av de vassaste pumparna, med ett av de högsta COP-värderna på marknaden.
Just T-CAP modellen håller också full kapacitet ända ner till -15 grader utan hjälp från elpatron.

Väl värt ett besök i vagnen, om du går i tankarna att installera en ny värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #3 skrivet: 13 april 2012, 09:53:03 »
Just T-CAP modellen håller också full kapacitet ända ner till -15 grader utan hjälp från elpatron.
Det betyder ju bara att man har tagit en större modell och begränsat uteffekten när det är varmare än -15 grader.

Sen kan man fundera på vad dom menar med den här skrivningen:

"Panasonics lösning baseras på värmepumpteknik och är lika effektiva som alternativa uppvärmningstekniker såsom olje- eller elpannor."
(http://www.lmg.nu/sve/produkter/luftvattenvaermepump/panasonic-nordic-aquarea.html)

Jag skulle inte vilja ha en värmepump som är lika effektiv som en elpanna...  wave
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2013, 12:05:16 »
Har nu haft min 9kW pump igång i 10 dagar och det har funkat bra. Har split-varianten dockad till en IVT490 på värmesidan.
Inatt var det ner mot -20 och den verkar ha tuffat på bra, ingen elpatron så långt ögat kan se!

Har bara loggning av dygnselförbrukning (totalt) att jämföra med före och efter installation men jämför man dessa mot motsvarande dygnsmedeltemperaturer så ser det bra ut. Preliminärt (Obs bara 10 dygn!!!) 20-35% lägre totalförbrukning vid motsvarande utetemperaturer och det är nog bra då huset (från 2001, 190m2 1 1/2 plan) inte drar så mycket värme. Skall göra lite djupare analyser när jag har mer data (skulle ju naturligvis behöva mäta på nya pumpen separat, får se om man skall investera lite mer).

Den är verkligen tyst ocksÃ¥, hörs knappt alls när den gÃ¥r pÃ¥ lägre frekvenser (när man stÃ¥r ute bredvid den alltsÃ¥  :) ).

Inställningsmöjligheterna är lite begränsade men det har funkat OK så här långt (utetemperaturer mellan 0 och -20) då innetemperaturen har varit bra (bra temperatur och inga svängningar). Fick pilla lite på cirkulationspumphastigheten då 490:ns pump sitter i serie med Pannans och det verkade då som flödet blev annorlunda än tidigare. Jag hade bra kurvor på utetemp kontra framledning till golvvärmen som jag "överförde till" nya pumpen och först blev det lite svalare på övervåningen (golvvärme uppe och nere). Ökade farten på Pannans cirk-pump och då blev det som förut.

Återkommer med mer erfarenheter när lite längre tid gått.

Angående Panasonics katastrofala "reklam"-texter så har jag sett originalet på engelska (troligen) och det är inte lika illa, men absolut inte bra. Den som har översatt till svenska från den texten förstod troligen ännu mindre om värmepumpar än den som gjorde originaltexten. Klantigt och oproffsigt av Panasonic.

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2013, 08:31:54 »
Hur har varmvattenprod fungerat? Vilken tank?

MVH Kalle

Utloggad fcliverpool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2013, 09:32:11 »
Kalle LKPG om du menar Larson64, så misstänker jag att han har Panasonic-pumpen dockad mot värmekretsens retur (genom värmepumpen, värma upp och tillbaka mot pannan)
Varmvattnet sköter orginalpannan med frånluftskompressorn, så man tar bara över uppvärmningssystemet

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #7 skrivet: 16 april 2013, 22:53:32 »
Japp, har den bara kopplad pÃ¥ värmen, varmvatten frÃ¥n 490:n. Har tänkt koppla den mot varmvatten när 490:n ger upp och jag byter ut den. 490:n har ingen slinga för inkoppling av extern varmvattengenerering. Dock upptäckte jag försent att det gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ plattvärmeväxlare till bra pris, hade jag sett det innan installation sÃ¥ hade jag kopplat in för varmvattenvärmning ocksÃ¥. 

Utloggad fcliverpool

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2013, 20:50:08 »
Så länge bara kompressorn fungerar på 490:n så ska det i de flesta fall vara tillräckligt för att värma upp varmvattnet.
Det sitter en kompressor på max effekt runt 2 kW och du får frånluft på ca 20-21 grader i retur från ventilationen.

Så egentligen kan man säga att dessa frånluftsvärmepumpar modell äldre är till varmvattenproduktion.....värmesystemet går på 9 kW elpatron (i olika steg)

Utloggad Rolle88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #9 skrivet: 06 november 2013, 20:57:04 »
Pumpen har måste ha inbyggd elpatron eftersom den kan leverera samma uteffekt oberoende av utetemperatur.

Utloggad ThomasLindgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #10 skrivet: 14 november 2013, 19:44:45 »
Vad finns det för nackdelar med Mono-block? Varför behöver jag en innedel?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #11 skrivet: 14 november 2013, 22:18:05 »
Pumpen har måste ha inbyggd elpatron eftersom den kan leverera samma uteffekt oberoende av utetemperatur.

Nej. Modellerna på max 12kW levererar samma uteffekt vid -15 som vid +7 med 35 graders framledningstemp. Det beror förmodligen på att det är samma utedel som till 16kW-modellen, men man begränsar uteffekten när det blir varmare ute. Dock är det inte så många som klarar sig med 35 graders framledning vid -15, så i praktiken får man ändå räkna med att den tappar några kW när det är som kallast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

kulakalle

  • Gäst
kulakalle
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #12 skrivet: 14 december 2013, 10:28:55 »
Panasonic T-Cap 9 kW levererar följande vid -15 grader:
35 framledning - 9 kW
45 framledning - 9 kW
55 framledning - 9 kW

Panasonic T-Cap 12 kW levererar följande vid -15 grader:
35 framledning - 12 kW
45 framledning - 12 kW
55 framledning - 11,1 kW

Utloggad Willy1.5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
cop vid olika framledningstemperaturer T-CAP
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2014, 13:51:51 »
Har fundera lite på LV Värmepump och hitta den här. på nätet kan vara intressant för de som fundera på att köpa T-CAP
Hela manualen finner ni här

http://www.aqsprodukter.se/dokumentation/varmepumpar/bro_aquarea.pdf


Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Panasonic T-CAP Officiell tråd
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2014, 21:37:19 »
PÃ¥ bÃ¥de 12kw och 9kw modellen är det 3,1kg köldmedia, säger mig att det är samma kompressor. Varför nedtrimmar dem 9 modellen?  Är det bara för prissättningen eller? Har sett samma sak pÃ¥ de mindre Daikin Altherma modellerna... Inte allt är solklart i värmepumpsvärlden :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!