Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre isolerat men inte varmare inne  (läst 3628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2009, 18:12:30 »
Bra ide med värmekamera fast den var dyr 1500 kr per dag. Men om det fortsätter som hittils kommer jag ju att ha 19 grader inne fast jag till slut byggt ett "passivhus".

Dagens arbete klart och ca 60 kvadratmeter 45 mm isolering till samt två tätade kattvindsluckor. Skall det bli en halv grad varmare nu då?

Utloggad CaptainB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2009, 10:51:46 »
Vad har du för ventilation? viktigast är nog att huset är helt vindtätt..vad har du för grund på huset? är den isolerad och tätad?

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Bättre isolerat men inte varmare inne
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2009, 18:14:18 »
CaptainB. Ventilationen är mekanisk frånluft med paxfläkt. Just nu är ventilationen i underkant och skall troligen ökas lite.

Helt vindtätt är inte huset och torpargrunden är på en mindre yta helt oisolerad och resten främst torvisolerad (10 cm torv=torr och frisk). Ovanvåningen har jag lyckats täta ganska bra och nu ligger det 200-350 mm isolering i väggar/tak. Ingen gips ännu.

Jag kör med kurva 9 +-0 och med 19 grader inne tyder väl detta på relativt dåligt isolering totalt sätt utan att vara en katastrof. Det konstiga är ju ändå att även om det finns många brister i isoleringen så är den ju ändå mycket bättre än för två veckor sedan och innetemperaturen exakt samma.

Nästa steg blir att på 12 kvadratmeter oisolerat golv lägga 170 mm mineralull + fasadskiva. Kommer detta att märkas med en halv grad till?

Jag har allstå inget direkt problem med värmen och jag kan ju öka temperaturen enkelt med pumpen men jag vill förstå¨vad det är som händer och göra de effektivaste åtgärderna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!