Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flera rumsgivare  (läst 1334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n00b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Flera rumsgivare
« skrivet: 18 december 2006, 08:45:37 »
Hej

Har läst lite på det här forumet och insett att jag förmodligen kan få ett bra svar här.

Jag har byggt en 1 1/2 villa som när övervåningen är helt klar blir ca 180kvm.
VP: Thermia Diplomat.
Region: Södra Norrland.
Golvvärme.

Mitt problem är att jag har flera rumsgivare.....
Hus leverantören ville leverera en luft/luft vp men jag gick själv på berg vp, så det blev delat entreprenad i det fallet.

När berg vp leverantören kom och skulle installera vp så var det mesta utfört i huset. Jag hade varit i kontakt med båda parter och bett de stämma av hur och när de skulle komma och leverera vp.

Problemet är att husleverantören hade installerat 5 st rumsgivare som enligt berg vp leverantören slår ut varandra hela tiden. Deras lösning på problemet är att sätta alla rumsgivare på max.

Jag har läst lite om problemen med flera rumsgivare här på forumet. Finns det något sätt att avaktivera 4 st rumsgivare via menyn på vp eller måste jag ta hem en elektriker som kopplar ur rumsgivarna?
För om jag fattat rätt så är det mest optimalt att ha en rumsgivare (eller är det enklast :-) )

PS. Leverantören lämnade kvar el ritningen för alla involverade delar i systemet.


Thermia Diplomat Optimum TWS 6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flera rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 18 december 2006, 08:54:09 »
De rumsgivare du idag har installerade kan med största sannorlikhet INTE styra värmepumpen, du måste köpa till en särskild givare för värmepumpen, en av thermia levererad, som styr värmepumpen.

Alla rumstermostater som styr motorventilerna på golvvärmefördelaren skall sättas på max, alternativt att du lyfter av ställdonen som sitter på ventilerna i golvvärmefördelaren.

Den nya rumsgivare du installerar skall styra värmepumpens börvärde och har inget alls att göra med golvvärmefördelaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flera rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 18 december 2006, 12:54:31 »
Precis, golvvärmen får du ställa in med handstrypventiler på fördelaren (lowtech)...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad n00b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Flera rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 19 december 2006, 23:57:22 »
Tackar och bockar för hjälpen.
Nu har jag tillbringat nÃ¥gra timmar pÃ¥ forumet och läst och läst.....det är mycket att hÃ¥lla reda pÃ¥  Sc:,h



Thermia Diplomat Optimum TWS 6

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Flera rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 20 december 2006, 07:57:57 »
Fortsätt och läs du, och fråga när du inte hittar. Här har du garanterat den samlade expertisen på värmepumpar, av alla de sorter

 ;)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!