Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f110 frÃ¥n 2016 - Felkod 290 - Fläkt stannat  (läst 1399 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vlad

  • Gäst
Vlad
Nibe f110 från 2016 - Felkod 290 - Fläkt stannat
« skrivet: 04 april 2023, 22:02:40 »
Hej,

Har köpt ett hus med en Nibe Varmvattenberedare F110 Luft/Vatten. Den är från 2016 och ser fräsch ut. Fläkten började låta konstigt härom dagen, och jag drog ner hastigheten. Nu idag stannade den helt och jag fick Felkod 290 (som betyder att fläkten inte går längre).

Vad ska jag göra? Jag har förstått det som att den värmer ändå, men inte lika effektivt och dessutom leder till sämre ventilation. Kan jag undersöka något mer själv? Hur?

Alla tips välkomnas!

Mvh
Vlad

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f110 från 2016 - Felkod 290 - Fläkt stannat
« Svar #1 skrivet: 04 april 2023, 22:16:29 »
Den värmer väl med elpatronen istället och huset står utan någon ventilation. Inte bra. Låter som det behövs en ny fläkt om det inte är något enkelt mekaniskt som kommit in i fläkten och stoppar den. Ny fläkt t.ex. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f110-066083/036-ec-flakt.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vlad

  • Gäst
Vlad
SV: Nibe f110 från 2016 - Felkod 290 - Fläkt stannat
« Svar #2 skrivet: 04 april 2023, 23:34:41 »
Ok. Tack för svar. Hur kommer jag åt så att jag ser fläkten och om något fastnat? Syns inte genom hålet där filtret sitter. Kompressorn verkar också vara i "frånläge", men vet inte att det betyder att kompressorn kanske är paj eller om den är av för att fläkten inte är igång och jag har fel-larm. Tack för tipset kring beställning av ny fläkt, vill först förska föstå om det verkligen är fläkten eller något annat det är fel på.

Mvh
Vlad

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f110 från 2016 - Felkod 290 - Fläkt stannat
« Svar #3 skrivet: 05 april 2023, 10:05:47 »
Är det fläktlarm så bör det automatiskt ha stoppat kompressorn. Här finns installatörshandboken där det står hur allt sitter ihop och var: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/16485/331682-3.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mixe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f110 från 2016 - Felkod 290 - Fläkt stannat
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2024, 09:30:07 »
NIBE F110 verkar ha mycket tveksam kvalitet.
Vår panna som också är från 2016 har just rostat sönder (efter bara 7 år) trots påstått kopparskydd och normal vattenkvalitet. Vi får se om företaget tar ansvar för detta eller om man skall välja andra tillverkare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!