Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 126077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #45 skrivet: 05 januari 2010, 22:32:45 »
Hej

Helt rätt med ström begränsn det är bara i slutet!

Hur sätte jag VP stopp? lämpligast?

Mvh / D



Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #46 skrivet: 05 januari 2010, 22:57:35 »
Hej!

Försökte reglera pumpen

i meny 9.1.3.

Den är inställd på -25 grader.

-Är alla/era splittar inställda på -25?

När jag ringde supporten innan inköp sa dem vid 2 sepparata tillfällen att pumpen stannar vid - 20. Jag har -26grader just nu på köks termometern (stämmer), nibes termometer visar ca -23,8 gr.

I meny 9.1.3 gick det inte att ändra! tänkte ställa in -24.

Jag blev sedan mycket konfunderad när jag läste manualen sid 51. Där står det att pumpen stannar under -25..!

Vad stannar stannar även elpattronen?

inställningsområdet är -25 -43

fabr -25

kanske därför det inte gick att ställa ned den under - 25 (bingo) Jag kanske Måste ställa ned den till typ -30 för att allt inte skall stanna... imorgon blir det ju kallare än idag dvs under -25..

Tacksam för tolkning av parameter 9.1.3. vad betyder den? stannar även elpattronen vid -26?

Mvh /D


Hej, min är fabriksinställd till -20. Min tolkning ä defenitivt att detta bara styr när utedelen stänger av - inte
eltillskott. Men man vet ju inte vad det finss för buggar så du kanske skall avvakta till imorgon fm innan du ändrar värdet.
Det är alltid tråkigt att vakna med is i mustachen 8)
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #47 skrivet: 05 januari 2010, 23:02:20 »
Hej Jonas!


Helt riktigt det blir kallt fort..

Ändrade lite:

9.1.10 ställde jag upp från 15A till 16A

9.1.9 ändrade jag från max frekvens 85 till 75Hz ställde ned

9.2.1 ställde jag till -300 istället för gradminuter -400. Går elen in tidigare då?

kan man gå in i meny 8.2.2 kanske och slå in endast tillsats??

Nu går kompressorn på 75 Hz istället för 85..


Vad skulle du gjort?

Ok du menar att din stannar utedelen vid -20? där det står -25 på min.?

Mvh / D


Mvh / D

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #48 skrivet: 05 januari 2010, 23:08:49 »
Freeze min står oxå på - 25. Tror inte det är nån fara sen vore det mkt märkligt ifall elpatronerna skulle stoppa vid -25 dom går nog tills propparna ryker fiR:. Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #49 skrivet: 05 januari 2010, 23:28:22 »
Hej!

Nu mina herrar har jag ställt pumpens parameter 9.1.3 (tryckte åt fel håll tidigare då jag skulle justera) på - 20.
Den kör nu enbart med tillsats.

Bugg i manualen där står det fel intervall för parameter 9.1.3 det är mellan -20 och -25 man kan ställa den.

Ställde även tillbaka

9.1.9 till 85Hz
och 9.2.1 till -400
*
9.1.10 står på 16A fortfarande, borde väl inte vara ngn fara? Kanske hjälper vid varmvattenladdning mot kompressorn?

Läste av förbrukningen skall bli skoj att se vad siffrorna visar imorgon..

Mvh / D

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2010, 23:59:07 »
Hej Jonas!


Helt riktigt det blir kallt fort..

Ändrade lite:

9.1.10 ställde jag upp från 15A till 16A

9.1.9 ändrade jag från max frekvens 85 till 75Hz ställde ned

9.2.1 ställde jag till -300 istället för gradminuter -400. Går elen in tidigare då?

kan man gå in i meny 8.2.2 kanske och slå in endast tillsats??

Nu går kompressorn på 75 Hz istället för 85..


Vad skulle du gjort?

Ok du menar att din stannar utedelen vid -20? där det står -25 på min.?

Mvh / D


Mvh / D

Nu är jag förstås ute på lite hal is iockmed att jag inte försökt mig på dom förändringar
du gjort. Din pump verkar gå väldigt bra. Vilken kurva och förskjutning har du? Den verkar
också reglera bättre än min. Jag skulle såsmåningom vilja få dina versionsnummer av kretskort
och programvaror - återkommer senare.
Kanske skrämde jag dig i onödan, min tanke var att det är bättre att köra på el än att snurra
en kompressor om det inte ger något. Men det verkar som om din pump inte hamnar på efterkälken
på samma sätt som min, och kanske har den tillockmed marginal?
Jag skulle nog ändå ställa stoptemp till -20 - -23 verklig temp, du borde inte ha särskilt mycket
att hämta vid dessa temperaturer såvida du inte har en extremt låg kurva: under 40 grader vi dessa
temperaturer:

9.1.10 Låter väl iofs OK om det inte är så att invertern i utedelen inte tål att reglera högre strömmar
         än 15A. Jag har inte vågat mig på att röra denna parameter. Det ger så lite ändå, om den
         strömbegränsar någon halv ampere i tio minuter tycker inte jag att det har någon större
         betydelse.

9.1.9  Jag skulle inte ställa ner frekvensen för kompressorn generellt, du behöver denna frekvens
         för att komma upp i temp efter vv perioder, eller för att få varmt vatten tillräckligt fort.
         Min synpunkt var att inte låta kompressorn gå dygn efter dygn på 85 Hz med hög framledning
         (högt tryck). Detta åtgärdar du genom att ställa in stopp tempen för VP något lägre än
         -25.

9.2.1  Jo visst, elen går in tidigare. Men jag har snarare ställt in eltillskottet senare för att inte
         den skall tjuvela. Att dina gradminuter inte räknar ner och därmed ditt eltillskott inte går in
         tyder på att ditt system är i balans och att din pump fungerar väldigt bra!
         Vilket GM underskott har du sådana här svinkalla dagar? Jag skulle inte minska detta värde.

8.2.2  Jag vet inte om man kan ändra driftparametrar här, men det finns en knapp på framsidan
         med en blixt och något annat som man kan ändra till bara el.

Mina högst amatörmässiga kommentarer.

Ha en god (och varm) natt!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #51 skrivet: 06 januari 2010, 01:38:39 »
-22 i Tyresö Stockholm - stängde av VP'n eftersom de gick på 85 oavbrutet. Blir
varmare imorgon så då åker den på  igen. Om två veckor kan jag styra allt detta
från vardagsrummet med min RE10!  a:gl

Godnatt och goda pumpdrömmar! Thumbsup

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #52 skrivet: 06 januari 2010, 10:34:08 »
Godmorgon jonas kollade in 9.1.9 har oxå 85 där just nu vet inte om det ändras över tiden. Inget eltillskott än så länge. Hur gör man ifall man behöver stänga av vp ? Har kanske onödigt hög värme fiR: på vv 56  ºC funderar på om man sänker det till 53 ºC kanske minskar påfrestningen på maskinen.
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #53 skrivet: 06 januari 2010, 11:06:59 »
Hej!

Tack för svaren

Jag satte tillbaka frekvensen 9.1.9 till 85 Hz och 9.2.1 till -400  igår håller med.

Jag hade fel angående intervallet för avstägning på parameter 9.1.3 den går att ställa lägre än -20. Jag har ställt den på -15 nu. Det blir ca -17 i verklig temp eftersom Nibes utegivare visar 2 grader fel. (Elpatronen tar över då utedelen stängs av.)

Tycker det är onödigt att köra pumpen under -17 Den går hårt och sparar marginellt. COP under -20 är närmare 1.

För att inte pumpen skulle stänga av och på satte jag parameter 8.2.2 till ja. Det är parametern som stänger av utedelen oavsett temperatur. Jag kommer sätta på pumpen efter idag natt.

Igår natt hade jag -26,7 grader. Nu är det -24 mitt på dagen och I natt skall det bli ännu kallare. Så 8.2.2=ja.


Mvh / D



El tillsatts

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #54 skrivet: 06 januari 2010, 11:18:31 »
Hej!

Glömde säga att jag ställde ned kurvlutningen 3 hack..parameter 2.

Märks inget än så länge. får se om det hinner bli kallt i natt.

Huset drar ca 7 kw/h nu på eltillskottet i snitt.


Mvh / D

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #55 skrivet: 06 januari 2010, 12:21:36 »
Hej var precis ute å kika på mätaren. (Har den ute vid stora vägen) Folk har börjat å titta snett på mig undrar vad det är för kuf :D som står å trycker ute bland snödrivorna titt som tätt "Elskåpsmannen" Aktuell värde 4 kw/h totalt senaste dygnet dock endast -18 -20 ºC. Var gick du in å ändrade i menyerna undrar en frågvis tyke å vafför ? Sc:,h
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #56 skrivet: 06 januari 2010, 13:12:37 »
Tjena!

Ja det är nog tur att ingen ser mig. Vid elskåpet eller ute vid pumpen i -25 - 26 för att kolla hur den mår.

Jo man måste ändra om under meny 8 till service läget i menyn. då finns alla parametrar tillgängliga under meny 9.

9.1.10
9.1.9
9.2.1

8.2.2 tror jag du når med bara utökad meny.


Mvh / D


Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #57 skrivet: 06 januari 2010, 14:20:12 »
Hallå Splittare!?!

Tänkte kolla om ni har samma verisioner som jag (går att se under 9.5):

reläkortsversion 2.20
displayver 3.00
106 kort  1.06!!!
programver 1.00

2. Mitt eltillskott går till även om gradminuterna inte är över det värde jag satt. Det stör mig inte så mycket men jag undrar om det också kan vara avhängigt inställningar angående olika temperaturer, typ ladd/börvärde till varmvattnet? Om Splitten visar kwh timmar på elpatronen har jag under den sista svinkalla månaden dragit 223 kwh! Vilket jag tror är ganska hyfsat med tanke på vädret.
 :)
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #58 skrivet: 06 januari 2010, 16:13:28 »
Hallå Splittare!?!

Tänkte kolla om ni har samma verisioner som jag (går att se under 9.5):

reläkortsversion 2.20
displayver 3.00
106 kort  1.06!!!
programver 1.00

2. Mitt eltillskott går till även om gradminuterna inte är över det värde jag satt. Det stör mig inte så mycket men jag undrar om det också kan vara avhängigt inställningar angående olika temperaturer, typ ladd/börvärde till varmvattnet? Om Splitten visar kwh timmar på elpatronen har jag under den sista svinkalla månaden dragit 223 kwh! Vilket jag tror är ganska hyfsat med tanke på vädret.
 :)
Jag har samma versioner /Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #59 skrivet: 06 januari 2010, 16:51:17 »
Hej ! Yesper å andra splitägare. Har samma version. Yesper var hittade du dina tim för elpatr 9.2 eller 9.5 ??
Ang funderingar i annan tråd. Mina siffror har ej ändrats sen förra fredagen.
Freeze varför ändrade du dessa parametrar ?? Vill lära mig något.(Försöka)!! :D
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!