Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför har dem sÃ¥ stora expansionskärl???  (läst 5723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
varför har dem så stora expansionskärl???
« skrivet: 07 september 2008, 00:26:13 »
Hej och tack för en väldigt bra sida! Jag har sökt på expansionskärl på det här forumet och hittade bland annat excelarket för att beräkna storleken på det expansionskärl som jag ska köpa till veckan.
Jag håller på installera en NIBE Fighter 1235-6 och funderar på expansionskärlet.

I mitt system har jag ca 175l och har dimensionerat mina radiatorer så att jag kan köra lågtemp system, dock så blir jag lite brydd över hur stora expansionskärl folk har hemma.
Enligt de beräkningar man kan göra så borde inte vattnet expandera mer än de ca 1.5% som nämns, dvs från 20grader-60grader.
I mitt fall ifall jag skulle ha 200liter så blir det ju bara en expansion på ca 3 liter. vilket innebär att jag väl inte behöver ett expansionskärl på mer än 5 liter? Varför har då folk 25literskärl hemma?

En andra fråga är hurvida man har inloppet av vattnet där nere på expansionskärlet eller däruppe? Min granne har inkopplingen där uppe, men jag trodde att man hade inkopplingen där nere för att kunna tömma expansionskärlet på vatten ifall man vill kolla förtrycket nån gång tex, kan man änså kolla förtrycket fast man har inkommande vatten överst på kärlet? Snälla hjälp mig för jag känner mig väldigt kluven i de här två frågorna.

Jag har tänkt sätta en ventil mellan expansionskärlet och inkommande vatten, fast man inte får ha det, men det är bara för att jag ska slippa tömma hela systemet på vatten för att kunna se förtrycket på expansionskärlet.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad mackee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jkpg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför har dem så stora expansionskärl???
« Svar #1 skrivet: 07 september 2008, 21:45:19 »
Jag frågade tillverkaren och de svarade att exp.kärl som sitter vägg monterade med blåsan vertikalt (skarven på tanken) ska anslutas i botten, annars kan blåsan täppa till inloppet i tanken.

Enl. tillverkaren får man inte montera en avstängnings ventil FÖRE säkerhets ventilen. Men monterar du en EFTER så kan du ju ställa förtrycket på blåsan utan att tömma systemet. Vad det gäller påfyllningsventil så vet jag inte, men det borde ju inte vara några problem så läge man inte kan trycka "pannvattnet" baklänges i det kommunala vattensystemet. En backventil löser väl detta!?
138+90m, Enplans med källare & inredd vind. Byggt -43 tillägsisolerat och mexitegel -77
Ca 33-35.000 kWh.
Pellets KMP PX21 -06 på Norrhammar 2000 -66
Jkpg
Två vuxna tre barn.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför har dem så stora expansionskärl???
« Svar #2 skrivet: 07 september 2008, 23:02:07 »
ok tack för svaret! då är det alltså ok att ansluta underifrån samt att sätta en ventil efter säkerhetsventilen! Tack för snabbt svar, sitter och beställer saker nu.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför har dem så stora expansionskärl???
« Svar #3 skrivet: 10 september 2008, 17:26:23 »
Kul fråga, jag har blivit lärd att ansluta de mindre kärlen (<25l) upptill, tilllverkaren av mitt kärl levererar även en konsol som gör att kärlet blir anslutet upptill ! tar man och läser lite i instruktionerna till kärlet så kommer man underfund med att det är lite olika från vilken typ av kärl man har (skiljer sig främst med storleken) endel skall vara horisontella endel neråt osv. så någon generell regel tror jag inte man kan ge, utan följ tillverkarens anvisning till vad för kärl som skall användas.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför har dem så stora expansionskärl???
« Svar #4 skrivet: 10 september 2008, 20:38:02 »
Ok får göra det då men nån sa att det ju är svårt att lufta systemet om man har anslutningen nedtill, jag antar att det förstås kan komma in luftbubblor i expansionskärlet som man ej kan få bort då eftersom jag ej kan släppa ut dem upptill. det blir nog att ansluta upptill ändå. Jag antar att det inte gör något om det ligger kvar vatten i kärlet eftersom det inte är trycksatt om jag stänger av med en ventil mellan kärlet och pumpen. Eller?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad mackee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jkpg
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför har dem så stora expansionskärl???
« Svar #5 skrivet: 14 september 2008, 07:50:46 »
Stämmer bra. Jag pratade om väggmonterade med skarven vertikalt och inte horisontalt som de mindre är. Det var nog jag som missuppfattade storleken på kärlet. Det var inte meningen att vara missvisande.

Mvh Marcus
138+90m, Enplans med källare & inredd vind. Byggt -43 tillägsisolerat och mexitegel -77
Ca 33-35.000 kWh.
Pellets KMP PX21 -06 på Norrhammar 2000 -66
Jkpg
Två vuxna tre barn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!