Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoAir 110, mÃ¥nga starter och "kort drifttid"  (läst 11848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ssaga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« skrivet: 02 december 2010, 19:29:49 »
Hej alla,

är nybliven ägare till VP ecoair 110 med ecoEl 1800.
Nu när det blivit kallt ute har jag börjat följa förbrukningen
och tycker att det är ngt som inte stämmer.

Har även läst lite trådar och ändrat lite inställningar.

Upptäckte dock att under de senaste 24h har VP startat 56ggr och har en drifttid på 14h,
är som sagt novis med stort N inom detta område, men det känns inte riktigt korrekt.
Den har även spetsat med ca 700 KW el under november månad

Tips mottages med glädje

Vh
Henrik

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 20:23:42 »
Har den startat 56 gÃ¥nger har den ocksÃ¥ varit spärrad 56*10 minuter, dvs nästan 10 timmar. Vad har du för värde pÃ¥ VP-IN, ligger du runt 48 grader? ( eller lite lägre om det -7  eller kallare) pumpen stannar dÃ¥ pga högt returvärde och väntar i 10 minuter innan den startar igen. Kan du skriva av dina värden?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad ssaga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 20:41:59 »
Ute temp -6
panna 43(51)
Framledning 42(44)
Panna nedre 47(49)
Hetgas 103
VP in/ut 45/49

Jag har tidigare märkt att skillnaden mellan IN/UT varit obefintlig eller bara ngn grad.
Jag sänkte då cirkulations pumpen som nu står på "2", det verkar dock inte ha hjälpt,
just i detta ögonblick verkar differansen vara Ok.

/Henrik



Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 21:05:23 »
Är själv helt novis så hijackar din tråd lite eftersom jag undrar lite ang samma ämne som dej!

Vad menas med VP in/ut? Skall dessa siffror vara likvärdiga, dvs 46/46 osv?

Och vilken cirkulationspump menas det? Den som sitter under skalet eller den utanför?

Vad innebär det ifall siffrorna är likvärdiga eller icke, skall man sänka trycket då eller öka?


Vad mycket frågetecken man använder när man är grön på saker :D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 21:11:02 »
Rent spontant tror jag att du måste göra av med mer energi i huset....alltså få kallare retur från elementen....just nu känns det som om pumpen står och väntar på startfördröjningen samtidigt som den kommer efter i utshuntning och spetsar med el som värmer undre delen av pannan......kolla att alla element är varma (över hela elementet)....mät sedan stigare och retur och se hur många grader du blir av med över slingan....kans´ke sänka radiatorpumpen ett snäpp......

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 22:34:06 »
Litet snabb nödhjälp...

medans du fortsätter att analysera.

Som NisseG säger så så har du en stor pump som ger mycket energi till huset och i kombination med spetsvärmen, så får du för hög returtemp, som skuggan misstänkte.

-Se till att alla element är varma och alla element-termostater står fullt öppna.

-Ställ ner startfördröjningen till 5 minuter. Den får du kanske ställa upp igen i sommar, men den dagen den sorgen. Just nu kan du spara kWh. (Naturligt hade varit att koppla bort elpatron i övre panna, men då får du dåligt varmvatten med det fel du har. Tror jag)

-Skriv av dina inställningar för Ecoel och redovisa här, så kommer någon med bättre kunskaper om Ecoel att kunna ge dig bra råd

NÃ¥gra svar:

-700kWh är mycket. Minst 500 av dessa kunde du vridit ur pumpen.

-Kan vara givarfel eftersom du har VPin 45 ºC och Framledning 42 ºC. Skulle möjligen kunna vara givaren märkt RETUR i Ecoair

-Man kan möjligen oxå misstänka att du har någon element-rörslinga som "kortsluter" övriga element och skickar tillbaka för varmt vatten till pumpen direkt

Du kan skaffa en billig IR temometer på tex Jula, linda litet svart eltejp på rören och mäta.


« Senast ändrad: 03 december 2010, 08:53:23 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #6 skrivet: 02 december 2010, 22:54:00 »
Är själv helt novis så hijackar din tråd lite eftersom jag undrar lite ang samma ämne som dej!

Vad menas med VP in/ut? Skall dessa siffror vara likvärdiga, dvs 46/46 osv?

Och vilken cirkulationspump menas det? Den som sitter under skalet eller den utanför?

Vad innebär det ifall siffrorna är likvärdiga eller icke, skall man sänka trycket då eller öka?


Vad mycket frågetecken man använder när man är grön på saker :D

-VP in/ut är tempen på radiatorvattnet som går in/ut ur pumpen. När pumpen inte snurrar är dom lika. När pumpen går och det är cirka -5 ºC ute skall skillnaden vara cirka 3-4 ºC på en liten pump och 5-6 ºC på en stor. Det kan du se i beskrivningen.

- Om skillnaden är för liten så skall flödet genom pumpen sänkas, dvs hastigheten på cirkpumpen minskas. Om skillnaden är för stor så skall hastigheten ökas.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #7 skrivet: 03 december 2010, 08:43:52 »
Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.

För att minska tempen pÃ¥ returvattnet frÃ¥n radiatorn kan du minska farten pÃ¥ pumpen som sitter "pÃ¥"  ecoel.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad ssaga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #8 skrivet: 03 december 2010, 19:14:16 »
hej igen,

Tack för alla tips..

felsökning fortsätter :

Igår stängde jag av elpatronen, och höjde shuntfördröjningen till 210min.
Nu verkar i alla fall det vara ordning på VP IN/UT differansen.
VP UT ligger på ca 47-48 och IN på 42-43, fast knappt duschbart vatten..Brrrr
Har aldrig sett att VP ut är högre än 49, givetvis beror detta på hur kallt
det är ute.
Idag har vi haft mellan -4 till -7, är 47-48 som VP UT normalt?

Under senaste 24H har pumpen gått 23:50 h och startat 57 gånger, är detta
överhuvudtaget möjligt?

/Henrik

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #9 skrivet: 03 december 2010, 19:27:49 »
Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.

För att minska tempen pÃ¥ returvattnet frÃ¥n radiatorn kan du minska farten pÃ¥ pumpen som sitter "pÃ¥"  ecoel.

Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har tex Vp in/ut just nu 41/43. Då jag har en ecoair 107 torde denna siffra egentligen vara ca 41/46 då?

Undrar också, skall tempen på returvattnet vara så låg eller så hög som möjligt? Jag har ändrat min Alpha 2 circ pump som sitter "på" ecoelen från auto adept till steg 1. Ingen aning om detta är bra eller inte, dvs, ekonomisk och bäst!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #10 skrivet: 03 december 2010, 20:15:58 »
Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.

För att minska tempen pÃ¥ returvattnet frÃ¥n radiatorn kan du minska farten pÃ¥ pumpen som sitter "pÃ¥"  ecoel.

Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har tex Vp in/ut just nu 41/43. Då jag har en ecoair 107 torde denna siffra egentligen vara ca 41/46 då?
Ja, du bör försöka få upp diffen några grader.
 
Citera
Undrar också, skall tempen på returvattnet vara så låg eller så hög som möjligt? Jag har ändrat min Alpha 2 circ pump som sitter "på" ecoelen från auto adept till steg 1. Ingen aning om detta är bra eller inte, dvs, ekonomisk och bäst!

Returen bör vara ca 6-8 grader kallare än framledningen. Har du radiatorer och/eller golvvärme?
En dum frÃ¥ga kanske: Varför har du ställt om pumpen om du inte vet om det är bra eller inte?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #11 skrivet: 03 december 2010, 20:20:41 »

Under senaste 24H har pumpen gått 23:50 h och startat 57 gånger, är detta
överhuvudtaget möjligt?

Nej det är inte möjligt. Har du startat om pumpen senaste dygnet? Ecoel visar då fel värde på antal starter.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #12 skrivet: 03 december 2010, 20:28:14 »
Vill du öka diffen mellan VP-IN och VP-UT ska du minska farten på pumpen som sitter "under" ecoel.

För att minska tempen pÃ¥ returvattnet frÃ¥n radiatorn kan du minska farten pÃ¥ pumpen som sitter "pÃ¥"  ecoel.

Vad är det för skillnad på dessa två? Jag har tex Vp in/ut just nu 41/43. Då jag har en ecoair 107 torde denna siffra egentligen vara ca 41/46 då?
Ja, du bör försöka få upp diffen några grader.
Citera
Undrar också, skall tempen på returvattnet vara så låg eller så hög som möjligt? Jag har ändrat min Alpha 2 circ pump som sitter "på" ecoelen från auto adept till steg 1. Ingen aning om detta är bra eller inte, dvs, ekonomisk och bäst!

Returen bör vara ca 6-8 grader kallare än framledningen. Har du radiatorer och/eller golvvärme?
En dum frÃ¥ga kanske: Varför har du ställt om pumpen om du inte vet om det är bra eller inte?  Sc:,h

För att Larryd skrev så här:
"- Om skillnaden är för liten så skall flödet genom pumpen sänkas, dvs hastigheten på cirkpumpen minskas. Om skillnaden är för stor så skall hastigheten ökas. "

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :) Men jag undrar vad detta innebär, dvs om det är bra eller inte, och isåfall varför!
Jag har radiatorer. Meo, VP in skall vara 6-8 grader kallare än VP ut då?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #13 skrivet: 03 december 2010, 21:01:12 »
Nej, Framledning (vattnet till radiatorerna) skall vara 6-8 grader varmare än returen från radiatorerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoAir 110, många starter och "kort drifttid"
« Svar #14 skrivet: 03 december 2010, 21:24:36 »
Nej, Framledning (vattnet till radiatorerna) skall vara 6-8 grader varmare än returen från radiatorerna.


Okej, bara för att en novis som jag ska förstå...

Framledningen skall vara ca 6-8 grader varmare än VP IN? Och om den inte är så går jag och sänker trycket på cirk pumpen som sitter "på" ecoelen.. Har jag fått det rätt nu? :)

Om jag nu förstått rätt, varför vill man att vattnet skall vara såpass mycket kallare när det kommer i retur?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!