Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimisionerad pump  (läst 11855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Överdimisionerad pump
« skrivet: 19 oktober 2006, 17:39:58 »
Hej! 
Jag skulle köpt en Fujitsu AWYZ 14 LB Nocria men den var ju slutsåld i hela Europa så jag fick en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria för samma pris.

Nu kanske den är för stor till mitt enplanshus på 115kvm,jag är lite orolig för att den startar och stannar alltför ofta vilket väl inte är så bra,och den förbrukar väl mer ström också än den mindre pumpen,jag skulle vara tacksam att få hjälp av några som är kunniga på forumet om detta,själv är jag novis på värmepumpar.
Tackar på förhand all hjälp jag kan få.
Mvh Jan. 

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2006, 21:47:54 »
Visst blir det fler start/stopp med en större pump, och den drar mer ström men under kortare tid så ekonomin ska inte bli sämre, förutsatt att pumparna har samma verkninsgrad. Antalet Start/stopp kan man väl i någon mån påverka genom att låta tempen variera en aning mer , antar att det finns justeringar starttemp och stopptemp.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad nisseman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2006, 08:36:48 »
Känner inte till märket och modellen, men är der en inverter-modell så går den ju hela tiden steglöst. Är det en on/off modell så köp en annan.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2006, 10:02:45 »
Nocrian 14 och 18 är nog i grund och botten samma maskin.
Samma kompressor, samma innerdel osv.
Dom har bara stressat upp varvtalet på kompressorn i "18" maskinen, annan styrning på expansionsventilen(eller annat kappilär-rör) och ev. lite grövre anslutningsrör.

För att få ut den högre värmeeffekten har man offrat lite på lågfartsegenskaperna och COP.
Man kan säga det motsvarar att man har chips-trimmat bilen och fixat större bränslepump. Det är i grunden samma motor. Den går fortare men det tär lite på bränsle-ekonomin.

Om du aldrig utnyttjar full effekt så kommer du i längden att lida ekonomiskt av det.
« Senast ändrad: 20 oktober 2006, 10:58:57 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2006, 11:19:48 »
Nocrian 14 och 18 är nog i grund och botten samma maskin.
Samma kompressor, samma innerdel osv.
Dom har bara stressat upp varvtalet på kompressorn i "18" maskinen, annan styrning på expansionsventilen(eller annat kappilär-rör) och ev. lite grövre anslutningsrör.

För att få ut den högre värmeeffekten har man offrat lite på lågfartsegenskaperna och COP.
Man kan säga det motsvarar att man har chips-trimmat bilen och fixat större bränslepump. Det är i grunden samma motor. Den går fortare men det tär lite på bränsle-ekonomin.

Om du aldrig utnyttjar full effekt så kommer du i längden att lida ekonomiskt av det.



Japp enda skillnaden är programvaran i övrigt skall det vara likadana pumpar. Nocria 18= cop 4.11 9.7kw     Nocria 14= cop 4.44  9.1kw Beträffande utnyttjandet av full effekt tror jag inte det är sÃ¥ mkt att ora sig för..... med ett normalstort hus och normalt isolerat där utetempen kan bli ner mot -15 grader kommer det nog att behövas full effekt för att hÃ¥lla huset varmt sen sÃ¥ kan ju den större pumpen gÃ¥ lite mera pÃ¥ dellast än den lilla och det är ju ingen nackdel. Men nu är det ju marginella skillnader pÃ¥ nocria 14 och 18.......

//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2006, 12:54:16 »
Japp enda skillnaden är programvaran i övrigt skall det vara likadana pumpar. Nocria 18= cop 4.11 9.7kw     Nocria 14= cop 4.44  9.1kw Beträffande utnyttjandet av full effekt tror jag inte det är sÃ¥ mkt att ora sig för..... med ett normalstort hus och normalt isolerat där utetempen kan bli ner mot -15 grader kommer det nog att behövas full effekt för att hÃ¥lla huset varmt sen sÃ¥ kan ju den större pumpen gÃ¥ lite mera pÃ¥ dellast än den lilla och det är ju ingen nackdel. Men nu är det ju marginella skillnader pÃ¥ nocria 14 och 18.......

//Krister   *vinkar*
Jag förstår hur du tänker, men tror du tänker lite galet.
Eftersom det faktiskt är samma kompressor (och inte en större kompressor) så blir det inte mer tid på del-lastför 18 maskinen jämfört med 14 maskinen.
Bara för att man ändrar programmet så innebär det inte att kompressorn blir effektivare så att det på något vis skulle innebära mer effektiv del-last körning.
Man har minskat flödesmotståndet och ökat kompressorvarvtalet. Det ger visserligen högre toppeffekt men minskat effektivitet (COP).
Om man således inte utnyttjar toppeffekten så kommer man att lida en ekonomisk förlust generellt pga att kompressorn måste varva högre för att bygga upp tryck-skillnaden för del-last-drift.

Så en allt för stor maskin kan bli en förlustaffär, särskilt om man betalar mer för den. Rätt maskin på rätt plats, lagom är bäst.
Generellt är det nog väldigt få personer dock som har alledes för stor kapacitet.

Ett annat problem kan vara att huset har stort effektbehov, man sätter in stor L/L-VP MEN man får inte ut effekten till hela huset. Då har man bundit ris på ryggen. Då hade det nog blivit en smartare affär och bättre komfort med två mindre pumpar.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2006, 13:06:14 »



[/quote]Jag förstår hur du tänker, men tror du tänker lite galet.
Eftersom det faktiskt är samma kompressor (och inte en större kompressor) så blir det inte mer tid på del-lastför 18 maskinen jämfört med 14 maskinen.
Bara för att man ändrar programmet så innebär det inte att kompressorn blir effektivare så att det på något vis skulle innebära mer effektiv del-last körning.
Man har minskat flödesmotståndet och ökat kompressorvarvtalet. Det ger visserligen högre toppeffekt men minskat effektivitet (COP).
Om man således inte utnyttjar toppeffekten så kommer man att lida en ekonomisk förlust generellt pga att kompressorn måste varva högre för att bygga upp tryck-skillnaden för del-last-drift.

Så en allt för stor maskin kan bli en förlustaffär, särskilt om man betalar mer för den. Rätt maskin på rätt plats, lagom är bäst.
Generellt är det nog väldigt få personer dock som har alledes för stor kapacitet.





 

Ett annat problem kan vara att huset har stort effektbehov, man sätter in stor L/L-VP MEN man får inte ut effekten till hela huset. Då har man bundit ris på ryggen. Då hade det nog blivit en smartare affär och bättre komfort med två mindre pumpar.




Du har alldeles rätt jag tänkte helt fel där. Men som sagt den där lilla extra maxeffekten tror jag kommer för de flesta att vara en vinst om man bor där det är upp mot en -15 grader pÃ¥ vintern  den vinsten tror jag blir högre än cop förlusten. Sen sÃ¥ har du helt rätt i det du skriver om att det gäller att fÃ¥ ut effekten frÃ¥n den stora pumpen i hela huset.... sÃ¥ än en gÃ¥ng sÃ¥ är det nog sÃ¥ att "rätt" placering av pumpen är bland det viktigaste för att kunna utnyttja pumpen till fullo.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2006, 13:18:39 »
hmm skumt ser nu att utedelen pÃ¥ nocria 14 väger 39kg och pÃ¥ 18 väger den 38kg  Sc:,h

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2006, 13:55:05 »
hmm skumt ser nu att utedelen pÃ¥ nocria 14 väger 39kg och pÃ¥ 18 väger den 38kg  Sc:,h

//Krister
Hehehe!! kortare kappilär-rör!!!! = lägre flödesmotstånd = mindre koppar!
En till floskelsamlingen "Kappilär-röret var ett helt kilo kortare!"
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad janix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2006, 17:29:08 »
Då kanske jag skulle gå ner i pumpstorlek,jag bor i Skåneland och här blir sällan över 10-grader.
Vilken Fujitsu pump rekomenderar ni då ni som kan det här med L/L-pumpar,eller skall jag behålla AWYS 18 LB,jag kanske oroar mig i onödan.
Jag ännu inte fått den installerad så jag kan ändra mig ang. storleken på pumpen.
Vad tycker ni?

Mvh Janne   Sc:,h

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2006, 17:55:39 »
Beror lite pÃ¥ hur öppen planlösning du har samt hur stor volym det är pÃ¥ rummet där du har tänkt sätta innerdelen........ men när det blir vinter och minus grader (för det blir det väl i SkÃ¥neland oxÃ¥?) sÃ¥ kommer inte tex en nocria 18 att gÃ¥ on/off för dÃ¥ torde värmebehovet vara sÃ¥ pass stort....ser bara pÃ¥ min egna Nocria 18 och den gÃ¥r ingenting on/off när det är mellan +3 och som nu -4 grader och som jag har det nu värmer den bara ca 60kvm för jag har inte hunnit fixa till sÃ¥ den värmer in mot bostadsdelen, kanske skulle säga att den sitter i garaget. Men sen sÃ¥ är ju det mkt beroende av hur väl isolerat hus man har osv.... alltsÃ¥ hur mkt den kommer att gÃ¥ on/off  men för din del sÃ¥ kanske det skulle räcka med en lite mindre pump......typ en ASYA9LC ARCTIC men jag vidhÃ¥ller ändÃ¥ att det är svÃ¥rt att köpa "för" stor pump sÃ¥ länge det är en inverterpump för som sagt det värsta som kan hända är ju att den gÃ¥r lite on/off när värmebehovet är litet.


//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

gano

  • Gäst
gano
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2006, 01:58:46 »
Vill bara säga att jag instämmer med Paxmax. Det finns en egenskap som är lite viktig för ekonomin och det är hur lågt pumpen orkar varva ner.

Just nu har jag 21-22 grader inne och 11 grader utomhus (regn). Värmepumpen snurrar på sparfart och mätaren visar 140 W med en effektfaktor på ca 0,4. Det måste betyda att COP uppgår till ca 5 eftersom mitt hus behöver ca 600-700 W just nu.

Idealet vore två små pumpar så man får bästa möjliga ekonomi i alla lägen. Ner till nollan skulle en pump klara värmen och dessutom gå med högsta möjliga COP vid låg inverterutstyrning. Vid nollan skulle man dra igång pump nr 2 och sedan skulle båda två klara spannet ner till -20. Att ha båda pumparna igång vid milt väder vore en dålig affär, de skulle inte kunna reglera ner så lågt utan skulle övergå till on-off drift.

Bästa nr 2 för min del vore nog en Mitsubishi SRK20 ZFX-S, låg lägsta tröskel och hög verkningsgrad.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 21 oktober 2006, 02:13:46 av gano »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2006, 12:56:41 »
mm det är klart för er som bor i södra Sverige så blir det ju lite annars ert värmebohov är ju långt mkt mindre än för oss här uppe i Norrland så för våran del blir nog ändå rätt svårt att överdiminsionera en lvp speciellt om ytan som ska värmas är stor. Så för min egen del så köpte jag 2st stora pumpar och hitills har jag då inte ångrat mig och när det är -25 grader ute kommer de nog tyvärr att ändå vara för små.....men sen så beror det ju oxå på hur mkt av värmebehovet man har tänkt att pumpen ska täcka.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad janix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2006, 18:47:19 »
Ja,kanske den är för stor för mitt behov!
Men frÃ¥gan är ju om Fujitsu ASYA9LC ARCTIC räcker till,borde kanske ta en Fujitsu ASYA 12LC ARCTIC i stället,är den stora pumpen Fujitsu AWYZ 18 ARCTIC  mycket oekonomisk eller handlar det bara om smÃ¥saker?

Huset är på 115 kvm i 1-plan med ganska öppen planlösning. Sc:,h
Janne

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överdimisionerad pump
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2006, 18:58:30 »
jag har några vänner som har ett bra isolerat hus 103kvm med öppen planlösning och dom har en nocria 18 som dom är kanonnöjda med men nu bor dom ju oxå i norrland som jag...... men jag tror det du förlorar på en stor pump vid lågt effektbehov det kommer du nog att vinna tillbaka när det blir kallare ute och större effektbehov. Men absolut så skulle du säkert kunna klara dig bra med en mindre pump oxå..... men nocrian har tex automatisk filterrengöring och det har tyvärr inte ASYA- serien. Men kanske en nocria 14 skulle kunna passa dig...... men fråga firman där du tänkt köpa pumpen om de kan ge dig råd hur du ska göra.

//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!