Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1245 nÃ¥r ej beräknad framledning  (läst 1862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F1245 når ej beräknad framledning
« skrivet: 17 november 2023, 09:52:48 »
Hej

Jag har lite funderingar om våran bergvärmepump NIBE F1245-10.

Förutsättningarna är följande;
60-tals villa i Norrbotten.
126kvm + 136 biarea i form källare samt garage, allt uppvärmt. Enkrets system med huvudsakligen original radiatorer.
Två borrhål 175+200 meter.

Problemet som jag upplever är att nu vid lite kallare temperaturer  (problemet börjar märkas av vid ca -12) sÃ¥ nÃ¥r pumpen inte beräknade framledningen, vilket fÃ¥r gradminuterna att skena och tillsatsen slÃ¥r till för att lösa det, vilket i sig känns korrekt men dÃ¥ kommer frÃ¥gan, är det rimligt att pumpen bara klarar max ca 42 graders framledning utan tillsats med givna förutsättningar?

Mvh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #1 skrivet: 17 november 2023, 10:04:53 »
Det är mycket svårt att säga men allt låter rimligt det man kan göra är att justera gradmin till tillskottet går in så pumpen får lite mera tid på sig att jobba ikapp den ska typ gå 24/7 innan elpatron kopplas in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #2 skrivet: 17 november 2023, 10:31:23 »
Det är mycket svårt att säga men allt låter rimligt det man kan göra är att justera gradmin till tillskottet går in så pumpen får lite mera tid på sig att jobba ikapp den ska typ gå 24/7 innan elpatron kopplas in.

Ja pumpen går konstant nu när det är kallare men når aldrig en högre framledning än 42 grader vilket räcker för en behaglig temperatur i huset ner till -12 grader ute, har testat ändra diff tillsats så elpatronen går in senare med resultatet att det blir kallt i huset.

Lite mer bakgrund, förra vintern hade vi bara ett borrhål på 175m, då löste vakten för låg kb ut, därav borrades ett till hål på 200m, parallellkopplat med det befintliga. Med det hade jag räknat att ej behöva köra elpatron mer än i extremfall typ -30 eller kallare, men att behöva stötta med elpatron redan vid relativt mild vintertemp här uppe känns klent och dyrt med dagens elpriser.

Finns det något annat jag kan göra för att få upp framledningstemp utan tillsats?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #3 skrivet: 17 november 2023, 11:03:57 »
Jag tycker -12 grader låter bra med bara kompressorn när man försöker räkna på det hela eftersom värmepumpen bara är 10 kW och man får ut mindre vid DVUT. Huset är ju ett rejält stort 60-talshus som säkert kan behöva minst 15 kW värme vid DVUT beroende på ort. En kraftigare värmepump skulle behövas och borrhål finns ju nu så det räcker. En varvtalsstyrd bergvärmepump på 16 - 17 kW borde klara sig utan el-patronen även när temperaturen kryper ner mot -30 °C.

Ett alternativ är möjligen att komplettera huset med en bra luftluftvärmepump då vissa toppmodeller numera klarar ända ner till -25 grader med någorlunda prestanda. Misstänker att vintertemperaturen där huset står ofta är mellan -10 ner till -20 °C och då kan dagens bättre luftvärmepumpar åtminstone halvera elförbrukningen jämfört med tillsatsen.
« Senast ändrad: 17 november 2023, 12:08:46 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #4 skrivet: 17 november 2023, 11:55:30 »
Jag tycker -12 grader låter bra med bara kompressorn när man försöker räkna på det hela. Huset är ju ett rejält stort 60-talshus som säkert kan behöva minst 15 kW värme vid DVUT beroende på ort. En kraftigare värmepump skulle behövas och borrhål finns ju nu så det räcker. Ett alternativ är möjligen att komplettera huset med en bra luftluftvärme då vissa toppmodeller numera klarar ända ner till -25 grader med någorlunda prestanda.

Förstår resonemanget helt och hållet, men innan vi kompletterade med ett till borrhål var tillsats spärrad vid varmare temp ute än -25 grader och då klarade kompressorn att lösa det, men antar att det tillsammans med ett underdimensionerat borrhåll tömde energin och kb vakten löste ut. Hur kan det nu med betydligt mer energi i brunnen inte räcka till mer än -12 grader ute? kb temp ligger stadigt och inte närheten av att inte räcka till.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #5 skrivet: 17 november 2023, 12:08:21 »
-25 grader med spärrad el-patron och 10 kW värmepump måste ha varit innan huset byggdes ut eller kanske någon t.ex. hade bageri i köket och ugnen stod på om dagarna. Låter helt omöjligt annars tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #6 skrivet: 17 november 2023, 12:21:32 »
Vad är KB-in?
Om inte borrorna är balanserade kanske det bara är ena borran som belastas och tempen blir låg?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #7 skrivet: 17 november 2023, 12:40:20 »
... men antar att det tillsammans med ett underdimensionerat borrhåll tömde energin och kb vakten löste ut. Hur kan det nu med betydligt mer energi i brunnen inte räcka till mer än -12 grader ute? kb temp ligger stadigt och inte närheten av att inte räcka till.

Det fungerar inte riktigt på det sättet. Det man kan råka ut för att effektuttaget är så högt att temperaturen i borrhålet blir låg. Det beror på att värmeöverföringen i borrhålet och alldeles i närheten av borrhålet är en flaskhals för värmeöverföringen. Men det betyder inte att man har tömt berget på värme. Låter man pumpen vara avstängd en tid återgår temperaturen nästan helt till utgångsläget.

Framledningstemperatur pumpen klarar av är rätt meningslös som indikator på hur installationen är. Förmodligen är det ett 55/45 radiatorsystem, dvs det är dimensionerat för 55 graders framledningtemperatur vid DUT som förmodligen är i intervallet -25 till -30. Då är 42 grader framledning vid -12 ute rimlig. Huset drar då uppemot 10 kW värme.

Om ett borrhål till ger 3 grader högre temperatur på köldbäraren ökar pumpens effekt ca 15%.

Dåligt isolerade källare kan dra väldigt mycket värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #8 skrivet: 17 november 2023, 12:54:31 »
Jag vill definitivt gÃ¥ pÃ¥ det här med balanserade borrhÃ¥l. Har du ventiler som gör att du kan balansera? Flervarviga med precision?  Därefter kan du som jag gjorde, köpa 2 st laboratorietermometrar och sticka in innanför isoleringen pÃ¥ pÃ¥ borrornas slangar och kolla att temperaturen är lika, pÃ¥ graden lika, pÃ¥ det vattnet som kommer upp. Vattnet tar ju alltid den kortaste enklaste vägen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #9 skrivet: 17 november 2023, 13:20:16 »
Förstår resonemanget helt och hållet, men innan vi kompletterade med ett till borrhål var tillsats spärrad vid varmare temp ute än -25 grader och då klarade kompressorn att lösa det, men antar att det tillsammans med ett underdimensionerat borrhåll tömde energin och kb vakten löste ut. Hur kan det nu med betydligt mer energi i brunnen inte räcka till mer än -12 grader ute? kb temp ligger stadigt och inte närheten av att inte räcka till.
Pumpen har en usb loggningsfunktion  logga 1 gÃ¥ng per minut och lägg in filen här sÃ¥ gÃ¥r det se hur vp gÃ¥r. Du behöver troligtvis byta filändelse pÃ¥ filen till tex txt annars gÃ¥r den inte bifoga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #10 skrivet: 17 november 2023, 13:22:59 »
Jag vill definitivt gÃ¥ pÃ¥ det här med balanserade borrhÃ¥l. Har du ventiler som gör att du kan balansera? Flervarviga med precision?  Därefter kan du som jag gjorde, köpa 2 st laboratorietermometrar och sticka in innanför isoleringen pÃ¥ pÃ¥ borrornas slangar och kolla att temperaturen är lika, pÃ¥ graden lika, pÃ¥ det vattnet som kommer upp. Vattnet tar ju alltid den kortaste enklaste vägen.

Det här verkar det vara väldigt delade meningar om det verkligen gör skillnad, men nej det är inte balanserade hål. Installatören ansåg att det inte var nödvändigt då det kommer balansera av sig självt. Kanske är helt galet?

 

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #11 skrivet: 17 november 2023, 13:25:06 »
Vad är KB-in?
Om inte borrorna är balanserade kanske det bara är ena borran som belastas och tempen blir låg?

kb -1 in, -4 ut

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #12 skrivet: 17 november 2023, 13:37:12 »
Det fungerar inte riktigt på det sättet. Det man kan råka ut för att effektuttaget är så högt att temperaturen i borrhålet blir låg. Det beror på att värmeöverföringen i borrhålet och alldeles i närheten av borrhålet är en flaskhals för värmeöverföringen. Men det betyder inte att man har tömt berget på värme. Låter man pumpen vara avstängd en tid återgår temperaturen nästan helt till utgångsläget.

Framledningstemperatur pumpen klarar av är rätt meningslös som indikator på hur installationen är. Förmodligen är det ett 55/45 radiatorsystem, dvs det är dimensionerat för 55 graders framledningtemperatur vid DUT som förmodligen är i intervallet -25 till -30. Då är 42 grader framledning vid -12 ute rimlig. Huset drar då uppemot 10 kW värme.

Om ett borrhål till ger 3 grader högre temperatur på köldbäraren ökar pumpens effekt ca 15%.

Dåligt isolerade källare kan dra väldigt mycket värme.

Kanske uttryckte mig lite galet men vad jag sett över tid är att tempen i gamla borran sjunkit varje Ã¥r trots att jag lÃ¥tit den vila under sommarhalvÃ¥ret med att köra varmvatten pÃ¥ elpatron och avstängd värme. Ã…terhämtning har skett men sÃ¥ fort vintern kom sÃ¥ sjönk tempen snabbt och redan i november slÃ¥r den ifrÃ¥n pÃ¥ lÃ¥g kb ut. Kontaktade dÃ¥ installatören av värmepumpen som sa att borran är underdimensionerat för den nyare pumpen och därför uppstÃ¥r detta problem. Lösningen var dÃ¥ att komplettera med 200m till.  Iom det trodde jag att det skulle vara nog för att inte behöva spetsa med el redan vid -12 men det är kanske vad jag fÃ¥r räkna med. Vilket i mina amatör öron lÃ¥ter som en dyr lösning. Byta ut den 6 Ã¥r gamla pumpen? känns surt men är det vad som krävs för att slippa eltillskott?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #13 skrivet: 17 november 2023, 13:39:32 »
kb -1 in, -4 ut
Visserligen känns det lite lågt med tanke på dubbla borrar men behöver inte vara nått fel och även med några grader varmare kb så ger inte kompressorn så mycket mera effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MurphysLag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 når ej beräknad framledning
« Svar #14 skrivet: 17 november 2023, 13:45:24 »
Pumpen har en usb loggningsfunktion  logga 1 gÃ¥ng per minut och lägg in filen här sÃ¥ gÃ¥r det se hur vp gÃ¥r. Du behöver troligtvis byta filändelse pÃ¥ filen till tex txt annars gÃ¥r den inte bifoga.

jag har gjort en logg, ska se om jag lyckas få in den här.
« Senast ändrad: 17 november 2023, 13:54:28 av MurphysLag »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!