Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ bromsarna?  (läst 10208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Fel på bromsarna?
« skrivet: 06 februari 2014, 18:47:20 »
Någon som kan hjälpa mig med det här?
Jag bytte bromsledningar, framifrån till bak, och huvudcylindern. Problemet är att jag inte tycker det blir tillräckligt hård pedal när jag bromsar. Har kört igenom mer än 1 liter bromsvätska vid avluftningen, men det verkar inte bli bättre. Kan ABS ha betydelse, har luftat av med motorn avstängd? Hur reagerar ABS om ett rör brister, stänger den av den kretsen då? Sc:,h
Jag har gjort samma procedur otaliga gånger förut och aldrig haft problem.

(Bromspedalen blir stom efter den blivit halvt nedtryck).
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 18:57:16 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2014, 18:55:45 »
Hade samma strul på min brors gamla Alfa Romeo men han körde ca en vecka sen luftade vi igen och då blev det ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2014, 18:59:32 »
Du får troligen inte nog hög fart på bromsvätskan, på modernare bilar brukar man använda en behållare som man fäster på bromsvätskebehållaren och fyller på den med bromsvätska. Sedan koppar man på tryckluft på behållaren och trycker igenom vätskan med hög fart så att man får med sig all luft.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2014, 19:07:05 »
Hade samma strul på min brors gamla Alfa Romeo men han körde ca en vecka sen luftade vi igen och då blev det ok.
Så det kan vara småbubblor som ska samla sig, ja kanske det.
Men jag har ingen lust att framföra ekipaget med tvivelaktiga bromsar. Jag har blivit av med bromsarna 2 gånger under min bilägandes tid och det är inget jag vill uppleva igen, två gånger har jag haft tur, tror jag åker dit om det blir en tredje. Dessutom är det en automat så att slänga i ettan eller backen låter sig inte göras.
Hur långt behöver man köra? Räcker det att träcka runt i 30 i kvarteret en timma om dagen fem dagar? Fast grannarna skulle nog undra ett å annat. ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2014, 19:10:11 »
När jag tänker efter kan det vara så att bilen stog i mitt garage i ca en vecka kommer inte ihåg riktigt men har för mig vi fixade allt på vintern och det var en sommar bil. Vi använde en grej som trycksätter bromssystemet via bilens hjul med hjälp av lufttrycket. På mc brukar man trycka in bromsvätska via oken för att undvika luft.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2014, 19:18:55 »
Du får troligen inte nog hög fart på bromsvätskan, på modernare bilar brukar man använda en behållare som man fäster på bromsvätskebehållaren och fyller på den med bromsvätska. Sedan koppar man på tryckluft på behållaren och trycker igenom vätskan med hög fart så att man får med sig all luft.
Så kan det kanske vara, jag använder slang och backventil på luftningsnipplarna, det har ju funkat men jag har bara bytt långa ledningar på två bilar med abs, den första gick bra.
Jag får kolla efter en sådan avluftningsannordning.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2014, 19:24:27 »
Om man dessutom har gjort nÃ¥got ute vid bromsoken (t ex bytt bromsbelägg) sÃ¥ kan pedalen kännas otrevligt  mjuk ett tag tills belägg och skivor har slitit in sig mot varandra. En annan orsak är om glidande bromsok har kärvat fast pÃ¥ den ena glidpinnen fastän den andra glidpinnen gÃ¥r lätt.

Oftast brukar man inte behöva göra nÃ¥got särskilt för att lufta ABS-bromsar, men det finns en del bilar där man ska koppla in ett diagnosinstrument för att ställa ABS-ventilblocket i ett speciellt luftningsläge medan man luftar. I synnerhet gäller detta 90-talsbilar med ABS-system av märke ATE (kan förekomma pÃ¥ nästan vilken europeisk eller amerikansk bil som helst).  NÃ¥gon enstaka gÃ¥ng kan det dessutom finnas extra luftnipplar pÃ¥ oväntade ställen, t ex pÃ¥ ABS-ventilblocket eller pÃ¥ ev lastkännande ventil för bakbromsarna.

Det är bra om man undviker att få in luft i ventilblocket. Har man haft huvudcylindern tom eller lossat ett bromsrör mellan den och ventilblocket, så är det lämpligt att börja med att lossa inkommande bromsrörnipplarna vid ventilblocket och lufta tills det bara kommer ut vätska där, först därefter luftar man ute vid hjulen.

Har man ändÃ¥ fÃ¥tt in luft i ventilblocket sÃ¥ kan man ofta lösa problemet genom att lufta sÃ¥ gott det gÃ¥r och sedan ge sig ut pÃ¥ en provtur i halt väglag och se till att ABS-systemet fÃ¥r jobba pÃ¥ alla hjul. Om bilen har antispinn, sÃ¥ lÃ¥t det systemet jobba ocksÃ¥.  Gör om luftningen omedelbart efter provturen.

Luftningsanordningar med tryckluft är ofta arbetsbesparande, speciellt om man är ensam när man gör jobbet, men det brukar alltid gå att lyckas med luftningen även på gammaldags sätt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2014, 19:38:24 »
Jag tar det till mig, torbjorn forsman, det är inte uteslutet att bytet av huvudcylindern gav problemet för den bytte jag inte på den förra bilen, kan ha fått in luft i blocket trots att jag hade lossat rören och lät fylla cylindern.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2014, 19:41:27 »
Jag har en bil som man är tvungen och köra ESP/ABSen på vid byte/luftning av bromsvätska annars blir det kvar luft i ventilerna i ESP/ABS-pumpen.
Det finna med det är att pumpen blöder igenom system och jag behöver bara se till att hålla tillräcklig nivå, det som inte är så kul är att man behöver en dator, kabel och mjukvara.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2014, 20:11:15 »
Det är stort med alla tips, jag är tacksam. :)
Jag ska ut och motionera bromsarna imorron och sen köra avluftning igen, jag har ju även bytat skivor och klossar fram men tänkte inte det kunde påverka så.
Bilen är en gammal vectra b -96 men det har väl inget att betyda i sammanhanget.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2014, 22:36:19 »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2014, 22:46:19 »
En bromsluftare som använder tryckluft från tex framdäcket är en av de bästa verktygsköp jag gjort.
Används inte ofta men ojojoj vad enkelt att få perfekt luftning! tummenupp
Slang med backventil hade jag innan men det funkar ju skit när det läcker in luft via nippeln ändå..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2014, 09:03:27 »
Jo det är nog bra, men håller behållaren för 2,5 kg tryck och blir den sittandes i huvudcylindern? Det är frågor jag ställt mig tidigare. Men det gör den tydligen, jag kan ju säkra den med ett buntband.
Men hur blir det om det är luft i huvudcylindern?
Jag ska prova med tryckluft, jag har alla ingredienserna till en avluftare, bara att sätta ihop. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2014, 10:47:11 »
Denna har jag:
http://verktygsboden.se/bromsvaetskebytare/eezibleed-bromsluftare
Man behöver bara ett pumpat däck...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fel på bromsarna?
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2014, 13:41:11 »
Man behöver bara ett pumpat däck...

Precis. Därför funkar det ju inte med reservdäcket som det stÃ¥r där...  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!