Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Allmänt forum => Ämnet startat av: hplp skrivet 06 februari 2014, 18:47:20

Titel: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 06 februari 2014, 18:47:20
Någon som kan hjälpa mig med det här?
Jag bytte bromsledningar, framifrån till bak, och huvudcylindern. Problemet är att jag inte tycker det blir tillräckligt hård pedal när jag bromsar. Har kört igenom mer än 1 liter bromsvätska vid avluftningen, men det verkar inte bli bättre. Kan ABS ha betydelse, har luftat av med motorn avstängd? Hur reagerar ABS om ett rör brister, stänger den av den kretsen då? Sc:,h
Jag har gjort samma procedur otaliga gånger förut och aldrig haft problem.

(Bromspedalen blir stom efter den blivit halvt nedtryck).
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 februari 2014, 18:55:45
Hade samma strul på min brors gamla Alfa Romeo men han körde ca en vecka sen luftade vi igen och då blev det ok.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: svenske kocken skrivet 06 februari 2014, 18:59:32
Du får troligen inte nog hög fart på bromsvätskan, på modernare bilar brukar man använda en behållare som man fäster på bromsvätskebehållaren och fyller på den med bromsvätska. Sedan koppar man på tryckluft på behållaren och trycker igenom vätskan med hög fart så att man får med sig all luft.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 06 februari 2014, 19:07:05
Hade samma strul på min brors gamla Alfa Romeo men han körde ca en vecka sen luftade vi igen och då blev det ok.
Så det kan vara småbubblor som ska samla sig, ja kanske det.
Men jag har ingen lust att framföra ekipaget med tvivelaktiga bromsar. Jag har blivit av med bromsarna 2 gånger under min bilägandes tid och det är inget jag vill uppleva igen, två gånger har jag haft tur, tror jag åker dit om det blir en tredje. Dessutom är det en automat så att slänga i ettan eller backen låter sig inte göras.
Hur långt behöver man köra? Räcker det att träcka runt i 30 i kvarteret en timma om dagen fem dagar? Fast grannarna skulle nog undra ett å annat. ???
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 februari 2014, 19:10:11
När jag tänker efter kan det vara så att bilen stog i mitt garage i ca en vecka kommer inte ihåg riktigt men har för mig vi fixade allt på vintern och det var en sommar bil. Vi använde en grej som trycksätter bromssystemet via bilens hjul med hjälp av lufttrycket. På mc brukar man trycka in bromsvätska via oken för att undvika luft.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 06 februari 2014, 19:18:55
Du får troligen inte nog hög fart på bromsvätskan, på modernare bilar brukar man använda en behållare som man fäster på bromsvätskebehållaren och fyller på den med bromsvätska. Sedan koppar man på tryckluft på behållaren och trycker igenom vätskan med hög fart så att man får med sig all luft.
Så kan det kanske vara, jag använder slang och backventil på luftningsnipplarna, det har ju funkat men jag har bara bytt långa ledningar på två bilar med abs, den första gick bra.
Jag får kolla efter en sådan avluftningsannordning.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 06 februari 2014, 19:24:27
Om man dessutom har gjort något ute vid bromsoken (t ex bytt bromsbelägg) så kan pedalen kännas otrevligt  mjuk ett tag tills belägg och skivor har slitit in sig mot varandra. En annan orsak är om glidande bromsok har kärvat fast på den ena glidpinnen fastän den andra glidpinnen går lätt.

Oftast brukar man inte behöva göra något särskilt för att lufta ABS-bromsar, men det finns en del bilar där man ska koppla in ett diagnosinstrument för att ställa ABS-ventilblocket i ett speciellt luftningsläge medan man luftar. I synnerhet gäller detta 90-talsbilar med ABS-system av märke ATE (kan förekomma på nästan vilken europeisk eller amerikansk bil som helst).  Någon enstaka gång kan det dessutom finnas extra luftnipplar på oväntade ställen, t ex på ABS-ventilblocket eller på ev lastkännande ventil för bakbromsarna.

Det är bra om man undviker att få in luft i ventilblocket. Har man haft huvudcylindern tom eller lossat ett bromsrör mellan den och ventilblocket, så är det lämpligt att börja med att lossa inkommande bromsrörnipplarna vid ventilblocket och lufta tills det bara kommer ut vätska där, först därefter luftar man ute vid hjulen.

Har man ändå fått in luft i ventilblocket så kan man ofta lösa problemet genom att lufta så gott det går och sedan ge sig ut på en provtur i halt väglag och se till att ABS-systemet får jobba på alla hjul. Om bilen har antispinn, så låt det systemet jobba också.  Gör om luftningen omedelbart efter provturen.

Luftningsanordningar med tryckluft är ofta arbetsbesparande, speciellt om man är ensam när man gör jobbet, men det brukar alltid gå att lyckas med luftningen även på gammaldags sätt.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 06 februari 2014, 19:38:24
Jag tar det till mig, torbjorn forsman, det är inte uteslutet att bytet av huvudcylindern gav problemet för den bytte jag inte på den förra bilen, kan ha fått in luft i blocket trots att jag hade lossat rören och lät fylla cylindern.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: patrikbn skrivet 06 februari 2014, 19:41:27
Jag har en bil som man är tvungen och köra ESP/ABSen på vid byte/luftning av bromsvätska annars blir det kvar luft i ventilerna i ESP/ABS-pumpen.
Det finna med det är att pumpen blöder igenom system och jag behöver bara se till att hålla tillräcklig nivå, det som inte är så kul är att man behöver en dator, kabel och mjukvara.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 06 februari 2014, 20:11:15
Det är stort med alla tips, jag är tacksam. :)
Jag ska ut och motionera bromsarna imorron och sen köra avluftning igen, jag har ju även bytat skivor och klossar fram men tänkte inte det kunde påverka så.
Bilen är en gammal vectra b -96 men det har väl inget att betyda i sammanhanget.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: patrikbn skrivet 06 februari 2014, 22:36:19
Läs den här tråden.

http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/index.php?threads/brake-bleeding-with-abs.209795/ (http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/index.php?threads/brake-bleeding-with-abs.209795/)
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: karlmb skrivet 06 februari 2014, 22:46:19
En bromsluftare som använder tryckluft från tex framdäcket är en av de bästa verktygsköp jag gjort.
Används inte ofta men ojojoj vad enkelt att få perfekt luftning! tummenupp
Slang med backventil hade jag innan men det funkar ju skit när det läcker in luft via nippeln ändå..
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 07 februari 2014, 09:03:27
Jo det är nog bra, men håller behållaren för 2,5 kg tryck och blir den sittandes i huvudcylindern? Det är frågor jag ställt mig tidigare. Men det gör den tydligen, jag kan ju säkra den med ett buntband.
Men hur blir det om det är luft i huvudcylindern?
Jag ska prova med tryckluft, jag har alla ingredienserna till en avluftare, bara att sätta ihop. tummenupp
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: karlmb skrivet 07 februari 2014, 10:47:11
Denna har jag:
http://verktygsboden.se/bromsvaetskebytare/eezibleed-bromsluftare (http://verktygsboden.se/bromsvaetskebytare/eezibleed-bromsluftare)
Man behöver bara ett pumpat däck...
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: purjo__ skrivet 07 februari 2014, 13:41:11
Man behöver bara ett pumpat däck...

Precis. Därför funkar det ju inte med reservdäcket som det står där...  ::)
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: karlmb skrivet 07 februari 2014, 13:44:31
?? jag har luft i mitt reservdäck...
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: Autoterm C7 skrivet 07 februari 2014, 16:17:58
Nackdelen med dom där locken med slang som man kopplar till däcket brukar vara att man tömmer behållaren jättefort.
Som någon sa så har verkstäderna en extra behållare på den slangen.
Jag har funderat på att montera på en sådan på min då den i övrigt funkar bra.
Men man byter så sällan bromsvätska själv nu för tiden.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 07 februari 2014, 21:14:50
Visst brukar de där bromsluftarna ha en tryckreduceringsventil som begränsar trycket till någon tiondels bar?  Jag har en gammal sats med ett antal olika lock med en tryckluftnippel, brukar koppla in den till befintlig tryckluft i garaget via en vanlig ställbar tryckregulator som jag ställer ner så utgående tryck inte är högre än att man kan hålla emot med tummen. Dock har jag råkat på en del bilar av senare årsmodeller där den där satsen inte har gått att använda för att det inte finns något lock som passar på behållaren. Nu senast var det en sen 90-talsbil som inte hade gänga utan en slags bajonettlåsning för locket.

Och det finns folk som har sprängt bromsvätskebehållare vid luftningsförsök...
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: Jawen skrivet 07 februari 2014, 23:29:48
Sen bör man väl ha tändning på/läge II med ABS om man ska lufta, annars får du ju inte arbetsflöde av bromsvätskan.
Att lufta en ABS på gammalt vis fungerar inte tillfredställande.
På Ford hade en gubbe foten på bromsen, satte på tändningen.....och den andra gubben gick runt och luftade......det var hopplöst ensam.

Med vänlig hälsning Jawen
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 08 februari 2014, 08:18:26
Sen bör man väl ha tändning på/läge II med ABS om man ska lufta, annars får du ju inte arbetsflöde av bromsvätskan.
Att lufta en ABS på gammalt vis fungerar inte tillfredställande.
På Ford hade en gubbe foten på bromsen, satte på tändningen.....och den andra gubben gick runt och luftade......det var hopplöst ensam.

Nja, det där behövs bara på bilar där ABS och hydrauliskt bromsservo är hopbyggda med varandra (t ex Ford Sierra och äldre Scorpio, Saab OG900). Det där systemet tillverkades av ATE och förekom mellan ungefär 1985 och 1992. Om bilen har en vanlig huvudcylinder separerad från ventilblocket så går det bra att lufta med avstängd tändning.

Citroën är förstås ett kapitel för sig, har man bara tryck kvar i huvudackumulatorn och bakfjädringen så räcker det med att öppna en luftnippel i taget och trycka ner bromsen en stund, man behöver inte pumpa själv. Det lömska där är att bakfjädringen och därmed bakre bromskretsen blir trycklös om man lyfter upp bakvagnen så att båda hjulen hänger fritt, så ska man lufta bakbromsarna på en sådan bil gäller det att bara lyfta ett hjul i taget.

Med vänlig hälsning Jawen
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 16:48:10
Nackdelen med dom där locken med slang som man kopplar till däcket brukar vara att man tömmer behållaren jättefort.
Som någon sa så har verkstäderna en extra behållare på den slangen.
Jag har funderat på att montera på en sådan på min då den i övrigt funkar bra.
Men man byter så sällan bromsvätska själv nu för tiden.

Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.
Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 08 februari 2014, 19:01:45
Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.
Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.
Jag har sökt en sån där, men de säljer visst bara den där vacuumgrejen. Den tror jag inte på, måste finnas risk att dra in luft via hjulcylindrarnas tätningar, de tätar ju vid tryck.
Annars har jag regulator,anslutningsnippel, lock och slang, måste väl köra utan extra kärl då, det går ju om man håller koll på mängden.
Körde en sväng idag, bromsen har ändrat sig av sig själv i natt. Nu är den mjuk 1/3 och sen blir den hård som sten, får trycka bra hårt för att abs ska gå in.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: torbjorn_forsman skrivet 08 februari 2014, 21:54:51
Körde en sväng idag, bromsen har ändrat sig av sig själv i natt. Nu är den mjuk 1/3 och sen blir den hård som sten, får trycka bra hårt för att abs ska gå in.

Då gissar jag på en kärvande glidpinne till ett bromsok, i synnerhet om bilen har skivbromsar runt om. Har den trumbromsar bak skulle det kunna vara stort spel mellan backar och trumma på ena sidan, kanske för att en självjustering krånglar eller en kolv kärvar i hjulcylindern. I så fall kan man märka det på att bromspedalen känns mycket stummare då handbromsen är åtdragen.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 22:42:38
Citera
Jag har sökt en sån där, men de säljer visst bara den där vacuumgrejen. Den tror jag inte på, måste finnas risk att dra in luft via hjulcylindrarnas tätningar, de tätar ju vid tryck.
Annars har jag regulator,anslutningsnippel, lock och slang, måste väl köra utan extra kärl då, det går ju om man håller koll på mängden.

Helt riktigt, att suga vacuum vid oket är som att be om problem, finns ingen anledning heller att krånga till det så.
Om du har allt utom behållare så kan du väl bara fixa en behållare? Som VVSare vet du ju ungefär vad man borde kunna använda..
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 08 februari 2014, 23:53:47
Klossar och skivor nytt fram, rent och snyggt, fett på glidbultarna, borde inte kunna vara fel där. Möjligen att de ska slitas till för att ta. Bak är det skivor till färdbromsen och trummor till handbromsen, där har jag inte rört alls i år. Jag får köra och bromsa lite till så får jag se om det blir bättre.
Jo kärl till extra bromsolja tänkte jag ta en vanlig konservburk med plåtlock, sviktar lite för jag vet inte vilket tryck de tåler. Å andra sidan måste de väl tåla 1 bar, kanske tejpa runt burken, man vill ju inte ha glassplitter överallt om den skulle sprängas.

Men nu kom pojkens bil emellan, han behöver nytt motorfäste. Tur man inte har ett jobb att sköta, det hade jag inte haft tid med. ::)
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: Autoterm C7 skrivet 09 februari 2014, 10:53:10
Behållaren du ser på bilden är en extrabehållare, till detta har man sedan även bilens originalbehållare.
Har aldrig haft problemet att bromsvätskan tar slut eftersom processen är så kort och effektiv.

Jag såg aldrig bilden. Den där funkar säkert kanon.
Den jag har är alltså bara ett lock och ingen behållare.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: hplp skrivet 09 februari 2014, 15:23:15
var jag snål nu? ::)
Ska bli spännande att prova det imorgon. tummenupp
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: patrikbn skrivet 09 februari 2014, 16:34:42
Nä men antagligen raslös.  tummenupp
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: shelter skrivet 18 februari 2014, 14:11:51
Ett tips är att låsa bromspedalen i nertryckt läge när ni ska pilla något som gör att bromsoljan kan rinna ut. På så sätt tappar du nästan ingen olja och det blir mindre luft i systemet. Men det kanske ni redan visste.
Titel: SV: Fel på bromsarna?
Skrivet av: Smurfen. skrivet 18 februari 2014, 17:29:14
Hade jag ingen aning om ska försöka komma ihåg det  tummenupp