Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Nattsänkning lönsamt?  (läst 5319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är Nattsänkning lönsamt?
« skrivet: 28 december 2008, 23:35:23 »
Har trimmat in min värmepump nu och tackar er här på forumet för att ni rett ut många frågetecken!
När jag nu satt in elmätare och loggat hur mycket pumpen dragit vid olika temperaturer ute så börjar jag nu fundera på nattsänkning.

Eftersom jag har 140m2 2våningshus (plus ett garage på 80m2) med stora radiatorer i alla rum så tänkte jag att nattsänkning kanske skulle vara effektivare än i ett hus som bara har golvvärme som ju ska vara trögare.

Jag tänkte som så att det då skulle gå "fortare" att sänka och höja värmen i huset om jag använder nattsänkning, jämfört med om man har platta i huset.

Oavsett vilket system man nu dÃ¥ har sÃ¥ undrar jag om  nÃ¥gon märkt nÃ¥gon besparing (helst dÃ¥ vintertid) med nattsänkning.
Med besparing menar jag då, energi, kompressortid eller antal starter på pumpen.

Vore intressant ifall någon redan gjort en besparingsmätning!

Vad är vettiga värden att använda?
Sänka tempen 1 timma innan man går och lägger sig och höra den en timma innan man kliver upp?
Sänka tempen med 3 grader? har ingen aning, har ca 21 grader inne just nu och stödeldar lite med Vedspis och kakelugn ibland så att tempen på dagen är kring 23 grader.

Jag har för övrigt en Nibe 1235-6 och bor kring Umeå
Är mycket tacksam för svar för jag tycker än så länge att det är roligt att "leka" med pumpen.

mvh /Tobias
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2008, 01:07:15 »
Hej Tobbis!

Nattsänkning kan vara direkt olönsamt tillsammans med värmepump. Husets värmelagring är stor även utan ingjuten golvvärme. Med nattsänkning finns risken att VP stannar några timmar för sänka temperaturen för att sedan gå för fullt hela dagen för att komma ikapp. Hinner den inte ikapp tillräckligt fort går el-tillskottet in.

En VP är ofta dimensionerad så att den skall gå (nästan) dygnet runt vid låg ute-temp. Om man tappar några timmar VP när man nattsänker måste man ta till el för att kompensera.

För övrigt tycker jag att nattsänkning är ett dåligt påhitt med eller utan VP, detta pga husets värmelagringsförmåga. Det tar så pass många timmar att både sänka och höja temperaturen att det nästan inte går att göra på ett bra sätt under ett och samma dygn.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2008, 07:21:58 »
Instämmer med ErikB. Hade tidigare nattsänkning när jag enbart körde med min gamla oljepanna, fungerade rätt bra. Kompletterade oljepannan med en luft/vattenpump 1983 och märkte att pumpen varje morgon kallade på hjälp från pannan för att höja temperaturen. Så jag kopplade bort nattsänkningen. Så det är väl som ErikB skriver, risken är stor att eltillskottet måste gå in.

Prövade "semestersänkningen" för några år sedan, när vi var i Thailand två veckor. Sänkte temperaturen med 5°. Svinkallt när vi kom hem. Pumpen hade för att återställa till normaltemp dragit igång elpatronen med full effekt, vilket medförde att en propp gick.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2008, 09:18:07 »
Jag använde nattsänkning på dagen då ingen var hemma men jag har slutat med det och jag har märkt att framledningstemperaturen är minst 5° lägre. Hur mycket bättre cop hade jag fått om jag haft VP?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2008, 11:03:34 »
Nattsänkning skall nog användas för komfortens skull, inte för ekonomin.
Vi vill gärna ha 22-23 ºC på dagen om vi är hemma, fast när det är läggdags så är det skönt med 19 ºC.

Om anläggningen inte kan höja innetempen ett par  ºC pÃ¥ morgonkvisten, utan behöver elpatronen till hjälp, dÃ¥ blir det snabbt oekonomiskt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2008, 22:48:02 »

Hei

Temperaturer over 21 grader forvarrar inneklima betraktelig. Tung luft. Synes det er altfor lite fokus pÃ¥ dette. Installerte nettopp styring i et hus som har golvarme i alle rom der huseier ønsker Ã¥ ha det kaldt nettopp for Ã¥ ha godt inneklima (har ikke over 21 grader i noen rom). Det er tragisk Ã¥ komme til hus med 23 -25 grader og totalt ødelagt inneklima nettopp fordi man ønsker varme gulv. F.eks et baderom som brukes morgen og og kveld noen timer vil det i mange tilfelle være perfekt med varmt gulv akkurat nÃ¥r det brukes. Ofte blir rommene brukt forskjellig. Stue om kvelden kjøkken og bad om morgenen osv. 

mvh
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #6 skrivet: 30 december 2008, 20:58:27 »
Tack allesammens, jag kommer inte dra igång någon nattsänkningsprojekt efter att ha hört era värdefulla råd.
Angående att använda nattsänkning för att få det kallare när man ska sova känns också förkastligt eftersom vi istället har ställt radiatorn lite lägre i sovrummet och stänger dörren några timmar innan vi ska sova så blir det 1-2 grader kallare.

Att ha varmare än 21 grader tycker jag inte alls är något fel för övrigt. Men det beror kanske på vilket sorts hus man har.
Jag har torpargrund och inte golvvärme så det blir lätt ganska kallt på golven och man blir lite nerkylld av att bara gå i sockar på nedervåningen om man har 18 eller 19 grader.
Vid 20 känns det behagligt men kan bli lite hurvigt på morgonkvisten. har ca 20.6 nu i snitt inne utan att elda och ca 19.5 i sovrummet. Men när jag eldar så blir det väl ca 22.5-23 grader som sen håller sig hela dagen efter en brasa och det upplever jag bara som behagligt när man inte håller på renovera förstås.

Tack för alla råd, nu ska jag bara njuta av pumpen, den drar ca 23kWh per dag nu och det är ca 2-3 minus grader. att jämföra med ca 55kWh per dag innan konverteringen och då hade jag ca 19grader i huset och eldade jämnt!
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Är Nattsänkning lönsamt?
« Svar #7 skrivet: 31 december 2008, 11:47:09 »
Hej
Jag har automatiskt nattsänkning av temperaturen varje gång vi stänger av platt-tv på övervåningen.
eftersom vi också sover däruppe så fungerar det perfekt.
Varje morgon så har vi c:a c:a 2 ºC lägre temp genom detta på övervåningen.
I övrigt sÃ¥ har vi LL-pumpen  inställd pÃ¥ 21 ºC
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!