Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat med givare eller inomhusgivare till värmepumpen  (läst 878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Detta gäller den vinterträdgård som tidigare diskuterats här i detta forum. Vinterträdgården har golvvärme med en shunt i källaren under. Shunten saknar termostat, jag har hittills styrt temperaturen genom att skruva på ventilerna (det görs inte så ofta...). Men nu när vårsolen ligger på så blir det väldigt varm i vinterträdgården som ligger i söder, samtidigt värmer bergvärmepumpen upp radiator- och golvvärmevattnet rejält, VP har en utomhusgivare på norrsidan och där är det förstås betydligt kallare. Så vinterträdgården värms både av golvvärmen och solinstrålning, det blir ganska varmt.

Jag funderar på att montera en termostat på shunten men den måste ju då ha en givare kopplad till sig. Skall givaren vara monterad någonstans i vinterträdgården (kräver att man borrar hål i källartaket/vinterträdgårdsgolvet som man kan dra ett kapillärrör genom)? Eller kan givaren vara monterad på returledningen? Tror att jag har detta för golvvärmen i källaren men här måste jag ställa termostaten väldigt lågt annars blir det för varmt. Ett tredje alternativ är kanske att skaffa en inomhusgivare till VP och reglera hela husets uppvärmning efter temperaturen i vinterträdgården? De rum vi oftast befinner oss i ligger i samma söder-riktning. Rummen på andra sidan (norr) kanske blir kallare? Hur kombinerar VP data från utomhus- och inomhusgivare? Det är en bit mellan vinterträdgården (bottenvåning) och VP (källare) så inte helt trivialt att ha inomhusgivaren här.

Värmepumpen är en IVT Greenline HT Plus C9 från 2006.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skaffa en innetempgivare i huset och sätt den i ett rum som t.ex. blir lite varm pga solen eller kallt pga stark vind ute etc. (givaren ska inte sitta så solen lyser på den utan mäta lufttemp i rummet) Dvs, den kommer att öka komforten i huset om det finns små brister där.

Vinterträdgården tror jag du ska hantera separat med termostat på shunten eller slingorna. Sedan är frågan hur trögt systemet är, 10 cm betong ändrar inte temperaturen jättesnabbt så systemet kan få en rätt seg respons. En möjlighet kan vara att bygga något mer avancerat som styrs av tid och datum och kanske solinstrålning så systemet kan reglera med lite framförhållning?

Jag skulle testa att reglera manuellt mer aktivt på ventilerna en helg när man är hemma och se vad det ger till att börja med. Det kan ge en hint om vad det finns för potential.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Bromma1927

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret. Jag för följa dina råd, tex att manuellt reglera shunt-ventilen till golvvärmen en solig dag.

- Ola

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!