Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: smartare styrning av frÃ¥nluftsvärmepumpens fläkthastighet  (läst 634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersBz

  • Gäst
AndersBz
smartare styrning av frånluftsvärmepumpens fläkthastighet
« skrivet: 27 juli 2023, 09:53:27 »
Hej!

Jag har en äldre frånluftsvärmepump där jag har byggt ett eget styrsystem utanför frånluftsvärmepump för att reglera den genom att manipulera dess externa temperaturgivare. Nu vill jag även styra dess fläkt, men funderar på hur jag gör det på bästa sätt, så är det någon som kan ge tips på hur man kan optimera fläkthastigheten/ventilationsgraden för en frånluftsvärmepump för lägsta energiförbrukning?

En vanlig rekommendation från myndigheteter är ett friskluftsflöde på lägst 0,35 l/s per m2 eller luftomsättning på minst 0,5 gånger per timme. uftomsättning på minst 0,5 gånger per timme, men min tanke är att det bör gå att minska luftomsättningen om man mäter luftfuktigheten i våtutrummen och koldioxidhalten i arbetsrum m.m. och reglerar ventilationen utifrån det. Så, hur styr man fläkten i frånluftsvärmepump för lägsta energiförbrukning?

Om fläkten står stilla, sugs ingen luft ut ur huset och då blir energibehovet lågt men samtidigt innebär det att frånluftsvärmepumpen inte kan återvinna någon värme p.g.a att ingen luft passerar värmeväxlaren i frånluftsvärmepumpen. Om fläkten i frånluftsvärmepumpen i stället går på högvarv så kan den återvinna mycket värme men samtidigt ökar energibehovet p.g.a. all luft som sugs ut ur huset och måste ersättas med ny luft som är kall utifrån.

Kan någon ge tips på hur man optimera detta?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Till att börja med behöver du då en modernare fläkt som kan varvtalsstyras bättre. Den du har kanske bara har en transformator med olika utspänningar vilka bara ger ett fåtal alternativa hastigheter. Optimal hastighet kan vara svårbedömt eftersom pumpen alltid behöver tillräckligt med frånluft för att gå optimalt. Notera att även VV värms av den och att då låta eltillskottet hoppa in istället är oftast inte optimalt ekonomiskt. Beroende på pump modell så kanske det ändå inte är lönt att laborera för mycket
   
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Kan inte tro att det är några större vinster i det hela. Men tvåstegsfunktion kan vara något att fundera på. Öka lufthastigheten något mer än idag och synkronisera det med kompressordrift. Men problemet är att dyra perioden går en frånluftkompressor i flera månader i sträck, så då tillför inte funktionen något. Underventilera periodiskt vår och sommar tillför ingen nämnvärd besparing.

Prioritera åtgärder som ger högst avkastning, även om de kostar lite mer är mitt bästa tips. Under sommarmånaderna får man veta vad all förbrukning kostar som inte är uppvärmning. Är vintern för dyr kanske frånluftspumpen ska gå i pension.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

AndersBz

  • Gäst
AndersBz
SV: smartare styrning av frånluftsvärmepumpens fläkthastighet
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2023, 22:21:41 »
Värmepumpen är en Comfortzone CE50. Kompressorn är varvtalsstyrd redan från början, dessutom så "lurar" jag den att köra hårdare eller lugnare jämfört med normalt beteende utifrån aktuellt timpris för elen genom att manipulera dess externa temperaturgivare med hjälp av en HomeAssistant som styr detta.

Den inbyggda fläkten har fem hastigheter som kan väljas via CE50 konf.meny, men här borde jag kunna koppla loss fläkten från värmepumpen och styra fläkthastigheten med hjälp av HomeAssistant, men som sagt, jag har ännu inte kommit på hur jag bör styra den för bästa energioptimering ännu, därav min fråga på detta forum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!