Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gÃ¥r sönder i värmepumpen som startar ofta?  (läst 21340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elva

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 225
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #30 skrivet: 02 november 2007, 18:23:33 »
Man kan även koppla in ett fasföljdsrelä. Bryter om en fas försvinner (även om det är fel fasföljd, vilket inte är troligt i en VP som är i drift)
Då är man 'garanterad' att kompresson stannar om någon fas inte vill längre (motorskydd eller kontaktor)
Bor i Skåne.
Installerade 1130-10 + Borö 500/200 ACC/VVB + Borö 500 volymförstorare + 400 m ytjordkollektor 2006-08-16.
Kompletterat med ytterligare 400 m slang 2008-09-13.
Tidigare förbrukning mellan 3,5-4,5kubik olja + el till VVB Maj-Sept.
Elförb. mellan 33-36000kwh inkl. hushållsel samt elen till firman (samma elmätare).

Förbrukning VP och årsmedel temp.
Ã…r 1 med VP 7150kwh 10,9grader
Ã…r 2 med VP 8170kwh 9,3grader
Ã…r 3 med VP 8254kwh 9,2grader
Ã…r 4 med VP 8654kwh 8,5grader
Ã…r 5 med VP 9324kwh 8,7grader
Ã…r 6 med VP 7810kwh 9,0grader
Ã…r 7 med VP 8978kwh 8,5grader
Ã…r 8 med VP 7393kwh 10,1grader
Ã…r 9 med VP 7502kwh 9,7grader
Ã…r 10 med VP 7389kwh 9,9grader
Ã…r 11 med VP 7935kwh 9,5grader
Ã…r 12 med VP 8206kwh 10,1grader
Ã…r 13 med VP 7747kwh 9,9grader
Ã…r 14 med VP 7657kwh 10,4grader

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #31 skrivet: 02 november 2007, 18:37:26 »

Hej,


Skriver några egna synpunkter i denna tråd.

Ett överströmsskydd (här nämnt som motorskydd) skall bryta både vid överström och fasbortfall.
Däremot om kontaktorn bränner "svetsar" och inte kan bryta bort faserna, som den är tänkt att göra, så innebär detta inte nödvändigtvis att överströmsskyddet löser ut. Detta kan ske senare då motorn går varm och förbrukar mer ström än vad skyddet är inställt på.

Kontaktorn är (tror jag) den kritiska punkten för kompressordriften. Den arbetar med en mekanisk rörelse och har en begränsad livslängd. Denna livslängd förkortas troligtvis även en hel del av värmen som finns innanför ytterhöljet på en standard värmepump.

/Eddie.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #32 skrivet: 02 november 2007, 19:02:12 »
OK, jag kan hålla med om att en kontaktor slits mer än ett överströmsskydd, men jag undrar ändå om det inte är vanligare att överströmsskydden är defekta eller felaktigt inställda.
En Ã¥rlig kontroll enligt Svenske kockens "recept"  ;) + utbyte av kontaktor vart 6-8 Ã¥r kanske skulle vara nÃ¥t?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #33 skrivet: 02 november 2007, 19:20:50 »
Det var bra fart på skribenterna ska jag säga. Kul att det finns många som har så mycket kunskaper.

Jo det här med motorskydd verkar ju nödvändigt att kolla.

Men har inte anläggningen ett sådant som fungerar. Jag menar finns ingen funktion som bryter när en fas faller bort.

Att ett konventionellt motorskydd med bimetallbrytare ska klarar att bryta när en fas är borta verkar lite farligt. Jag vet inte nåt om motorskydd men fått för mig att en i motprskyddet en bimetall värms upp och ska motsvara ungefär temperaturen i motorn. Om en fas faller bort finns risk att bimetallen inte får så mycket högre värme men de två lindningarna som jobbar blir 50% varmare plus att motorns fläkt kyler sämre.

Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #34 skrivet: 02 november 2007, 19:32:03 »
Sedan undrar jag hur mjukstartsreläet stÃ¥r sig jämfört med kontaktorerna...  Är det hÃ¥llbarare eller känsligare?  Det har ju inga rörliga delar/kontaktytor som belastas under starten (det har ju 2 bypass-reläer men de har ju inte denna höga initiala strömrusning utan växlar ju när det inte är nÃ¥gon potentialskillnad mellan in och utgÃ¥ngen).

Om man skall testa motorskyddet, behöver man testa båda 2 faser (den som styren går på behöver knappt testas, eller?) eller räcker det att testa en?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #35 skrivet: 02 november 2007, 19:59:16 »
Normalt brukar man bara testa en fas, och det är ovanligt att själva motorskyddet fallerar, det är i 99% kontaktorerna som det blir fel på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #36 skrivet: 02 november 2007, 20:29:39 »
Det verkar väl bra om det mest vara fråga om att se till att ha tre faser fram till kompressorn hela tiden.

Sen kan ju kompressorn gå sönder av ålderssvaghet men det kan man inte göra mycket åt, eller?

Jag letade fram kopplingsschema för elkretsarna och såg att min pump har en startkontaktor och en driftdito.

Verkar ju vara en säkerhetsdetalj. Kan det vara så att startkontaktorn drar igång och avslutar medan driftkontaktorn har det lätta jobbet när väl kompressorn är igång?

Det verkar ju vara en listig variant.

Då kan man kolla startkontaktorns faser. Är inte alla med så har den överlämnat till driftkontaktorn att agera start/stoppkontaktor och då lever man farligt.


Jag har inte sett nåt om att man ska kolla dessa kontaktorers funktion i handboken. Eller att startkontaktorn ska bytas efter ett antal starter.

Har jag missuppfattat allt? Tyckte det lät bra det här med start och driftkontaktorer.
« Senast ändrad: 02 november 2007, 20:33:33 av dunderburken »
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #37 skrivet: 02 november 2007, 20:37:26 »
Den första kontaktorn slÃ¥r till när VPn fÃ¥r ström.  Det är bara den andra kontaktorn som används aktivt av VPn för att starta/stopp/köra kompressorn.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #38 skrivet: 02 november 2007, 21:10:58 »
Jag har en Thermia Duo 12 med Coopelandkompressor som havererade efter 12 Ã¥r och 40000 h. Kompressorn fick bytas och  orsak  nÃ¥got med dykröret som jag inte förstod. Kan det ha berott pÃ¥ mÃ¥nga start och stopp? (Efter kompressor bytet har den gÃ¥tt i ytterligare 13 Ã¥r och fyller 25 i Ã¥r. Pigg och kry med ny gas)
Mina olika villavärmepumpar har gått i tillsammans 53 år med ett kompressorhaveri enligt ovan.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #39 skrivet: 02 november 2007, 22:15:56 »
Den första kontaktorn slÃ¥r till när VPn fÃ¥r ström.  Det är bara den andra kontaktorn som används aktivt av VPn för att starta/stopp/köra kompressorn.


Kan du förtydliga det?

Betyder det inte en sån säkerhetsfunktion jag hoppades att det skulle vara?

Är den första kontaktorn bara för att ge ström till hela VP-systemet och är inte för att ge kompressorn ström, eller?

Vore det inte bra med den extra säkerhet mot kontaktorfel att en tar hand om start/stopp och en annnan har hand om att fortlöpande hålla kompressorn med ström. det är ju bara den som startar/stoppar som får kontakterna bortgnistade. Jag tycker det låter lysande. Efter att start/stopp-kontaktorn gett upp har man några år på sig att byta driftkontaktorn som givetvis får ge ifrån sig ett larm att den bli bytt.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #40 skrivet: 02 november 2007, 22:24:07 »
Den första kontaktorn ger ström till den andra kontaktorn hela tiden.  Den andra kontaktorn ger ström till kompressorn när den skall gÃ¥ (eller starta).

Skulle man fÃ¥ ett larm, sÃ¥ slÃ¥r den första kontaktorn ifrÃ¥n.  För beror larmet pÃ¥ att 2:a kontaktorn inte fungerar som den skall (ihopsvetsade kontaktytor) sÃ¥ fungerar ju inte den för att bryta strömmen längre, men den första kontaktorn har ju inget slitage.

"Din" lösning skulle väl inte fungera?  Om din start/stopp kontaktor skulle sluta fungera sÃ¥ att den inte ger ström pÃ¥ alla faser, sÃ¥ fÃ¥r ju inte din andra kontaktor nÃ¥gon ström heller.  Alternativt, om du kopplar dem parallellt istället, och din start-kontaktor svetsar kontaktytorna, sÃ¥ fÃ¥r ju kompressorn ström även om din driftskontaktor säger ifrÃ¥n.

Men en mjukstart har ju start/stopp komponenter som inte bygger pÃ¥ relä-teknik utan ren halvledarteknik.  När den väl genomfört start sÃ¥ kopplas strömmen genom vanliga reläer (som är ganska standardreläer och inga kontaktorer, dÃ¥ de inte utsätts för nÃ¥gra startströmmar eller spänningar).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #41 skrivet: 03 november 2007, 15:17:45 »
Ett alternativ om man nu måste ha både hängslen och livrem ,vore en motorskyddsbrytare på matningen till kompressorn.
mäter man även driftsström vid högsta tänkbara belastning ,och ställer in brytaren på det värdet + 10% så är man nästan helgarderad !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #42 skrivet: 03 november 2007, 15:30:16 »
mäter man även driftsström vid högsta tänkbara belastning ,och ställer in brytaren på det värdet + 10% så är man nästan helgarderad !

Jag vill minnas att man skall ställa in den aktuella förbrukningen, eller enligt märkskylten, skyddet bryter vid 125% av inställt värde. Är det sÃ¥?  Sc:,h

Ibland kanske motorskydden står onödigt högt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #43 skrivet: 03 november 2007, 15:44:32 »
jag har fått för mig (utan att veta säkert) att det är tid kontra överbelastning som avgör !
liten överbelastning ger långsam tempratur-ökning av bimetallen, och hög överbelastning snabb uppvärmning.
alla de här mekaniska motorskydden/motorskyddsbrytarna är igentligen snarlika termostater i sin uppbyggnad, dv.s de löser vid en viss temperatur,inställbar.

även jag har för mig att de löser först vid överström= över inställt värde !
men vill man ha den som "sista utpost" så kan det nog vara smart att ha den lite högre inställd !
annars kan man kanske råka ut för att den ordinarie styrningen inte vet att det "nya externa skyddet" har löst ut, varvid VP:n lägger på tillskott utan att larma !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad går sönder i värmepumpen som startar ofta?
« Svar #44 skrivet: 03 november 2007, 15:55:13 »
Den största fel orsaken när det gäller motorer och kontaktorer är nog anslutningar som har börjat  glappa, sÃ¥ den kanske effektivaste och billigaste förebyggande insatsen är att ibland kontrolldra alla anslutningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!