Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvattenberedare  (läst 3944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
varmvattenberedare
« skrivet: 15 mars 2010, 23:11:19 »
Hej
Min bergvärmepump har ingen inbyggd varmvattenberedare.  Vp värmer upp en befintlig acktank pÃ¥ totalt 1600 liter med  en 200 liters förrÃ¥dsberedare.  Jag har efter synpunkter frÃ¥n detta forum förstÃ¥tt att en dylik konstruktion inte är sÃ¥ fördelaktig. Varmvattnet förefaller bli ganska kostsamt.   Elpatronerna  har sista 2 mÃ¥naderna  gÃ¥tt 600 timmar.  Värmepumpen har gÃ¥tt ca 1200 tim.  När det var under -20 orkade dessutom inte Vp hÃ¥lla inomhustemperaturen .   

Diskuterade med IVT ang. docka vp med en 300 liters varmvattenberedare. Det lÃ¥ter enkelt men ytterligare 20k kr  för en vvb känns inget roligt speciellt när jag betalt närmare en kvarts mille för "sparbössan".

Nu börjar jag fundera pÃ¥ om det är ekonomiskt att  istället sätta in en liten elvarmvattenberedare pÃ¥ 80-100 liter  för 5k kr + montering för bruk under vinterhalvÃ¥ret och "spetsning" av solfÃ¥ngaruppvärmt varmvatten som vi har "gratis" tillgÃ¥ng till under större delen av vÃ¥r, sommar och  höst  via 16 kvm  befintlig solfÃ¥ngare.

Finns det ekonomi i en sån åtgärd ?

och kan i så fall varmvattenproduktion blockeras ??

Undrar Arimax  :'(





325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2010, 11:11:09 »
FÖRTYDLIGANDE TILLÄGG

och kan i sÃ¥ fall  värmepumpens varmvattenproduktion stängas av ??

Undrar Arimax   
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2010, 11:19:59 »
Kör du med fast kondensering mot acktanken och shuntar fram värmen?
Vill du ha möjlighet att värma huset med ved och sol sÃ¥ är detta bästa alternativet men dÃ¥ fÃ¥r du ocksÃ¥ jobba lite med vedeldnig när det blir kallt ute.  knUp

Alternativet är att koppla om till flytande kondensering och då kommer solpanelerna och vedpannan bara göra varmvatten. Men nån ny VVB behövs inte för detta, din 1600 literstank borde funka bra ändå, du bör dock ställa ner kopplingsdifferansen för varmvattnet så att gångtiderna inte blir för långa. Eventuellt kan du isolera tanken om du tycker värmeförlusterna från den blir för stora.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2010, 14:28:58 »
Är enkelt och fungerar aldeles utmärkt att "blockera" varmvattenproduktion i din maskin.
Men är det inte på det sättet att din maskin är kopplad med fast kondensering för att göra värme också?
Eller hur får du värmen till huset?
Ta lite foton eller försök rita upp ett kopplingschema.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2010, 19:02:09 »
Fast kondensering är svindyrt!!!

Copy: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56.0
Fast kondensering
Fast kondensering innebär att värmepumpen värmer ett värmemagasin (vanligen en ackumulatortank) till en i förväg inställd (hög) temperatur. Denna temperatur är under större delen av året betydligt högre än vad som krävs för det värmebehov som för tillfället behövs. Radiatorkretsen kopplas till ackumulatorn via en sk shunt som reglerar ut rätt temperatur till radiatorerna. När temperaturen i ackumulatorn sjunkit till ett lägsta värde startar värmepumpen igen och höjer temperaturen till det inställda värdet. Fast kondensering var tidigare vanligt vid dockning av värmepumpen till el och oljepannor då dessas reglersystem då kunde användas.

Flytande kondensering
Normalt ordnas flytande kondensering så att värmepumpen startar och stoppar "runt" ett av reglerdatorn framräknat börvärde (baserat på utetemp).
Numera används uteslutande sk flytande kondensering  i värmepumpssammanhang. Denna metod bidrar till klart förbättrad verkningsgrad. Eftersom verkningsgraden hos värmepumpen sjunker i takt med att temperaturen ut ökar sÃ¥ strävar man efter att inte producera varmare vatten än vad effektbehovet kräver. I ett system med flytande kondensering arbetar värmepumpen normalt direkt mot radiatorkretsen och ingen ackumulator behövs om vattenvolymen är tillräckligt stor. Nackdelen med flytande kondensering är att varmvattenproduktionen blir lite knepigare men detta uppvägs av den energibesparing som görs. Flytande kondensering används numera även vid dockning dÃ¥ värmepumpens styrsystem ersätter eventuellt existerande shuntstyrning.
Förhoppningsvis kommer så småningom värmepumpar för Vätske/Vatten att ha varvtalsstyrda kompressorer som kontinuerligt ge den effekt som krävs i varje enskild stund. Moderna s.k. inverterstyrda luft/luft-värmepumpar har redan idag den funktionen och det gör att de alltid arbetar med optimalt varvtal samt levererar den effekt som krävs för att hålla huset varmt - varken mer eller mindre.


Ooops länge sen jag skrev det där !!!!  :-[

Ändrat nu!
« Senast ändrad: 16 mars 2010, 19:06:40 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad brobban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2010, 19:20:15 »
Hej Bertil
Du säger att framtidens bergvärmepumpar kommer att ha varvtalsstyrda kompressorer, men det finns väl redan hos Nibe och IVT. Dom arbetar väl enligt den principen du efterfrågar?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2010, 19:56:59 »
Japp. Men som med allt annat sÃ¥ finns det nackdelar med det ocksÃ¥. Sämre livslängd pÃ¥ kompressorer och sämre effektivitet vid olika temperaturer pga växlar strl. Men det är ett steg i rätt riktning.  Thermia har hÃ¥llt pÃ¥ med det i 20 Ã¥r men kommer fram till att det i dagsläget inte är fördelaktigt. Om det stämmer eller om det bara är ngt som de pumpar i mig vet jag inte. Men jag ser ingen anledning att misstro dem.
Vet faktiskt inte om Nibe har varvtalssyrda kompressorer eller om det bara är IVT
« Senast ändrad: 16 mars 2010, 20:05:16 av VP ORAKLET »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2010, 19:59:16 »
Hej!

Det berör inte riktigt arimaxs fråga, men Hur mycket kan man tänkas förlora i driftsekonomi om man kör med fast kondensering och värmer actanken enligt integralvvärde, alltså ingen fastställd temp. Förbruakde i Januari, som var mycket kall 4700 kw till värme och VV ca 340 kompressor timmar.

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2010, 20:07:13 »
Ingen fastställd temp= ingen fast kondensering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: varmvattenberedare
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2010, 22:47:18 »
brobban

Som jag skrev ändrat nu...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: varmvattenberedare
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2010, 23:47:42 »
Hej

Tack Bertil för klargörande ang.  fast och flytande kondensering . Som jag förstÃ¥r har min installatör kopplat in Vp pÃ¥ radiatorkretsen med flytande kondensering. Shuntarna till gÃ¥rdshusets och bostadshusets radiatorkretsar stÃ¥r vidöppna.  Varmvattnet uppvärms av Vp med fast kondensering där Vp förser toppen pÃ¥ ack-tanken med värme sÃ¥ att förrÃ¥dsberedaren värms upp till ca 60* . returen till Vp sker i botten pÃ¥ den 1600 liter stora tanken. Enligt vad jag kan förstÃ¥ efter olika rÃ¥d och fakta pÃ¥ detta forum är detta en klart mer kostsammare och mer energikrävande uppvärmningsform.  Nu till kärnfrÃ¥gan.
Kan vi klara oss  med en mindre elvarmvattenberedare och stänga av värmepumpens varmvattenproduktion? ( Hustrun och jag förbrukar ganska lite varmvatten när vi inte har vÃ¥ra barn pÃ¥ besök dÃ¥ behövs mycket duschvatten)´
 Man har dÃ¥ 5 olika alternativ enl följande:
1. Koppla en mindre elberedare som "slutsteg" på ack-tankens förrådsberedare och blockera Vp´s vv-produktion

2. elda med ved vid stort varmvattenbehov och stänga av Vp helt

3.låta solfångarna fixa varmvattnet under sommarhalvåret

4. Koppla in Vp energislukande fasta kondensering.

5. jag köpa en IVTberedare på 300 liter för 20 papp???????.
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varmvattenberedare
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2010, 03:50:29 »
Om tankenär oisolerad och att spillvärmen inte går till användning så är det lite oekonomiskt med en så pass stor VVB, men förvänta dig inga stora besparingar på att byta ut denna mot en mindre. Att byta den mot en El-VVB tror jag inte ger nån besparing alls. Att elpatronerna fått jobba beror sannolikt på att det varit kallt ute och att VP:n då inte orkat värma huset med endast kompressor. Men ställ ner kopplingsdifferansen för varmvattenladdning till 3 ºC i meny 2.4 för att undvika onödigt långa VV-laddningar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
SV: varmvattenberedare
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2010, 07:26:35 »
Tack för svar
I  "handledning i montage,driftstagning och skötsel " stÃ¥r uttryckligen att Installatör-och servicemenyn  I/S är endast till för installatörer. "Användaren fÃ¥r under inga omständigheter gÃ¥ in i denna nivÃ¥"

Kan jag ställa till med problem om jag ändrar ?

Kan jag helt stänga av vv-produktionen nånstans i denna meny??
325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: varmvattenberedare
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2010, 09:03:32 »
Ja, ändrar man på fel ställe så kan man ställa till det, men har man koll på vad man gör så är det ingen fara.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varmvattenberedare
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2010, 13:16:41 »
Citera
Kan jag ställa till med problem om jag ändrar ?
Att gå in i fabriksmenyn är en nödvändighet, för att hålla koll på VPn dvs temperaturer, förbrukning och för den delen vettiga inställningar ochså. Min installatör gör det i alla fall inte. Men man skall, som Carl säger, vara försiktigt. Jag brukar noggrannt notera alla ändringar, jag gör. Blir något tokit kan man ju ochså snabbt gå tillbaka till fabriksinställningarna.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!