Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extremt viktigt med ordentlig rengöring av innerdelen!  (läst 18147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Har haft problemfri drift med vår IVT luftvärmepump från 2005, AY-XP09DR-NC. Värme på vintern och kyla på sommaren, alltid igång mer eller mindre. Rengöring av filter har skett regelbundet och en större rengöring för några år sedan av innerdelen. Men funkar allt så funderar man ju inte. Problemen kom smygande i vårt fall.

Vi märkte att vi hade någon typ av luftvägsreaktion. Först frugan på försommaren, klump i halsen liksom. Kollat med läkare osv men inga problem hittades, man trodde det kanske kunde vara en pollenreaktion. Sedan fick jag liknande problem för någon vecka sedan och vi trodde kanske att det var en infektion av något slag. Men idag så började vi misstänka att det måste vara något i inomhusluften.

Vi letade överallt efter ev mögelkällor men hittade inget. Så fick jag idén att kolla upp innerdelen till den där maskinen man inte tänker på: värmepumpen eller rättare sagt AC nu på sommaren. Blev rätt chockad av att kika in i utblåset. Ordentlig påväxt och riktiga kolonier av mögel. Troligen hittade vi boven i dramat.

Skaffade värmepumpsrengöring från Jula, av med kåpan på innerdelen och skred till verket. Problemet var att alla anvisningar jag sett inklusive här på forumet bara berör hur man gör rent kondensor-paketet. Mögelproblemen fanns betydligt mer svåråtkomligt för mig som lekman, i och kring fläkten. Enorma mängder mögelskit där.

Nu vet jag inte om jag gjort rätt eller om jag riskerat att förstöra maskinen... men jag klädde in med ett rrejält plastskynke för att skydda omgivande väggar och golv. Sedan sprutade jag avfettningsmedel på fläktbladen så gott jag kom åt från utblåset. Lät verka en stund, sedan gick jag lös med en pumpspruta och spolade rent med vatten. Enormt skitigt och slabbigt jobb men det verkar ha blivit rent.

Låter maskinen stå och torka till nu på egen hand, hoppas den går igång imorgon och att ingen elektronik eller sensorer skadats av vattnet (försökte såklart undvika att spruta på dessa delar men litet sprut och stänk är ofrånkomligt). Fick litet översvämning i bottentråget också när jag spolade rent kondensorn, rann litet okontrollerat men det löste sig tror jag. Inget stopp i slangen bara att jag hade på för mycket vatten för snabbt tror jag.

Men till nästa gång, hur ska man göra en sån här totalrengöring på ett smidigare och proffsigare sätt? Det kändes inte riktigt som den optimala metoden dels för maskinens skull och dels för omgivande väggar och golv som riskerar att slabbas ner.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Extremt viktigt med ordentlig rengöring av innerdelen!
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2013, 21:04:25 »
Kör du med kyla så får du kondens och en fuktig kondensor som i kombination med smuts och damm mellan lamellerna och övriga ställen i innedelen ger mögel. Kondensorn måste få torka ut genom att du kör värme med jämna mellanrum, men det absolut viktigaste är en ren innedel. Jag rengör minst två gånger per år och rengör man innan innedelen blivit alltför smutsig så är proceduren enkel och snabb med de rengöringsmedel som av avsedda för denna typ av rengöring.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Extremt viktigt med ordentlig rengöring av innerdelen!
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2013, 21:46:04 »
Jo jag har sett att det är kyldriften under sommaren som ger fukten och problemen med påväxt. Men kylan (och inte minst avfuktningen av den fuktiga sommarluften) är en väldigt värdefull funktion som vi inte vill avstå från.

Frågan är hur man bäst/säkrast genomför en riktigt grundlig rengöring inklusive fläktbladen. Förr eller senare kommer man att upptäcka att detta behövs om man brukar köra kyla under sommaren. Att man sköter rengöringen av innerdelens förångare vid AC-drift med de enkla metoder som finns för detta är säkert bra men har marginell effekt på just fläktbladens skitighetsgrad över tid.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Extremt viktigt med ordentlig rengöring av innerdelen!
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2013, 22:10:16 »
När det gäller fläktbladen så är min egen erfarenhet att bästa resultat uppnås när du demonterar fläkttrumman och tvättar denna. Är dock en hel del jobb. Den metod som du beskriver fungerar säkert, men har du demonterat fläkttrumman en gång och lärt dig hur du ska göra så går det relativt fort nästa gång. Dessutom så kan du rengöra hela innedelen på ett helt annat sätt när fläkttrumman är demonterad (bäst resultat). Du kommer dessutom åt överallt och innedelen blir faktiskt som ny. Jag känner mig övertygad om att detta förlänger livslängd och prestanda på pumpen över tiden och med bättra total ekonomi.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Extremt viktigt med ordentlig rengöring av innerdelen!
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2013, 18:11:31 »
Ja du har nog rätt i att det effektivaste sättet vore demontering så man kan skrubba rent fläkten ordentligt. Tyvärr känns det litet svårt för en lekman som jag, aldrig skruvat med såna här maskiner. Hittar jag bra anvisningar så provar jag kanske det nästa gång.

Metoden jag använde ger inte ett hundraprocentigt rent resultat eftersom det är så svårt att komma åt via utblåset. Finns dessutom ett galler i vägen som inte gick att få bort helt. Kontentan är att det fortfarande finns skit som bitit sig fast i fläkttrummans lameller såg jag när allt torkat till efter en halvtimmes torkning med värmedrift.

Jag blåste rent med tryckluft och petade med små styva målarpenslar så gott det gick för att få bort det mesta. Jag avslutade med att desinficera fläkttrumman med en rejäl dos Virkon-S för att radera ut alla ev mikrober som överlevt rengöringen. Möjligen skulle det funka bättre med effektivare rengöringsmedel som gärna skulle varit i skumform, just för trumman. Annars funkade Julas "heatpump cleaner" utmärkt för kylpaketets lameller, blev helt rent efter att man sköljer försiktigt med duschsprutan.

Det vore fortfarande intressant att veta vad värmepumpsproffsen har för metoder och kemikalier, betvivlar att de regelmässigt monterar ner fläkttrumman för att göra rent... inte för de relativt blygsamma avgifter på en 1500 spänn som jag sett.

NÃ¥väl, det verkar ha funkat rätt hyfsat ändÃ¥. Enormt vad man blir beroende av AC när man är van vid det... innan jag fick igÃ¥ng den igen i full kyldrift hade vi 28 grader inomhus - olidligt! En ren fröjd att se hur det rinner kondensvatten ur avloppsslangen nu medan innetemp och luftfuktighet Ã¥tergÃ¥r till de normala 23 graderna...  :)
__
PS. För skojs skull mätte jag upp hur mycket den faktiskt avfuktar nu medan innetempen fortfarande arbetas ner sakta men säkert mot målvärdet 23-24 grader. Drygt en liter i timmen och då går den bara i normalt kylläge, ingen forcerad drift eller så.

Kan tillägga att vi redan tycker oss se en positiv effekt på våra luftvägsproblem så det var väl detta som behövdes då.

« Senast ändrad: 29 juli 2013, 20:04:24 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!