Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass kassett?  (läst 2917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle242

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Kass kassett?
« skrivet: 13 februari 2012, 08:45:38 »
Har relativt nyligen köpt hus med två eldstäder i. I dessa finns kassettet/insatser av okänd ålder. Huset är byggt 76 så gissningsvis från den tiden:




Grejen är den att jag tycker inte att det blir varmt när man eldar i dem. Känns som det mesta försvinner ut till kråkorna. Nu har jag inte eldat särskillt mycket förrut så det kan naturligtvis var min eldningsteknik som det är fel på men jag har provat och försökt läsa på så just nu funderar jag på om det är insatserna som är gamla och dåliga och om det skulle vara vettigt att byta ut dom? Om någan kan identifiera vad det är för model och ålder på kasseten så vore det också intressant.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Kass kassett?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012, 14:33:27 »
Det är inte så att installationen är felaktigt gjord? T ex om det inte är tätat runt kassettens rökrör så att all luft som värms upp runt den går upp i skorstenen.
Kolla om det sitter en elfläkt någonstans innanför gallren nedtill och se i så fall till att den är inkopplad så att den kan köras när eldning pågår.

Om det finns flera dragluckor så kan det tänkas att meningen är att den ena av den (i så fall en som mynnar längst ned i eldstaden under rosten) bara ska vara öppen just när man tänder brasan, och möjligen i nödfall om man eldar stenkol eller mycket fuktig ved. När eldningen pågår normalt reglerar man i så fall draget med den övre luckan.

Ofta är den bästa eldningsmetoden för sådana där kassetter att lägga in en rejäl brasa och inte röra den förrän den har brunnit ut och bara glöd finns kvar, först då lägger man in nästa laddning. Om veden är fuktig och dålig kan det vara fördelaktigt att först lägga några få vedträn på glöden, längs med och nära varandra, sedan väntar man 10 minuter tills de brinner för fullt och först då lägger man in resten av laddningen. Vid fuktig ved får man räkna med att det inte blir mycket värme förrän brasan har brunnit så länge att alla vedträn har torkat och börjat kola.

Kassetten borde ha en typskylt någonstans men det kan tänkas att man måste ta loss något galler eller i värsta fall lyfta ut den för att hitta skylten. En annan möjlighet till identifiering, om ingen dokumentation finns i papperen du fick med huset, är att kolla med kommunens byggnadsnämnd om det finns några bygglovshandlingar från installationen.

Men, först som sist, kom ihåg att det alltid tar ett par vintrar innan man lär sig att komma överens med en vedspis, kamin eller vad det nu är.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad pelle242

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kass kassett?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 13:33:46 »
Hittar inga dolda fläktar och ingen typskylt heller. Finns bara en draglucka också.
Stack in mobilen ovanför och tog ett kort på anslutningen:


Ser det ut som om det borde funka eller kan det vara boven? Fast om det inte är tätt borde det inte ryka in då?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Kass kassett?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2012, 21:30:24 »
Det är (eller skall) vara undertryck i skorstenen sÃ¥ ryka in kan(eller skall) det inte kunna göra. Däremot skulle mycket av värmen runt kaminen kunna följa med ut i otätheterna runt skorstensröret. Hade det suttit en fläkt pÃ¥ undersidan hade man kunnat gissa pÃ¥ en Wärmokassett av gammalt slag men med de "skÃ¥pluckehantag" som är monterade sÃ¥......? Att verkningsgraden är usel syns pÃ¥ den nedre bilden. Här behövs en rejält tilltagen rökhylla som lÃ¥ter rökgaserna komma i kontakt med sidorna o taket pÃ¥ ett bättre sätt men för att minska  vedhögen med 3/4 och dessutom fÃ¥ en bekväm eldning sÃ¥ är ett byte till en ny kassett med ett genomtänkt förbränningssystem en bra investering.

Utloggad pelle242

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kass kassett?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2012, 13:27:40 »
Skall prova med att täta med stenull runt anslutningen och se vad det gör. Kan man sätta in en rökhylla i efterhand?
Kan fuska med svets och vinkelslip vid behov ;)

Visst vore det bäst med nya kasseter men vad jag kan se går det lös på runt 20' med installation för bra grejor och 40' för två stycken blir lite häftigt.
Huset har direktel idag med skall vattenkonverteras på lite sikt så jag är mest ute att kunna parera köldknäpparna de närmsta 2-3 åren. Sedan blir det myseldning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Kass kassett?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2012, 13:58:11 »
Det borde inte vara så svårt att få dit en rökhylla i efterhand, se bara till att den går att ta loss för sotning.
T ex ett par vinkeljärn fastsvetsade på kassettens sidor, eventuellt också ett i bakkant, och en 3 mm tjock plåt som får vila på dem.

Förresten, du har väl kollat att luckan tätar bra så att det inte blir en massa tjuvdrag runt den även med stängd draglucka?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad pelle242

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kass kassett?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2012, 15:01:35 »
Hmm draglucka?  :-[  Sc:,h Jag har läst en massa nu om primärluft och sekundarluft och tom teritiärluft och är rätt förvirrad. Det jag har att spela med spjället som jag imbillar mej att jag förstÃ¥r funktionen av och sen har jag "den lilla skjutluckan i mässing" som jag tror kan kallas primärluftlucka. Det är allt. Jag kan även dra ut asklÃ¥dan lite om jag vill släppa in mera luft underifrÃ¥n. Det finns inget luftintag utifrÃ¥n (vilket det antagligen borde finnas dÃ¥ huset har mekanisk frÃ¥nluftventilation?).

Känns mer och mer som detta är en riktig lågbuget kasset...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!