Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken jäkla bluff!!!!!  (läst 18178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Vilken jäkla bluff!!!!!
« skrivet: 30 november 2006, 15:57:59 »
Kollade efter lägsta pris på försäkring till min Kia Magentis här: http://www.tecknaforsakring.nu/ Å svaret blev Länsförsäkringar 3223/År utan tilläggsförsäkringar. Fan, skulle jag följa deras råd, så förlorar jag över tusenlappen jmf med den jag har hos Aktsam = 2083 sek/år Så skit i den där sidan, den ger absolut inte rätt info.

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #1 skrivet: 30 november 2006, 16:57:54 »
Jag har också Aktsam.
Men inga unga förare då blir det dyrt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #2 skrivet: 30 november 2006, 17:26:00 »
FörsäkringsrÃ¥dgivare lär ju ha lön dom oxÃ¥  ;)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #3 skrivet: 30 november 2006, 18:36:35 »
Jag har också Aktsam.
Men inga unga förare då blir det dyrt!

Det var bara en skillnad pÃ¥ 486 sek/Ã¥r, med förare under 24Ã¥r  :) Inte ens dÃ¥ blev alltsÃ¥ Aktsam dyrare, än billigaste alternativet frÃ¥n den sidan. Vad priset skulle bli med förare under 24Ã¥r, hos de andra bolagen, kollade jag aldrig....

mvh humlan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2006, 18:40:56 »
Men har du fler försäkringar hos aktsam eller har du endast bilen där? De flesta försäkringsbolagen brukar ju ha någon slags bonus som ger billigare försäkringar desto fler man har hos dem.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #5 skrivet: 30 november 2006, 19:01:58 »
Men har du fler försäkringar hos aktsam eller har du endast bilen där? De flesta försäkringsbolagen brukar ju ha någon slags bonus som ger billigare försäkringar desto fler man har hos dem.



//Krister

Bara bilarna. Å vad beträffar andra försäkringar, så kan jag inte välja på annat än Länsförsäkringar, då jag bor på en jordbrukfastighet. Men det är ju inte det saken gäller, utan att folk blir lurade till att tro, att dom får ett lägsta pris från den där sidan. Testa själv vilket pris Du får hos Aktsam: http://www.aktsam.se/

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #6 skrivet: 30 november 2006, 19:07:47 »
Insplanet är också bluff de rekommenderar det de tjänar pengar på.

Det är på sin plats att kolla vad man betalar för också, många bolag har riktigt dåliga villkor på tex maskinskadeförsäkringar.

De lurade min kompis att byta från Toyota-försäkring till annat bolag.
Det bolaget ger försäkring på maskinskada upp till 5år eller 8000mil (första) med en självrisk på 4000:- eller minst 35% av kostnaden.

Hans bil fyller 5år om ett par månader.

Toyotaförsäkringen ger 15000mil maskinskada eller 8 år med en självrisk på 2000:- !!!

Tänk er nu ett växellådshaveri som sker nu på 25000:- :
Nya bolaget kostnad 8750:- i självrisk
Toyota 2000:- i självrisk

Tänk er nu ett växellådshaveri som sker om ett år på 25000:- :
Nya bolaget kostnad 25000:- ingen ersättning
Toyota 2000:- i självrisk

Det är skillnad det, dessutom är ett antal andra villkor väsentligt sämre.

Stirra er inte blinda på priset säger jag, det är minst lika viktigt vad du får för pengarna om ngt händer.
Jag betalar hellre lite mer om jag vet att jag får bättre ersättning vid skada.

Om jag inte minns fel så har tex Länsförsäkringar ett villkor i hemförsäkringen som säger att de inte betalar den del som orsakade skadan i vattenskadedelen, kul om man har ett helkaklat badrum om kaklet orsakat skadan!!!
De har även ett undantag avseende husdjur, om min katt eller hund tex skulle välta akvariet eller tugga sönder elledningar så gäller inte försäkringen.

EDIT:
Humlan du borde nog fundera pÃ¥ maskinskadevillkoren i Aktams villkor med tanke pÃ¥ dina experiement  ;)
Aktsam har faktiskt ÄNNU sämre villkor för maskinskada, fom 7000mil skall de ha 40% av skadekostnaden i självrisk dock så täcker de 6år.
Jag skulle inte välja Aktsam så länge de har dessa villkor.

Ytterligare en sak att tänka på är att om du har olika försäkringsbolag för bilen och villan/lägenheten kan du få betala dubbla självrisker vid stöld ur fordonet.
« Senast ändrad: 30 november 2006, 20:55:00 av Mike »

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #7 skrivet: 06 december 2006, 22:50:23 »
ang. Aktsam så tänkte jag bara upplysa om att de är svåra att ha att göra med vid en skada.
Detta enligt min svärfar som jobbar på en (bil)märkesverkstad.
Normalt så tar de en bild av skadan som de skickar med förslag på repkostnad, detta godtar alla bolag utom Aktsam, de kommer ner själv till verkstaden och försöker dessutom komma undan med en billigare rep.
Detta gäller ju bara ett ställe hur de gör överallt annars har jag ingen aning om.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #8 skrivet: 06 december 2006, 22:56:52 »
Står i villkoren att de gör en inspektion och kan använda begagnade delar...

Jag kommer som sagt ALDRIG att teckna en försäkring hos ett bolag med så dåliga villkor.

Sedan hantering av skador är tyvärr väldigt lokalt betonat, i en stad kanske bolag X är bra att ha och göra med och i en annan stad kan det vara bolag Y.

Men det är som vanligt egentligen man får vad man betalar för...

Jag kan ju tipsa om villkoren för maskinskada i den försäkringen jag har OKQ8 (Folksam):
8Ã¥r! eller 10000mil
Självrisk 2000:- upp till 8000mil sedan 3000:-
De är kanske inte billigast och inte bäst på alla villkor men maskinskada är en av de viktigaste delarna (mindre skillnader på övriga villkor ofta)
« Senast ändrad: 06 december 2006, 23:11:13 av Mike »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #9 skrivet: 07 december 2006, 11:11:07 »
ang. Aktsam så tänkte jag bara upplysa om att de är svåra att ha att göra med vid en skada.
Detta enligt min svärfar som jobbar på en (bil)märkesverkstad.
Normalt så tar de en bild av skadan som de skickar med förslag på repkostnad, detta godtar alla bolag utom Aktsam, de kommer ner själv till verkstaden och försöker dessutom komma undan med en billigare rep.
Detta gäller ju bara ett ställe hur de gör överallt annars har jag ingen aning om.

Jag har nyss haft en liiiten skada (mitt fel) å det var inga problem.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #10 skrivet: 07 december 2006, 11:41:27 »
Problemet för mig, om jag ska ha alla försäkringar på ett å samma ställe, är att det inte finns nåt alternativ till Länsförsäkringar. Jag måste ha lantbruksförsäkringen där, för det finns inget annan, som har den typen av försäkringar, brandförsäkring på skogen t.ex. Å de ggr jag försökt lägga allt på samma ställe, så har det blivit så pass mycket dyrare, att jag inte ser hur det nånsin kan bli lönsamt.

mvh humlan.

PS. Har jag fel om lantbruksförsäkringen, så ser jag gärna att nån upplyser mig om det. För självklart är jag intresserad av att kunna förbättra mina försäkringsvillkor. Ingen skulle bli gladare än jag, om det gick att få allt på samma ställe, till en kostnad som inte gör det dyrare för mig.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #11 skrivet: 07 december 2006, 12:38:46 »
Här hade Länets en drive att dom skulle vara billigast på bilförsäkringar.. men jag hade då just betalat för min bil i Aktsam.

Jag har kollat några ggr o Länets har varit dyrare tidigare på bilen... detta mycket för att Volvo tidigare hade mycket låga premier. Men vad tror ni hände när dom sålde Volvia till IF?? var det väl. jo jättehöjningar i flera år. Så det blev Aktsam tillslut.

men kan nog bli Länets på sikt, jag har ju resten där...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #12 skrivet: 07 december 2006, 14:37:22 »
Här hade Länets en drive att dom skulle vara billigast på bilförsäkringar.. men jag hade då just betalat för min bil i Aktsam.

Jag har kollat några ggr o Länets har varit dyrare tidigare på bilen... detta mycket för att Volvo tidigare hade mycket låga premier. Men vad tror ni hände när dom sålde Volvia till IF?? var det väl. jo jättehöjningar i flera år. Så det blev Aktsam tillslut.

men kan nog bli Länets på sikt, jag har ju resten där...

Hmm, då var det knappast här samtidigt, om ens nån drive alls. Jag tycker försäkringsbolagen ringer titt som tätt, å vill erbjuda mig sina försäkringar. Jag brukar låta dom hållas ett tag, för att sen påpeka att jag bor på en jordbruksfastighet. Å då är det alltid kört, jag kan inte teckna det hos "dom"... huvuddunk

mvh humlan.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #13 skrivet: 07 december 2006, 14:56:32 »
Här i Jämtland hade dom annonser, nåt med att ring oss vi lovar att vår premie är lägre än den du har!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Vilken jäkla bluff!!!!!
« Svar #14 skrivet: 07 december 2006, 16:20:05 »
Nä det bästa är nog att ringa runt och kolla försäkringarna.
Min Hyundai skulle IF Hyundai ha 3600:- halvförsäkrat medan Trygghansa bara tar 1600:-. Jag byter försäkringsbolag varje år.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!