Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 i garage för golvvärme enbart  (läst 1149 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MwaTech

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« skrivet: 23 augusti 2018, 12:58:30 »
hejsan.
har fått tag i en beg IVT 490 som jag ska ha i garaget att värma golvvärmen med, tänkte kolla om det går att köra den enbart för golvvärme för i manualen står det att man måste fylla upp tappvattenbehållaren innan drift start med men jag skulle bara vilja använda mig av värme till golvvärmen då jag inte har nå tappvatten i garaget, nån som har koll om det går att koppla eller stänga av tappvatten funktionen så den enbart fungerar som en värmare till golvvärmen ?

tyckte de skulle va smidigt då den va billig samt att jag har ett serverrack i rummet brevid som alstrar en hel del värme som jag tänkte ta tillvara

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2018, 15:03:50 »
IVT 490 har en kombinerad vattentank/VVB så jag tror man bör fylla VVB innan start i vilket fall.
Sen kan du säkert plugga anslutningarna till VVB, men se till att säkerhetsventilen för VVB sitter kvar så inget sprängs sönder.
Om du ställer den i ekonomidrift så kommer den funka OK att bara värma golvet med.
Och som vanligt, trimma kurvan med termostaterna öppna så att den styr värmen i garaget med kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MwaTech

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2018, 16:19:52 »
ahh ja det var nåt sånt jag hade tänkt att jag skulle göra, hittade inte om de va olika påfyllningar för tapp och värme systemet men då e det samma alltså, det e ju bättre så är det ett stort magasin till golvet :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2018, 20:55:35 »
VVB och tank är åtskilda, så VVB måste fyllas via KV eller VV röret.
Bifogar installationsmanualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MwaTech

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2018, 20:48:12 »
Kanon, tack så mycket, fick med orginal böckerna till pumpen så det verkar ju inte va så krångligt och det verkar ju om jag fårstår det rätt att man kopplar på vatten på ett ställe o fyller om jag förstår instruktionerna rätt,

En sak jag tänkte på bara är om avluften måste gå rakt upp genom taket, kan jag inte ta o blåsa ut det genom väggen, har inte satt innerväggar i garaget än så det skulle va smidigast mot att jag måste öppna taket som är klart med pannor o allt

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2018, 21:04:20 »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad MwaTech

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 i garage för golvvärme enbart
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2019, 14:02:42 »
Nu har pumpen varit igång ett tag i garaget och överlag tycker jag det funkar finemang, det är varmt o fint :) kan meka i t-shirt, värnepatroner går in lite då o då så frågan är om det går att optimera den lite, just nu kör jag kurva 0,5 men jag gissar att patronen går in för att värma dushvatten vilket jag inte använder, går det på nåt sätt att disabla att den värmer den delen eller begränsa det då jag enbart har den till golvvärme? Samt är det nån här som e kung på denna pump som kan komma med några inställningstips för att få så billig drift som möjligt på enbart golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!