Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?  (läst 2620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« skrivet: 05 mars 2018, 20:06:51 »
Hej!

Ska försöka göra en lång historia kort...
Våran IVT 490 (från 2006) levde sitt eget liv, där kompressorn och tillskottet sällan var påslagen (detta trots att det var ca -15 grader ute). När kompressorn och tillskottet var påslaget så märkte jag kraftigt switchande ljud från kraftkortet och den stora svarta plastlådan (på kraftkortet) var alltid väldigt varm (nästan så man brände sig).

Efter mycket läsande på nätet (bland annat här) bestämde jag mig ändå för att byta kraftkortet, som kom hem idag. Installerade den för ca 1 timme sedan och håller på väntar tills allt stabiliserar. För tidigt att säga om det har hjälpt, men hittills så är det tyst på kortet och svarta plastbiten håller sig ljummen trots över 1 timme aktiv. Kompressorn och tillskottet har ännu inte slocknat och jobbar på att få upp värmen som har sjunkit under tiden jag slog av allt för att byta kortet.

Det som däremot stör mig är att kortet till effektvakten blinkar rött (och har gjort så med gamla kraftkortet också). Har googlat runt och kollat om det ska vara så, utan resultat. Därför ställer jag frågan här... Ska den hålla på blinka rött???

För detaljerad beskrivning så är det alltså den nordligaste dioden på kortet. Den kan ibland lysa fast röd, ibland blinka väldigt fort och ibland i samma takt som gröna dioden under. Meddelandet "effektvakt aktiv" behöver nödvändigtvis inte visas. Däremot har den röda dioden aldrig varit släckt.

MVH / Martie

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2018, 07:50:00 »
Finns en version 2 av effektvaktskortet så det tyder på att något inte var bra med version 1. https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/effektvaktskort-version-2-ivt-490-9-kw.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2018, 16:33:22 »
Länken som Josth gav dig leder till en sida där dom erbjuder chat-möjlighet. Kan ju vara värt att prova?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2018, 17:32:09 »
Hej!

Tack för svaren! Jag har full kontakt med JSEnergi, där jag även köpte effektkortet. Måste säga att de är jätte bra att ha göra med, de har helt frivilligt skickat ett till kraftkort då de tror att jag kan ha fått en defekt från början. Den kommande ska enligt dem ha någon form av moddning och kommer direkt från Bosch. Vad den moddningen gör vet jag inte...

I och för sig kan jag inte heller bevisa att något är fel på effektvaktskortet. Den har alltid blinkat rött ända sen jag öppnade elskåpet för första gången och frågan är bara om det är normalt? Läste på deras hemsida att den ska lysa röd när begränsningen går in, min tokblinkar rött hela tiden (så länge pumpen har el typ).

JSEnergi vill att jag provat det andra kraftkortet först innan jag ger mig på byta effektvakten.

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2018, 17:29:28 »
Har testat båda typerna av effektvakts kort.
På den äldre typen lyser den röda lysdioden fast då laststyrning inträder.
På den senare typen blinkar den röda dioden i intervaller lite hela tiden, tolkar detta som om det då är en seriell data kommunikation istället för en etta /nolla signal.
Vid den senare typen kan parametrarna ställas i menyn och man kan även avläsa strömmen i L1 – L3 faserna, detta går inte med det äldre kortet, så detta tyder på att det måste finnas en seriell kommunikation i det senare laststyrningskortet.
Så blinkningarna på den röda dioden är troligtvis indikation på den seriella kommunikationen.
Har version 2.50 på processorkortet.
« Senast ändrad: 09 mars 2018, 20:52:52 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2018, 11:17:02 »
Tack så mycket Larsmaja!

Ja, efter samtal med JSEnergi så tror jag inte heller på att effektvaktskortet ska vara fel med dess röda blinkningar. Har ingen aning om jag har äldre eller nyare effektvakt, däremot har jag v2.35 på styrkortet och kan endast se L-faserna på kraftkortet(?) eller är det föresten kanske samma fas till effektvakten?

Inloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2018, 13:16:24 »
Effektvaktskortet hanterar alla faserna L1, L2, L3 i hÃ¥rdvaran men hur det hanteras i  mjukvarumässigt vet jag inte.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490, Effektvaktskortet blinkar rött?
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2018, 01:21:33 »
OK, men min värmepump verkar fungera generellt nu i alla fall, tror inte det ska vara något fel på effektvakten. Var egentligen bara röda blinkande lampan som oroade mig. Detta löstes dock efter att ha bytt ut kraftkortet, till en uppdaterad modell.

Tack för att du tog dig tid att kolla!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!