Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sista sucken för min IVT 480?  (läst 7716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #15 skrivet: 16 maj 2017, 22:40:26 »
Hurra! Tack för hjälpen --- som vanligt  ::) Effektivaste forumet pÃ¥ nätet!

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #16 skrivet: 16 maj 2017, 23:17:03 »
Wow! Lyckades få pumpen att rassla igång nu lite hjälpligt och den måste naturligtvis bytas å det snaraste men direkt sjönk temperaturen på dess skal från 65 grader som den var uppe i nu till 38.

Värdena normaliserades (f7), kompressorn gick igång och den lampan tändes! Hoppet lever som ace skrev! Hade jag aldrig trott innan jag fick hjälp här.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #17 skrivet: 17 maj 2017, 21:59:52 »
Wow! Lyckades få pumpen att rassla igång nu lite hjälpligt och den måste naturligtvis bytas å det snaraste men direkt sjönk temperaturen på dess skal från 65 grader som den var uppe i nu till 38.

Värdena normaliserades (f7), kompressorn gick igång och den lampan tändes! Hoppet lever som ace skrev! Hade jag aldrig trott innan jag fick hjälp här.
Vanlig standard pump , finns pÃ¥ Jula  men kolla längden brukar de sista siffrorna
pÃ¥ beteckningen    130 , 180 eller sÃ¥ + anslutningsmuttrarna som brukar vara standard
på så små pumpar , köp ingen för flera tusen

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #18 skrivet: 17 maj 2017, 23:24:56 »
Besöket i morgon är ju redan bokat och jag har bett dem ta med en pump. Orkar ärligt talat inte göra bytet själv. Svårt att komma åt också. Men det verkar bara vara pumpen för den beter sig normalt när jag får pumpen att gå.

För en stund sedan var dock pumpen kall och kompressorn av. Fanns nog med varmvatten och lite senare startade pumpen och blev varm igen.

Kan pannan stänga av pumpen? Trodde den alltid var på.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #19 skrivet: 18 maj 2017, 08:28:41 »
Pumpen bytt mot en som ser ut så här nu: http://500120.com/produkter/reservdelar/cirkulationspump-254/ (fast regleringen på vänster sida). Hoppas priset blir i närheten av vad den sidan anger för det verkar inte vara en avancerad eller energisnål pump (maxfart tror jag var angivet till 93 watt).

Hur som helst hade jag aldrig fått loss muttrarna till den gamla. Satt stenhårt.

Nu knattrar det från botten av pannan samtidigt som den säger "elpannebegränsning" (f27 = 4.0) av någon anledning och "varmvattenbehov VP" utan att den drar igång kompressorn. Borde kanske checkat av dom här siffrorna innan reparatören åkte ;)

Ah, där gick kompressorn igång. Den kanske har något avfrostningstimeout som ska passera efter att ha varit avstängd. Knattret från botten fortsätter dock. Värmesköldar? Ganska kallt vatten nu i varmvattenbehållaren. Kanske är min "sommarinställning" som ger "elpannebegränsing".

Vet någon vad det värdet betyder (f27=04), "elpannebegränsning"?

Ska testa att höja gränsen för sommar.

Nej det hade ingen effekt på f27, men ett relä klickade till när jag passerade utomhustemperaturen på väg upp och ner. Fortsätter stå 4.0.
« Senast ändrad: 18 maj 2017, 14:00:38 av Micleg »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #20 skrivet: 18 maj 2017, 15:30:12 »
Absolut rätt pris för pumpen ingen överkurs där , om det andra är jag riktigt med på banan
men det kommer nog någon som vet mer om din maskin

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2021, 21:31:49 »
Ja då har det börjat rinna varmvatten från den via isoleringen. Har haft situationer då jag kunnat spola fram gulbrunt varmvatten på morgonen ett par år så jag har anat att det här var på gång. Den har rostat sönder helt enkelt.

Det blir en IVT 402 i stället. Hörde att 840/860 nog skulle sluta tillverkas.

Men alla reservdelar i den som fortfarande fungerar? Allt frÃ¥n rätt nyligen bytta fläkten, cirkulationspumpen till nödventil, expansionskärl, trevägsventil för att inte tala om bandkabel, display och övrig elektronik? Ska man vara skrota sÃ¥nt? Känns ju som att det borde finnas nÃ¥gon mer där ute med en sÃ¥dan pump. Eller sÃ¥ var jag sist 😄

20 år blev den. Men i princip allt utom elektronik, kondensor och tank har bytts under åren.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #22 skrivet: 27 juli 2021, 20:07:32 »
På torsdag ersätts den med en 402. Det blir alltså skroten för alla delar i den (jag tycks vara sista personen som behövt reservdelar). Allt utom själva tanken är helt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sista sucken för min IVT 480?
« Svar #23 skrivet: 27 juli 2021, 20:28:46 »
Rensa upp all elektronik och lägg på hyllan, inga stora grejer, men bra för någon annan, kanske svåra att få tag på + dyra. I övrigt så är det standardprylar. C-pumpen är något som du kan använda i din nya.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 620
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!