Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme installation  (läst 48852 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #120 skrivet: 16 mars 2014, 19:33:47 »
I service menyn kan man ändra tempen i de olika vv lägena. Det går att ställa max hastighet på cp är antagligen till om man får problem med höga ljud och vill begränsa flödet annars går det ju att ange Dut till +20 grader och ange önskat delta till tex 7 grader då håller vp det deltat hela tiden annars verkar 1245 med auto läge eftersträva lågt delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #121 skrivet: 16 mars 2014, 19:52:24 »
Tjenare! Försöker hänga med smurfen, nu blir jag lite snurrig..

VB cp står på nr1 och KB cp står på max. Är väl bara dom 2st som finns?

Service menyn kommer man inte per hur som helst va,, nån knapp man ska hålla inne? Vad kör ni för temp era vvb?
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #122 skrivet: 16 mars 2014, 19:56:40 »
Glöm bort det där med cp glömde att du har 1226  :::_) om du hÃ¥ller inne bakÃ¥t knappen ca 10 sekunder kommer du till service menyn där man kan ändra vv tempen är inte riktig säker men tror jag har vv start pÃ¥ 41 grader och stop pÃ¥ 45 grader givaren sitter i botten sÃ¥ topptempen blir högre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #123 skrivet: 16 mars 2014, 20:10:22 »
Helt ok Smurfen :) är mitt fel som inte skriver vad jag har i profilen, ska göra det hehehe. Oki ska kolla det, tummenupp
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #124 skrivet: 19 mars 2014, 11:09:19 »
Stämmer att man håller inne bakåt knappen i några sek för att få fram service menyn tummenupp. Men jag känner inte för att feppla där, får ha mer kunskaper först, vv startar iaf på 43 °C stoppar vid 47 °C
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #125 skrivet: 19 mars 2014, 19:35:45 »
Då borde vv tempen räcka till om inte blandningsventilen späder ut tempen i onödan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #126 skrivet: 20 mars 2014, 07:50:43 »
Blandarventilen är på max. Men funderat lite, dom gångerna man tyckt att tempen är lite mesig, kanske är när den är nere på ca nästan starttemp?.alltså skillnaden från och till full laddad beredare.

Alltså detta inget dunder problem, vattnet är ju inte kallt.
Men att finjustera är ju aldrig fel.

Det som är mest störande, är det j*vla frekvens ljudet som vandrar i elementen i huset  >:(  hörde det igÃ¥r igen och dÃ¥ värmde pumpen  vvb.

Sådana ljud är inte ok när man lappat upp så mycket pengar!

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #127 skrivet: 20 mars 2014, 08:44:54 »

Det som är mest störande, är det j*vla frekvens ljudet som vandrar i elementen i huset  >:(  hörde det igÃ¥r igen och dÃ¥ värmde pumpen  vvb.

Sådana ljud är inte ok när man lappat upp så mycket pengar!

Nä det håller jag med om och det kanske går att få bort ljudet eller minimera det.

Efter att ha kört min anläggning i 2 dygn nu så får jag dock känslan att en bvp skiljer sig markant från en elpanna i hur värmen kommer ut och runt i huset. (obs den insparkade redan öppna dörren :) )

Elpanna = enkel konstruktion, jämn temp på vatten mm och svindyr elräkning
Bvp= optimerad i alla hörn som finns för optimal scop vilket får konsekvenser i kringutrustningen och snorbillig elräkning.

Som alltid är det svårt att både äta och ha kakan.

Det är väldigt lätt att bli överkritisk i inledningsskedet man lyssnar och hör allt (egen erfarenhet) lite som när man tex tapetserat och gör en miss i våd, skarv eller liknande. 3mån senare så får man syna väggen för att hitta denna inledningsvis mycket irriterande "defekt". Man vänjer sig,,, tom de som bor intill järnvägen.

Nu påstår jag absolut inte att du är löjlig som reagerar över ditt ljud utan skriver mest om hur jag upplever att det kan vara kring inköp/förväntningar/problem.

HÃ¥ll med om det är skönt nu när skrotet är pÃ¥ plats!  tummenupp

/Christer
 
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: bergvärme installation
« Svar #128 skrivet: 20 mars 2014, 09:26:47 »
Frekvensljudet kommer från vb-cp?
Kan du köra bara cp och kolla det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #129 skrivet: 20 mars 2014, 10:46:48 »
Nä det håller jag med om och det kanske går att få bort ljudet eller minimera det.

Efter att ha kört min anläggning i 2 dygn nu så får jag dock känslan att en bvp skiljer sig markant från en elpanna i hur värmen kommer ut och runt i huset. (obs den insparkade redan öppna dörren :) )

Elpanna = enkel konstruktion, jämn temp på vatten mm och svindyr elräkning
Bvp= optimerad i alla hörn som finns för optimal scop vilket får konsekvenser i kringutrustningen och snorbillig elräkning.

Som alltid är det svårt att både äta och ha kakan.

Det är väldigt lätt att bli överkritisk i inledningsskedet man lyssnar och hör allt (egen erfarenhet) lite som när man tex tapetserat och gör en miss i våd, skarv eller liknande. 3mån senare så får man syna väggen för att hitta denna inledningsvis mycket irriterande "defekt". Man vänjer sig,,, tom de som bor intill järnvägen.

Nu påstår jag absolut inte att du är löjlig som reagerar över ditt ljud utan skriver mest om hur jag upplever att det kan vara kring inköp/förväntningar/problem.

HÃ¥ll med om det är skönt nu när skrotet är pÃ¥ plats!  tummenupp

/Christer

Du har så jäkla rätt froskog!. Med elpanna kontra BVP

Jag är nöjd övrigt med komforten i kåken, man kanske tror att jag är en jobbig j*vel som aldrig är nöjd heheh. Men så är det inte.

Tempen i vvb vet jag att man kan finlira med så det är lugnt.
Men det frekvens ljudet är ingen höjdare.

Förstår precis vad du menar men t.ex tapetsering eller liknande.

Håller med till fullo att det är skönt att aset är på plats!

Knäppningar har jag lite i hallen när man kommer in i kåken, blottade rör som går upp till öv. Men det är ok,inget störande faktist, sällan man hör det,eller tänker på det. Bara jag som hör det dessutom.

Min sambo hör ingenting, kanske borde köpa en pall med tops till henne,s å hon kan rensa parabolerna :-))
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #130 skrivet: 20 mars 2014, 11:00:27 »
Frekvensljudet kommer från vb-cp?
Kan du köra bara cp och kolla det?

Har lagt märke till att ljudet kommer vid laddning av vvb. Är liksom svÃ¥rt  veta exakt vad ljudet kommer ifrÃ¥n, stÃ¥r jag framför pumpen sÃ¥ är det resonans, Ã¥ man blickar gärna Ã¥t rören ovanför pumpen

VB-cp går hela tiden antar jag?
Är väl bara KB-cp som står still när inte KP går.

A detta är skumt iaf  :(
« Senast ändrad: 20 mars 2014, 11:04:28 av Grubblan »
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #131 skrivet: 29 mars 2014, 00:25:24 »
Nu verkar det funka kanon. Det va luft i systemet (radiatorerna). Ganska mycket faktist. Men nu har jag vrÃ¥l luftat alla. SÃ¥ nu lirar systemet klockers. Även vv i duschen är perfekt nu! . Brukar alltid va noga med luftningen, men tydligen inte,  tredje gÃ¥ngen sen installationen,sÃ¥ nu ska det fasen inte va luft kvar! Och ljudet är väck! FÃ¥r firas med en öl, skÃ¥l!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: bergvärme installation
« Svar #132 skrivet: 29 mars 2014, 07:33:50 »
Det finns risk för att när vattnet värms upp så släpper syret från det och du får lufta igen men det bör bli en mindre mängd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad moses23

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • http://ny.pe
SV: bergvärme installation
« Svar #133 skrivet: 03 april 2014, 10:04:15 »
tack för att dela viss kunskap, verkligen hjälper...

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #134 skrivet: 12 april 2014, 12:10:01 »
Halloj. Sitter å funderar här. Har fått första elräkningen, och är helt klart nöjd. Mer än hälften av förbrukningen har gått ner, och då har vi ändå för varmt inne!

Och det är där mina frågor kommer in. Jag har sänkt värmekurvan från 9 till 7. Och har nu framledningstemp på ca 40 °C vid slutet på en körning.

Men är detta dumt? Tanke på att man kan justera tempen via temperaturmätare där från 0 till +10 eller till -10. Eller är det förskjutningen av kurvan?

Påverkar denna ändring gradminuterna negativt? Har -100 nu och kurva 7.

Vill inte sabba nÃ¥tt nu när jag fÃ¥tt sÃ¥ Nice hjälp i detta forum! Men är tvungen Ã¥ fÃ¥ ner tempen.  Tacksam för svar och ha en fin helg!
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!