Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 med läckande förÃ¥ngare  (läst 3015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
F370 med läckande förångare
« skrivet: 03 april 2018, 22:18:35 »
DÃ¥ var det min tur.  :'(

Såg på när förångartemperaturen hamnade en bit ner ner på minussidan. Inget konstigt kanske, det händer ju ibland. Men skillnaden mellan avluften och förångare brukar aldrig överstiga ca. 2°, förutom väldigt tillfälligt. Nu visade det sig att avluften var ett par plus, medan förångaren visade ett par minus, dvs. runt 4°!

Gradvis under ungefär 10 dagar gick jag från utan symptom till spontana avfrostningar varannan timme. Se bifogad bild där skillnad mellan extract & evaporator successivt ökar mot slutet av Mars.

Trist att en hyffsat ny pump frÃ¥n 2015 inte hÃ¥ller ens 3 Ã¥r... Vi hade ju ett par stycken frÃ¥n 2011 som hade lÃ¥g nivÃ¥ pÃ¥ kylmedie, oklart varför. Jag kikade in bakom fläkten och kan konstatera nÃ¥gon typ av "olja" som runnit ut frÃ¥n förÃ¥ngaren.  help

Nu är kompressorn blockad, och inväntar service. Kör bara på el, tur att vintern äntligen är över! Troligen skall förångaren bytas på garantin.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 med läckande förångare
« Svar #1 skrivet: 04 april 2018, 10:57:11 »
Det var ju trist på en så ny värmepump... Bra om garantin täcker. Men om det kommit olja bakom fläkten borde oljan komma från kompressorn sim sitter där Sc:,h Kanske någon lödning på anslutningarna som varit dålig? Eftersom kompressorn vibrerar rätt mycket måste det vara en betydande påkänning på kylrören där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 med läckande förångare
« Svar #2 skrivet: 04 april 2018, 13:35:27 »
Jag menar i förångarhuset. Så här såg det ut efter att kompressorn stått stilla i 4h och torkat ur ordentligt.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: F370 med läckande förångare
« Svar #3 skrivet: 04 april 2018, 16:49:25 »
Med så pass mycket olja som läckt ut skulle jag vara orolig för kompressorns framtida livslängd.
Skulle inte tro att det finns särskilt stora toleranser när det gäller oljemängd i ett så litet hermetiskt system.
Det där är dessutom en fråga som din installatör garanterat inte kan ge ett välgrundat svar på, det kan bara kompressortillverkaren avgöra...
Lite som att man på en bil drabbas av en läckande växellåda och att den tätas men inte får olja påfylld till rätt nivå för att den är förfylld från fabrik och det skall räcka för hela bilens livslängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F370 med läckande förångare
« Svar #4 skrivet: 04 april 2018, 20:27:11 »
Djävligt svårt att svara på hur mycket olja som läckt ut, man måste veta vad som fanns i kompressorn från ny, och ska du tömma den och fylla i nytt? Inte det enklaste på en helhermet. Sen törs man ju inte fylla på måfå heller, några droppar olja kan se ut som mycket, men trycker man i en dl, så kanske det blir för mycket.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F370 med läckande förångare
« Svar #5 skrivet: 04 april 2018, 22:07:27 »
Antar den måste tömmas helt då den bör väl provtryckas efter att lött dit den nya förångaren.
Alternativt är det kanske enklare och mer smakligt från NIBE att byta hela kylenheten på en gång, med kompressor och allt? Någon typ av Goodwill skulle vara trevligt.
Man vill ju inte ha följdproblem med överdrivet slitage på kompressor eller så.

Räknade att jag förlorar 200kr i veckan på att kompressorn står stilla, men det värsta är att min statistikuppföljning sabbas och det tar ett år att komma ur den rullande 12 mån uppföljningen.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!