Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: trimma förÃ¥ngartemp / avfrostning CE50 ?  (läst 7921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« skrivet: 06 november 2007, 18:20:15 »
Hello,
Jag undrar om jag kan trimma min apprat map avfrostnin / förångartemp?

Mitt problem (?) är att jag tycker pumpen går lite "för lite", om jag dividerar drifts tid med totaltid ligger jag på ca 80-83%.
Min gissning är att de saknade 17-20% är avfrostningstid som jag undrar om man kan minska.

Har läst i forumet och citerar :
"Det beror ju pÃ¥ vad du ställer avfrostningstiden pÃ¥. Min stod pÃ¥ 20 min. 
Och 7 grader förÃ¥ngartemp (det finns 2 olika villkor som  ligger inne) när pumpen var ny,
vilket jag tyckte var helt vansinnigt.  Jag ändrade ganska snabbt till 10 min succesivt. "

De parametrar jag har inställt nu som jag misstänker relaterar till detta är:
avfrostläge:   temp
avfrosttid:    20min 
avfrostttemp:  12grader
avfrost dt:    60min

Jag har lite sporadiskt loggat data fårn displayen och lägsta förångartemp ("C") jag noterat är -15,1 grad.

Vad är "effektivast" inställning?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2007, 20:45:27 »
Om du har avfrostningsläge "temp" spelar det ingen roll vad avfrostningstiden är. Den frostar av tills tills temperaturen på förångaren är "avfrosttemp".

Jag har ställt mina värden på avfrost dt = 70 min och avfrosttemp 9 grader. Jag vet inte vad som är optimalt eftersom CE50 ger max effekt i början av cykeln för att sedan minska i effekt allt eftersom is börjar byggas upp på förångaren. Jag har dock inte haft några problem med svallis.

Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2007, 08:43:55 »
ok, fattar jag detta rätt då:

Intervallerna den går in och avfrostar med är = "avfrost dt" , detta är alltså inte tempstyrt, utan man får hålla kolla på vilka lägsta temp man får innan den går in och frostar av?

med avfrostläge "temp" så är det "avfrosttemp" (i mitt fall = 12grader) som gäller (den frostar av tills man den når 12 grader).

Om det är korrekt så är ju frågan vilken temp men vill uppnå efter avfrostning (12grader default) och hur lågt man vill att den skall tillåtas gå innan den frostar av (öka "avfrost dt").
Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?
Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 21:57:48 »

Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?
Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?

Varför ska du ändra till en fast tid? Tiden det tar att frosta av torde ju ha dels med hur hårt kompressorn har gått att göra samt hur varm luft som kommer in.

Vad får dig att misstänka att tillverkaren har valt en icke optimal inställning från början?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 579
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2007, 22:27:14 »
Det är fast tid 60 min som default mellan avfrostningar. På de tidiga CE50 mätte man trycket över förångaren och lät det styra när den skulle avfrosta. Vid deltaP över ett visst tryck startade avfrostningen. Det har man gått ifrån av någon anledning. Temperaturen har aldrig styrt när avfrostningen börjar, utan endast när den avslutas.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2007, 23:50:20 »

Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?
Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?

Varför ska du ändra till en fast tid? Tiden det tar att frosta av torde ju ha dels med hur hårt kompressorn har gått att göra samt hur varm luft som kommer in.

Vad får dig att misstänka att tillverkaren har valt en icke optimal inställning från början?

jag är övertygad om att tillverkaren har gjort en inställlning som passar de allra flesta förhållandena mkt bra. Men alla pumpar har olika förutsättningar som de jobbar mot.
Går det att trimma pumpen med de förutsättningar min pump jobbar med, vore ju det en bonus.
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2007, 09:51:57 »

Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?
Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?

Varför ska du ändra till en fast tid? Tiden det tar att frosta av torde ju ha dels med hur hårt kompressorn har gått att göra samt hur varm luft som kommer in.

Vad får dig att misstänka att tillverkaren har valt en icke optimal inställning från början?

jag är övertygad om att tillverkaren har gjort en inställlning som passar de allra flesta förhållandena mkt bra. Men alla pumpar har olika förutsättningar som de jobbar mot.
Går det att trimma pumpen med de förutsättningar min pump jobbar med, vore ju det en bonus.

Visst Douglas är det på det viset. Det är ju också en väldigt massa parametrar och ta hänsyn till. Vad som hade varit intressant det är att kunna få ta del av de underlag som tillverkaren har använt sig av när de har bestämt fabriksinställningarna. Alltså vad jag menar är om det finns någon mer detaljerad redogörelse/utredning kring hur de olika parametrarna (avfrostningstid och -temp, luftflöde, kompressorfrekvens vid olika temperaturer på varmvattnet, värdena för husets värmetröghet m.m. m.m.) samverkar och påverkar driften och vilka för och nackdelar olika värden har. Det hade ju varit mumma för alla dom som gillar att trimma pumpen.. :-)

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2007, 15:52:52 »
Douglas 72. Jag har gjort precis som du  provat lite olika tider  och temper. När pumpen var ny  hade jag samma inställningar som du. 20 minuter är onödigt lÃ¥ng tid, jag har kört med fast tid 10 min i  ca ett Ã¥r nu det har funkat bra  deltatiden är densamma som frÃ¥n fabriken 75 min.  Under mina ändringar sÃ¥ tillbringade jag mycket tid vid pumpen för att fÃ¥ en bild över hur mycket kondensvatten det blev och hur länge den behövde avfrosta för att smälta allt. Det verkar vara en ganska jämn mängd i avfrostningarna. I stort sett allt
har runnit ut dÃ¥ förÃ¥ngaren nÃ¥r plusgrader resten av tiden upp till 7+ var ganska lÃ¥ng och onödig tyckte jag.  Detta skiljer sig dock säkert ngt pÃ¥ varje maskin beroende pÃ¥ kalibreringen av givare osv.  Mvh  John    *vinkar*

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2007, 09:49:30 »
Tack för bra info, kul att nÃ¥gon gjort experimentet jag undrar över  :)

Men jag blir  Sc:,h.

Mr.frost hade du dt 60 default (det har jag) eller 75? eller ändrade du den?
Sen justerade du "avfrosttid: 20min"  till 10min , enl Bjohan sÃ¥ är det en "död parameter"
eftersom avfrostläge "temp" gör att det  är tempstyrt, inte tidsstyrt. Har du den inställnignen ocksÃ¥?

Förresten vad liger ni andra på för "drifts-uttnyttjande" (dividera drifts tid med totaltid)?
Hur bra kan man bli?

« Senast ändrad: 10 november 2007, 09:53:33 av douglas72 »
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2007, 11:20:35 »
Min deltatid har alltid varit 75 min. Det har jag aldrig ändrat. Om jag nu kommer ihÃ¥g rätt sÃ¥ ställer man först in om man vill ha avfrostningen temp eller tidsstyrd och sedan väljer man vilken tid eller temp i kofigureringsmenyen.  mvh  John

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2007, 13:43:41 »
ok, tack.  Thumbsup

vad liger ni andra på för "drifts-uttnyttjande" (dividera drifts tid med totaltid)?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #11 skrivet: 10 november 2007, 21:32:52 »
Att dividera drifttid / totaltid om vi syftar på det som man kan få upp i displayen måste bli fel.

Installerade min CE64 i april och det står så här i displayen:
Värmepump: 6368 kWh
Tillskott: 2578 kWh
Drifttid: 1234 h
Total tid: 4075 h

Tilläggas är att elpatroner är avslagna så det "riktiga" tillskottet är NOLL sedan installation.

4075 är snarare antalet timmar CE65:an varit igång då även bara stått och vilat.
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2007, 09:39:35 »
ja sorry, det var inte så jag menade.
För en ingenjör sÃ¥ har man ju ett tvunget behov av att läsa av displayen varje dag... sen grunna lite pÃ¥ hur maskinen gÃ¥tt under dygnet. Det är ett behov  ;)

Det är alltså om man kollar på exvis ett dygn. som man skall dividera:

(drifttid dag 2 - drifttid dag 1)  /  (totaltid dag 2 - totaltid dag ) = ??

 
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad oooo_quattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sandared-BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #13 skrivet: 12 november 2007, 22:07:59 »
Aha, idag tittade jag till igen motsvarande siffor är
6624
2935
1275
4123

Summa... 85,4% driftstid för min CE65:a. Tappar nästan 9 minuter i timmen i utebliven värme från pumpen på dessa
avfrostningar.
Tegelvilla från -63. Entréplan med 195m2 samt 30m2 ej uppvärmt vidbyggt poolhus. Suterrängplan med 185m2.
Uppvärmning IVT E7 Bergvärme med ca 140m borra. 9kW poolvärmepump. Total elförbrukning ca. 27000kWh/år

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: trimma förångartemp / avfrostning CE50 ?
« Svar #14 skrivet: 14 november 2007, 08:29:58 »
 :-\  Oj dÃ¥ man fÃ¥r inte bli för säker... Har ju kört med avfrostning fast tid 10 min i ett Ã¥r och det har funkat ända tills igÃ¥r. DÃ¥ upptäckte jag att det rann vatten frÃ¥n fel ställe pÃ¥ pumpen. Jag rev ner kÃ¥pan till förÃ¥ngaren, visst fanns där is inga mängder men tydligen tillräckligt för att det vid avfrostning skulle droppa över pÃ¥ fläktsidan.
När jag tänker efter så har jag gjort en del ändringar i innetemp 20 till 21 grader samt har förmodligen även ändrat fläkten några procent, efter övergången till 10 min defrost. Jag tror ändå att jag är nära optimal avfrostningstid. Men jag har ändrat tillbaks till tempstyrd defrost 6 grader tills vidare. Så får jag optimera vid senare tillfälle.

Vad värre var, var att jag märkte att armaflexen runt pÃ¥fyllningsröret för köldmedia var nersolkad och oljig, jag kunde även dra Ã¥t den övre pipen lite med näven. Man undrar ju hur mycket media som runnit ur fÃ¥r nog öppna en ny  trÃ¥d och frÃ¥ga de kunniga....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!