Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Inverter M - Okända symboler och golvvärme i badrummet.  (läst 4638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ThelEr

  • Gäst
ThelEr
Thermia Inverter M - Okända symboler och golvvärme i badrummet.
« skrivet: 01 december 2018, 11:20:03 »
Jag har precis installerat in Thermia Inverter M och försöker förstå mig på hur den fungerar och hur jag ställer in den på bästa sätt.
Två frågor har så här efter installationen uppkommit som jag inte kan hitta svar på. Manualen som följer med upplever jag ganska bristfällig?

1. Pumpen går upp på högsta växel, kör ett tag sedan går den ner till lägsta växel, och stänger till slut av helt. I informationsfönstret dyker det upp en symbol, enligt bifogad bild. Ett varm element med en klocka under. Den räknar ner ca 7 minuter och sedan gör den samma procedur igen. Startar igång kompressorn, varvar långsamt upp till högsta växel och efter ett tag igen ner till ett och stänger av med samma symbol i fönstret. Någon som vet vad den pysslar med? Finns det en bättre manual att tillgå någonstans med utförligare förklaring till samtliga symboler etc?

2. Vi har ett äldre hus med element från 60-talet och tjocka rör. För ett antal år sedan installerades golvvärme på övervåningen i ett badrum med klinker på ca. 12 Kvm. Det är två slingor som anslöts direkt på värmeslingan i detta tvårörssystem. 12 mm slang. Vi har aldrig fått värmen i golvet att fungera vidare bra, bara vid ordentlig med kyla ute, från -5 och kallare och nu i och med värmepumpsbytet så installerades också en shuntgrupp med tillhörande cirkulationspump. Installatörsfirman menade att detta behövdes för att får önskad värme i golvet. Efter installationen av denna shuntgrupp upplever vi det som om att det blivit sämre med värmen i golvet. Enligt termometrar satta på rören in under golvet och ut, så har vi nu med 2 + ute 36 grader in och 34 grader ut. Golvet är kallt och temperaturen i rummet är knappt 20 grader. Varför blir det inte varmt på golvet?

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
Och här kommer bilden med den okända symbolen...
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oj
Här finns det nog en del att jobba med.
Men börja med att gör en skiss med värmepump, ledningar, radiatorer och shunt med golvvärme.
Skissen behöver bara vara grov. Så tar vi frågorna därifrån.

Vilken kurva är vald? Verkar vara jättehög, typ 45??

Visst vet du om att i största möjliga utsträckning ska värmepumpen bestämma tempen i huset och inte termostater. Så öppna termostaterna max och se till att piggen i termostathuset kommer ut.

Symbolen betyder att kompressorn måste få kallna innan start . Ska sällan eller nästa aldrig synas.

För visst är det en Medium du har. Har kommit ut en Mini i dagarna. Bara så vi inte blandar ihop modeller.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
Tack, Mlöf för ditt svar.

Är inte så bra på att skissa, försöker förklara..
Värmepumpen står i källaren. Därifrån blir de fem förgreningar upp i huset, till olika element.
1:a våningen har 8 element.
2:a våningen har 4 element exkl. golvvärmen.
Ledningarna som tillslut hamnar på 2:a våningen och shuntgruppen till badrummet förser från sin resa från värmepumpen också två element på 1:a våningen.
Behöver du en skiss ändå?

Anledningen till att pumpen helt plötsligt behövde mer värme, som också ledde fram till att kompressorn behövde svalna, var att vi höjde från 20 till 22 grader inställningsratten på förstasidan. Detta för att se om vi på det sättet kunde få värme, tillräckligt till golvvärmen. Innan vi bytte bergvärmepump, så hade vi den sk. RumsBör på högre värme och ströp istället vid elementen för att få högre temperatur på vattnet till vår golvvärme, men tveksamt resultat.
Nu är det 40 grader på rören ner i golvet 36 grader på returen. Shuntmotorn står på 50% Framledning på värmepumpen ut är 43 grader.
Det är 23 grader varmt i huset, förutom badrummet som har knappt 21, men golvet känns fortfarande kallt.

Vår pump har nu stabiliserat sig, se grafen i bild. Men det blev 4 gånger av vila för kompressorn,. är det normalt för två graders höjning av rumstemperaturen? (6 grader på vattnet)..

Installatören av den nya pumpen, sa precis som du att pumpen skall styra värmen, inte strypning av elementen. Därför har vi nu alla element, förutom i sovrummet, på max.
Skulle värmepumpen ta skada av att vi har högre temperatur inställd på den men stryper till 50% på elementen? Just för att få högre värme på vattnet till golvvärmen?

Aktuell kurva är 39, med två graders höjning av kurvan vid 0 och -5 samt 1 grad vid +5.

Ja Mlöf, det är en Medium 3-12. Duo, till och med. :-)
« Senast ändrad: 01 december 2018, 16:35:12 av ThelEr »
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu blev det super intressant. Vad heter din programvara. Ser helt annars ut än min.

Kan vara intressant med en bild åtminstone på shunten. Så någon kan hjälpa dig. Är inte själv helt bekanta med alla olika shuntar som finns.

Vad är husets topp behov vid dut?

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
Hej igen.

Min DVUT är ca -15 grader om jag förstår det rätt.
Min förra panna var på 7,5 kWh och elpatronen fick också jobba vid köldknäppar. Så kanske 10?

Programvara, Genesis 7.00 (060) - Tror det kan vara den senaste, då installatören uppgraderade i slutet på installationen.

Bifogad en bild på Uponor : Uponor Fluvia T Push-12, för att se om någon kan ha några idéer kring den.
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
Kolla så inte Max Framledningstemp är satt till 45grader, den ser ju ut att sluta ungefär där
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är precis som du säger. Ca 38g till golvet och några g kallare från. Har du isolerat slangarna i golvet???
Nog borde golvet vara varmt om slingarna ligger med något sånär standard mått från varandra.
Vad är det för isolering under?
Vad ligger slangarna i? Är dom ingjuta.

Eller är golvet varmt men rummet kallt?

Jaså, det har kommit ut en 7.00

Det jag tycker är konstigt är att du säger kurva 39 men du har en BÖR på 43,7 vid 2,8g ute. BÖR borde ha varit ca 37g.
Det är därför jag trodde du hade kurva 45.

Givetvis kolla precis som fila säger Max framledning
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
Mlöf, tänk på att jag också ökat ratten på första sidan två steg åt höger, 20 -> 22 (0->2), vilket ger totalt 6 graders ökning på BÖR. 3 grader per justering, fick jag höra från Thermia-teknikern.
Rören upp frÃ¥n 1:a- 2:a  plan är inbyggda i väggen och jag kan inte se om dem är isolerade eller inte. Men inte mÃ¥nga andra rör har varit det här, sÃ¥ det kan tänkas att dem inte heller är det.
Slangarna ligger enligt vad jag fått höra i någon plåt med spår i.
Max Framledningstemp är satt till 65 grader.

Det är ca 23 grader i huset nu, med mitt test av höjning två steg på temperaturratten. I badrummet är nu 21,8 och golvet känns fortfarande kallt, även om man kan märka en lite förbättring.
Vad är det som inte mår bra av att köra en högre ut-temperatur på bergvärmepumpen och istället justera med termostaterna på elementen till ca 50%. Det verkar ju ändå påverkar golvet i badrummet positivt att göra så..
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför man eftersträvar en så låg framledningstemp som möjligt är att värmepumpen kostar mindre att driva, samt att livslängden ska teoretisk bli längre.

Jag tycker du låter ditt experiment få ett dygn el två att svänga in sig.

Oftast så brukar golvvärmen kräva en lägre framledning än radiatorer men den tar lägre tid på sig.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du förresten fått några felkoder?
Borde finnas sådana eftersom kompressorn blev stoppad
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
Vad jag fått information om kring varför man inte skall strypa elementens termostater, är att då gör man livet tuffare för cirkulationspumpen och att den slits i förtid.?
Så klart man eftersträvar en så låg kostnad som möjligt för driften, men om nu vår golvvärme i badrummet kräver lite mer temperatur, så kan det kanske vara OK att ändå strypa element till 50% för att kunna ha lite högre temperatur ut i ledningarna
 och dÃ¥ ett behagligare golv i badrummet... NÃ¥gon Ã¥sikt om det?

Nej, det blev inga larm för de konstiga stoppen igår, däremot hettade jag en meny som heter "Reason for stop" och den sa:
Inget behov - Hög framledningstemperatur, för alla fyra stoppen.
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att strypa ett helt hus pga av ett rum är givetvis att ge värmepumpen dåliga förutsättningar. Både ekonomiskt och driftmässigt.
Berätta mer om badrummet.
Har golvvärmen ersatt något?
Går det komplettera med något typ bättre fönster, isolering, radiatorer. Kanske en riktigt rejäl handdukstork?

Det finns olika förutsättningar för värmepumpar att jobba mot och antagligen blir det här mot det sämre. Själv ligger jag nog i mitten. Kanske inte med flödet utan mera med temp. Behöver kurva 33 och skulle vilja göra åtgärder för att sänka, men det går aldrig att motivera ekonomisk.

Vad har värmt huset tidigare?
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
När kakelugnarna tråkigt nog kastades ut någon gång på 50-talet, installerades det vattenburna värmesystemet med element och en oljepanna i källaren. I slutet på 90-talet gjordes ett vanligt rum på ovanvåningen om till badrum, då också golvvärmen installerades, direkt emot värmesystemets tvårörssystem, ingen shunt. Kring millennieskiftet så ersattes oljepannan av bergvärme och problemet med kalla klinkerplattor golvet uppdagade sig. Tänker att framledningstemperaturen under tiden det var oljeeldat var högre än vad bergvärmen är och har varit.
2004 när vi tog över huset så byttes alla fönster. Vi tilläggsisolerade och satte ny yttervägg. Även takpannor byttes i samband med detta.

Problemet kanske inte i första hand är att vi tycker att det är för kallt i badrummet utan snarare att det är kallt att stå på klinkerplattorna, då dem är kalla.
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
En ytterligare fundering till er Invert-pumps erfarna.
Igår kväll noterade jag att grafen över värmetillverkningen hade börjat åka berg och dal bana.
Nästan hela den veckan efter att systemet togs i drift så så följde kurvorna snällt efter varandra och systemets beräknade BÖR-kurva.
Men från igår morse så ser det ut så här? Under natten så har det varit precis lika, kurvorna har dykt med ca 3 timmars mellanrum. Med "Stop Reason" - Inget behov.
Hur har ni det? Ligger kurvorna fint och följer varandra eller åker dem också berg och dal bana?
« Senast ändrad: 03 december 2018, 09:11:16 av ThelEr »
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har det blivit varmare ute?

Om effekten på lägsta växel är mer än vad huset behöver måste värmepumpen stanna. Annars blir det för varmt i huset. Har den gått på lägsta effekt?

Nu har vi olika program i våra pumpar och din graf verkar vara flyttande i tempvisnings område samt du har även BÖR med. Samt att du kan ha 12h visning.
Men så här ser min ut när det är några grader kallt. Min kan visa 5h som max. Man ser att varanan timme gör min smörjning av kompressorn.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och så här ser det ut när den går on off när det är varmt ca 8-10g ute
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad ThelEr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Nyinstallerad Thermia Inverter
Tack Mlöf för all din feedback i denna tråd!
Jag startade om hela pumpen idag för att se om en traditionell datorlösning med omstart skulle få kurvan att rätta till sig.
Tror nog att det blev bra. Efter omstart så blev det som bifogad bild.
Grå är framledning, Gul är retur och Grön är varmvatten.
Nu har jag fått igång OnLine också,, så man slipper springa ner i källaren man vill kika på kurvan.. ;-)
Thermia Inverter M, i en villa från tidigt 1900-tal.
Borrhål 119 meter, som förser denna pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!