Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jaha, knappt 3 1/2 Ã¥r höll vÃ¥r Thermia.  (läst 13999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #45 skrivet: 31 mars 2018, 11:27:28 »
Vad menar du t. ex.  att de lovat som de inte hÃ¥llit?

De (Thermia) marknadsför sina produkter som varande av mycket hög kvalité och de starkaste argumenten är att det är driftsäkert, ekonomiskt och miljövänligt med BVP. En investering för konsumenten som ska betala sig på några år, och sedan vara en besparing i upp till 10-15 år. Att då huvudkomponenten, och den dyraste, ger upp efter så kort tid är inte OK enligt mig. Det handlar om en princip, inte huruvida jag som slutkund kommer förlora ekonomiskt på det eller inte.

Om du köper en ny bil som kraftigt marknadsförs som driftsäker, ekonomisk och miljövänlig, för samma pengar som en BVP (säg 150.000 kr) och det blir totalras på motorn efter 3 1/2 år (precis efter att garantitiden gått ut). Detta trots att du skött den enligt anvisningar, skulle inte du också reagera negativt på tillverkaren då? Skulle du rekommendera bilmärket till denna vänner, köpa en bil av samma märke nästa gång? Även om tillverkaren byter motor via din maskinskadeförsäkring.

Jag har inte jagat upp mig, och oroad är jag inte. Dock är jag väl medveten om hur illa konsumenter kan bli behandlade av både försäkringsbolag och företag, så jag stålsätter mig alltid inför den här typen av reklamationer. Hellre det än att naivt sätta sin tillit till att de ska göra det de utfästs sig att göra. Gör de det så är ju ingen skada skedd, varken för mig eller dem. Om jag skapat den här typen av trådar så är jag alltid noga med att redovisa ifall företag gjort rätt för sig om de klantat sig. Hur företagen agerar är det som avgör ifall de får lite gratis goodwill på nätet, eller om det blir badwill.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #46 skrivet: 31 mars 2018, 13:07:45 »
Tror inte de har utlovat något som ställa på ända av njuta din maskin. Din besparing osv kommer nog inte påverkas något nämnvärt av detta heller. Förestår inte riktigt vart du vill komma med ditt påpekande att det är just utanför garantin. Har du behövt betala något?

Vad gäller bilar sÃ¥ händer det att motorn gÃ¥r sönder bÃ¥de inom som strax utanför garantitiden.  Topplockspackningar som rasar och resulterar i ett förstört topplock har jag själv varit med om.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #47 skrivet: 03 april 2018, 06:14:44 »
VW har väl haft stora problem med kvalitén på i vart fall ett par motorer det senaste årtiondet, och DÅ, när det är hela serier av motorer som går sönder och orsakar dyra skador så finns det verkligen fog för varningar, men enstaka motor (eller kompressor) som får problem får man nog räkna med även i de bästa av familjer.
Sen är det förstås surt för de som drabbas, men som vanligt i frågor som dessa så låter jag aldrig ett enstaka haveri göra att jag börjar varna för ett fabrikat, eller låter någon annan nyttja forumet som en anslagstavla över något fabrikats misslyckande.
Det är bra att fel av denna typ rapporteras, och kommer det fler så är det väldigt bra att forumet kan snappa upp det och rikta strålkastarljuset på vad som händer och hur det hanteras av tillverkare och försäkringsbolag.
Men som sagt, en kompressor som havererar är ingen kompressor - i det stora hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #48 skrivet: 29 oktober 2020, 17:12:25 »
Dags för en uppdatering i den här trÃ¥den, och jag vill börja med att be om ursäkt för att detta blir ett väldigt lÃ¥ngt inlägg.  :)

Det senaste jag redovisade var att den nya kompressorn hade ett svävande ljud som var mycket störande. Innan jag berättar historien om det, vill jag redovisa hur vi drabbades ekonomiskt av första kompressorns haveri: 7.000 kr fick vi stå för. Detta pga av att vårt försäkringsbolag (Trygghansa) räknar BVP som byggnadsdel, och där har vi valt 10.000 kr i självrisk. Arctics försäkring täcker endast upp till 3.000 kr i självreducering (alltså inte självriskeliminering som de marknadsför sin försäkring med) så vi fick stå för resten. Att välja en lägre självrisk hos Trygghansa skulle innebära en rejält höjd premie, så som för alla försäkringar blir det en avvägning mellan risk för skada och hur mycket man vill betala per år.

Nåväl, svävningen. Jag kontaktade firman som bytte ut första kompressorn och förklarade läget. De skickade ut samma tekniker och han tillbringade runt två timmar vid pumpen för att försöka lokalisera källan för oljudet. När han kollat allt han kunde sa han att han aldrig hört en pump låta på det sättet och att det troligen blir att byta kompressor igen. Han skulle åka tillbaka till firman och snacka lite med chefen.

Det gick nÃ¥gra dagar utan att jag hörde nÃ¥got, och sÃ¥ damp det ned en faktura pÃ¥ felsökning. I arbetsbeskrivningen stod det att teknikern inte hittat nÃ¥got avvikande!  >:( Jag ringde direkt till firman och frÃ¥gade vad som gjort att teknikern ändrat sin uppfattning frÃ¥n det att han klev ut genom vÃ¥r dörr tills han kom tillbaka till firman. Det hade ju tjejen jag snackade med ingen aning om, men hon tyckte det lät konstigt...jo, tack!

Detta var dessutom ett garantiärende, och jag ska inte behöva betala för felsökning eftersom felet kvarstod. Till det sa hon att något blivit fel med fakturan och att jag kunde riva den.

Nu kände jag att jag inte kunde lita på att servicefirman var ärliga, teknikern ljög för någon (mig eller chefen) och fakturaavdelningen verkade inte ha någon koll, så jag mailade Thermia kundservice och förklarade läget. Detta ledde till att en av deras representanter och chefen för servicefirman kom hem till oss och skulle lyssna på pumpen. Nu inträffade det typiska att pumpen inte alls lät lika mycket. Jag som kände till ljudet kunde höra det, men de andra två tyckte inte att de hörde något. Firmachefen försökte provocera pumpen och precis i slutet innan tryckvakten löste ut kom ljudet så de kunde höra det...men då pratar vi kanske fem sekunder, och sånt fick man leva med tyckte de. Problemet med det var bara att vid normal användning fanns svävningen där hela tiden när kompressorn jobbade. Till slut sa chefen att han var tvungen att dra till något möte, så båda herrarna tackade för sig.

Jag var helt förtvivlad...vi skulle nu alltså behöva leva med en BVP som störde oss (och övernattande gäster) dygnet runt. Att första kompressorn aldrig stört oss de tre åren den höll tyckte inte firman och Thermia var relevant i frågan. Precis när jag skulle ringa min fru och meddela de dåliga nyheterna startade pumpen...och lät högre än någonsin!! Jag rusade ut och hann precis få tag i Thermias representant innan han satte sig i bilen. Jag ropade på honom och bad honom komma in igen. Han hann bara komma in genom ytterdörren när han sa: Ja, så där ska det ju verkligen inte låta! Han var alltså inte ens i pannrummet. Äntligen lite medgång!

Mannen sa att han skulle prata med deras reklamationsråd och att någon skulle återkomma. Efter inte alls lång tid fick jag ett mail (eller om det var ett brev) där det stod att kompressorn skulle bytas ut på garanti och att jobbet skulle utföras av samma firma igen. Det kändes sådär att samma tekniker som ljugit tidigare skulle göra jobbet, men det gjorde vi ingen grej av...vi var bara lättade att vi förhoppningsvis skulle bli av med svävningsljudet.

När kompressorn var bytt var även ljudet borta. Något liknande kan anas ytterst svagt om man står bredvid pumpen i pannrummet, men det hörs inte alls ute i huset som med kompressor 2.

Allt frid och fröjd (bortsett från 7.000 kr som vi kunde gjort något roligare för)...i knappt ett år. Då dyker nästa missljud upp. Den här gången är det ett högfrekvent tjutande. Det ligger precis ovanför 1 kHz vilket är frekvensen som används för ljudkalibrering i bl a TV-sändningar. Ni har säkert hört det någon gång när ljudteknikern råkar skicka ut det i live-sändning, ofta tillsammans med testbild.

Detta ljud har jag fångat grafiskt, se bifogad bild. Det här ljudet är lite skumt på så sätt att det hörs väldigt tydligt i vissa sweet spots, medan på andra ställen så hörs det knappt. Detta ger det väldigt mycket tinnitus-känsla när man rör sig i huset.

Jag har "probat" i pumpen med mitt Biltema-stetoskop, och med reservation för att det är ett rätt trubbigt instrument, så har jag kommit fram till att det är starkast i röret som går från kompressorns övre del, bak till värmeväxlaren, själva värmeväxlaren och röret som går ut från växlarens nedre del, under vv-beredaren och upp i bakre vänstra hörnet på pumpens ovansida. Det hörs också tydligt i röret med kulventilen för att fylla på radiatorkretsen som är sammankopplat med röret som kommer upp genom pumpens tak.

Ljudet genereras bara när kompressorn jobbar, och är klart starkast vid VV-körning, men det hörs även vid värmekörning.

Är det någon som känner igen min beskrivning och vet vad detta kan vara? Jag kontaktade Thermia igen gällande detta, men de hänvisar som vanligt till servicefirma. Detta var i början av året, och sen slog Covid till med full kraft så vi ville inte ha hem någon okänd. Sen kom sommaren och vi stördes inte så mycket av ljudet, men nu när pumpen jobbar mer så känner vi att något måste göras.


Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #49 skrivet: 30 oktober 2020, 07:44:54 »
Jobbigt läge, man kan ju verkligen undra vad de gör i produktionen för att undvika att liknande saker sker på nylevererade värmepumpar?
Eller kan det bero på att man inte bytt torkfilter och grejer ("Burnoutfilter"?) som skall göras vid kompressorbyte, så att det finns flödesbegränsningar i gas eller vätskeledningar.
Eller "skit" från tidigare haveriet som skadar kompressorn efter att den satts i drift?

Hur mycket koll har du på vad de gjort?
(Har inte läst hela tråden)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #50 skrivet: 30 oktober 2020, 09:36:29 »
Hej Paxman.
Det var länge sedan jag var in på det här forumet, men när jag nu loggade in för att kolla om det var någon ide att betala tilläggsförsäkringen kom den här tråden upp.
Jag känner mycket väl till problem med tjutande värmepump som jag drabbades av vid nyinstallation av min Thermiapump november 2013.
Jag fick stimma en del med Thermia innan det så småningom löstes efter diverse besök av Thermias
 tekniker, men framförallt att min lokala VVS-firma där jag köpt grejorna var väldigt mÃ¥na om att det skulle lösas, sant att de tryckte pÃ¥ mot Thermia för att hitta en lösning.

Länken går till mina problem och som löstes så småningom.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49386.msg556402#msg556402
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #51 skrivet: 30 oktober 2020, 11:09:38 »
Hej Paxman.
Det var länge sedan jag var in på det här forumet, men när jag nu loggade in för att kolla om det var någon ide att betala tilläggsförsäkringen kom den här tråden upp.
Jag känner mycket väl till problem med tjutande värmepump som jag drabbades av vid nyinstallation av min Thermiapump november 2013.
Jag fick stimma en del med Thermia innan det så småningom löstes efter diverse besök av Thermias
 tekniker, men framförallt att min lokala VVS-firma där jag köpt grejorna var väldigt mÃ¥na om att det skulle lösas, sant att de tryckte pÃ¥ mot Thermia för att hitta en lösning.

Länken går till mina problem och som löstes så småningom.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49386.msg556402#msg556402

Läste din tråd Mike...mycket intressant att du och flera andra har/haft samma problem. Du skriver att det löste sig med en ombyggnad av pumpen, men inte vad som gjordes. Vet du vad som ändrades?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #52 skrivet: 30 oktober 2020, 22:13:59 »
Kommer tyvärr inte ihåg, men någon form av ombyggnad där ett rör var boven i dramat.
Stå på dig, i mitt fall var jag väldigt påstridig och till slut löstes problemet och jag är idag sju år senare väldigt nöjd med min Thermia (fast nu brakar den väl ihop när jag skriver så)
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Jaha, knappt 3 1/2 år höll vår Thermia.
« Svar #53 skrivet: 30 oktober 2020, 22:38:21 »
...(fast nu brakar den väl ihop när jag skriver så)

Haha...nä, det får vi väl inte hoppas. Skickar PM till dig med frågor om firman som fixade det.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!