Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?  (läst 15157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« skrivet: 08 februari 2017, 01:01:00 »
Har bott i nybyggd villa på 1,5 plan i några månader nu. Med huset kom en Nibe F750 som värmer via LK golvvärme på nedervåningen samt radiatorer av skiftande storlek på ovanvåningen. Efter att ha läst manualen till F750:n som kvällslektyr och hängt här på forumet som gäst känner jag att jag vill förstå vissa saker lite bättre.

Vid inflytt var värmekurvan satt till 9 och -1. Fläkthastighet Normal gäller och är 56 %. Grundfos cirkulationspump(?) står på läge III och har gjort så hela tiden. De digitala termostaterna till golvvärmen var inställda på 22,0 grader och radiatorerna var fullt öppna på ovanvåningen. Efter ett tag blev resultatet att F750 gick på högvarv, inte sällan under 100 Hz och jag såg att den toppade på 120 Hz några gånger. Samtidigt var golvvärmen väldigt ojämn i de olika rummen på nedervåningen. Radiatorerna höll sig ganska bra på ovanvåningen. Samtliga tilluftsventiler var fullt öppna.

Gäster sa ofta att vi hade varmt (och skönt enligt vissa). Den ojämna golvvärmen störde mig dock och efter att ha läst typ överallt att "alla termostatater ska vara öppna" så ställde jag in LK-givarna till samtliga rum på något jättehögt, 32 grader. Detta för att få golvvärmefördelaren att öppna alla slingor. Var det rätt, är det så det funkar?

Samtidigt vred jag ner kurvan på F750 eftersom det kändes som att den eldade på men GVF inte tillät att det kom golvet till godo. Tror jag var nere på lutning 5 och -3 ett tag och fick då känna på hur trögt systemet är. Det blev kallt typ överallt. Numera är lutningen 6 och -1, vilket verkar OK. Åtminstone till golvet där nere. Innegivaren till F750 säger att det är ca 22 grader där nere samtidigt som en liten billig digital termometer säger att tempen på ovanvåningen är alltifrån 18,7 till ca 20,0 beroende på vilket rum och hur det blåser. Tycker alltså att det skiljer för mycket mellan uppe och nere även om sovrummet är svalt och skönt när man ska sova.

Det som plågar mig just nu är som sagt att radiatorerna uppe inte klarar av att värma ovanvåningen med samma värmeinställning på F750 som uppenbarligen ger bra värme via golvet där nere. Ska jag behöva elda på mer i F750 för att få bättre värme uppe? Ska samtidigt GVF strypa värmen till golvet så känns det som att jag återgår till att "elda för kråkorna". Men det är kanske det man måste göra när man kombinerar golvvärme och radiatorer? Känns bara så oekonomiskt.

Vad som samtidigt stör mig är att inställningen i meny 5.1.14 säger endast "Radiatorer" och inte alternativet "Golvvärme och radiatorer", som hade känts mer rätt eftersom det faktiskt är det som finns i huset, men kan det vara så att husbyggaren/installatören har snålat in på något som gör att det alternativet inte går att få i F750? Har inte ändrat något i meny 5 än så länge kan tilläggas. Kan det finnas någon mer komplex förklaring till denna inställning än vad jag som lekman förstår?

Samtidigt läste jag någonstans att den där Grundfos cirkulationspump ska inte vara inställd för högt, men i mitt fall är den på högsta (III av III), är det optimalt för min anläggning?
Hade jag fått en jämnare temperatur uppe om vattnet cirkulerat långsammare, för det är väl det som den pumpen avser?

Kan ju nämna att F750 började jobba lugnare när kurvan sänktes från 9 till 6, numera vill den inte gärna gå över 85-86 Hz verkar det som, trots att det ibland behövs och gradminuterna ligger på under -700 och tillsatsen kopplas in. Har läst äldre trådar här om F750-ägare som inte får upp Hz på kompressorn trots att de skulle vilja och det hade behövts i och med att eltillsatsen faktiskt går in. Vet någon vad man kommit fram till här? Är det att öka fläkten för att ge pumpen mer varmluft att jobba med? Blir det inte kallare då i och med att mer kalluft dras in snabbare utifrån?

Huset är för övrigt ganska vindutsatt vid kusten i Skåne. Här snöar det i sidled och blåser hårt även vid flera minus som för någon vecka sedan. Detta gör att jag börjat stänga till tilluftsventilerna på sina ställen i huset. Jag tänker att fläkten drar väl in den luft som den behöver oavsett, men kan jag minska hålet som den svinkalla vinden kan blåsa rätt in i huset via så är det väl bra? Låt mig för tydliga, ventilerna är fortfarande öppna, men inte på max, särskilt inte från det håll det blåser mot. Och ja, jag har fått gå och öppna och stänga till vissa av ventilerna dagligen i takt med att vinden ligger på från olika håll. Ett jäkla jobb med andra ord. Men vad gör man inte för att inte få allt för kallt i vissa rum på ovanvåningen. Tjänar jag något på detta eller är det mest placebo?

Med anledning av att huset är nybyggt så smutsades filtret i F750 igen ganska så rejält. Rengjorde det nyligen när det hade gått 3 månader sen installation förmodligen och pannan gav filterlarm. Numera rengörs filtret liiite oftare än så. Såg även att trycket i pannan nu ligger mellan 0,5 och 1,0 bar. Det låg på 1,0 vid inflytt. Samtidigt misstänker jag att en avluftning kanske vore på sin plats innan påfyllning sker. Skulle ett tryck närmre 1,0 bar ge mig bättre värme i radiatorerna där uppe?

Spillkoppen verkar för övrigt redan full. Den verkar dock ansluten till någon brunn under 250 kilos pjäsen så det rinner väl ner dit så fort nivån går "över kanten", antar jag? Men är det korrekt/rimligt att spillkoppen ska fyllas på bara några månader? Nu vet jag ju inte hur mycket vatten som stod i den efter installation, men ändå. Jag hade velat rengöra den men är osäker på om man kommer att kunna sätta tillbaka den på rätt plats, fumlig som man är.

Jag har också förstått att inställningarna på frånluftsdonen runt om i huset är sjukt känsliga(?). I samband med besiktningen innan inflytt hade det väl gjorts en OVK och donet i köket (öppen planlösning) var då fullt öppet. Så pass öppet att det inte gick att öppna en av luckorna till överskåpen. Då tog en av byggarna (snickare) en stege och skruvade igen donet till den grad att skåpluckan gick att öppna. Samtidigt sa besiktningsmannen att du kan väl öppna donet lite mer i klädvården (ligger in till köket) för att kompensera stängningen i köket. Så här i efterhand har man ju förstått att inställningarna på de där donen är superduperjätteviktiga och får inte röras. Och ändå går en byggare och manuellt pillar på två stycken på fri hand. Hur mycket förstördes i samband med detta den optimering som jag antar gjordes i samband med OVK egentligen? Är det strunt samma eller kan det ge någon effekt på lång sikt?

Okej, detta blev kanske mer en stund på soffan hos en psykolog, men jag vore väldigt tacksam om någon vänlig själ orkar läsa allt och ge mig lite feedback på om jag tänker rätt eller fel och hur saker och ting fungerar. Uppvärmning och FVLP är ett helt nytt område för mig som ni märker. Behöver ni data från F750 så bara hojta, jag hänger ändå bakom luckan i menyerna för ofta redan...

På tal om det, jag har inget trådbundet fiber draget till pannan, kan jag på något sätt koppla upp den mot wifi? Eller det krävs extra hårdvara som kostar skjortan? Hur vet jag om jag faktiskt har hårdvara för detta?

Återigen, stort tack på förhand  :)
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Jastpe

  • Gäst
Jastpe
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2017, 07:36:11 »
Jag har samma system med F750i 1.5 plan och golvvärme och radiatorer. Hade också problem med kallare övervåning men hittade sen en shuntventil i golvärmefördelarskåpet och ökade där shuntningen på vattnet till golvvärmen vilket var en förlösande faktor. Nu fungerar det fint med jämn temperatur. Har dock lite högt ljud i vissa radiatorer, funkar det bra hos dig?

Ventilationsdonen får man inte vrida på, det ska vara inställt rätt så att du har ett undertryck i huset, du får be om en ny injustering där luftmängden som minskas i köket kompenseras i andra rum.

Du kan koppla upp den mot wifi men du måste ha en hårvara som du ansluter pumpen till, hör med en elektronikaffär. Rekomenderar nibeuplink så man slipper hänga bakom luckan...


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2017, 08:48:32 »
I nyare Nibe 750 följer Uplink med, tror det är från 2013 eller 2014, i så fall har du meny 4.1.3.1.
Då finns även en ethernet-kabel på baksidan.
Annars finns den som tillbehör, här t ex.
http://www.evbutiken.se/nibe-uplink-uppgraderingssats

Sen tror jag också på att försöka ändra grundflödets fördelning mellan golvvärme/radiatorer.
Kan du ta en bild på golvvärmefördelaren inklusive anslutning mot primärsidan.
Där brukar det finna justeringsmöjligheter så att du kan fördela värmen mer mot radiatorerna.

Jag tror att du bör ha meny 5.1.14 inställd på "Golvvärme", har för mig om att detta ger en optimalare inställning på interna laddpumpen.
Cirkpumpen till värmesystemet ställer du in så att tempdiffen mellan BT61 och BT62 ligger runt 5-6 °C när det är kallt ute.
« Senast ändrad: 08 februari 2017, 08:51:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2017, 00:37:02 »
Jag har samma system med F750i 1.5 plan och golvvärme och radiatorer. Hade också problem med kallare övervåning men hittade sen en shuntventil i golvärmefördelarskåpet och ökade där shuntningen på vattnet till golvvärmen vilket var en förlösande faktor. Nu fungerar det fint med jämn temperatur. Har dock lite högt ljud i vissa radiatorer, funkar det bra hos dig?

Ventilationsdonen får man inte vrida på, det ska vara inställt rätt så att du har ett undertryck i huset, du får be om en ny injustering där luftmängden som minskas i köket kompenseras i andra rum.

Du kan koppla upp den mot wifi men du måste ha en hårvara som du ansluter pumpen till, hör med en elektronikaffär. Rekomenderar nibeuplink så man slipper hänga bakom luckan...

Låter lovande med en ventil så man kan fördela värmen lite bättre. Men det kan inte ha något att göra med att inställningen i F750 endast är "Radiator" och att golvet på något sätt får första tjing på värmen?

Är det förresten någon som vet exakt vad inställningen i meny 5.1.14 faktiskt påverkar rent fysiskt?

Jag har inte lagt märke till om radiatorerna låter något särskilt än så länge. Det har knäppt till lite då och då, men inget som man faktiskt hittills.

Känns ju inte särskilt bra då att byggaren pillade och vred på donen. Men vad blir själva konsekvensen av det i förlängningen? F750 drar väl i sig den luft den behöver så länge åtminstone inte frånluften är alltför strypt totalt? Om den drar i sig mer eller mindre från en eller flera don, trycket jämnar väl ut sig i huset ändå?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2017, 00:49:25 »
I nyare Nibe 750 följer Uplink med, tror det är från 2013 eller 2014, i så fall har du meny 4.1.3.1.
Då finns även en ethernet-kabel på baksidan.
Annars finns den som tillbehör, här t ex.
http://www.evbutiken.se/nibe-uplink-uppgraderingssats

Sen tror jag också på att försöka ändra grundflödets fördelning mellan golvvärme/radiatorer.
Kan du ta en bild på golvvärmefördelaren inklusive anslutning mot primärsidan.
Där brukar det finna justeringsmöjligheter så att du kan fördela värmen mer mot radiatorerna.

Jag tror att du bör ha meny 5.1.14 inställd på "Golvvärme", har för mig om att detta ger en optimalare inställning på interna laddpumpen.
Cirkpumpen till värmesystemet ställer du in så att tempdiffen mellan BT61 och BT62 ligger runt 5-6 °C när det är kallt ute.

Du är också inne på att jag ska justera den där ventilen i GVF om jag förstod dig rätt?
Absolut, ska lägga upp bild så snart jag kan! Har verkligen ingen koll på vad som är vad i GVF:n. All hjälp på det området tas tacksamt emot!

Utveckla gärna det därmed inställningen i meny 5.1.14 eftersom det idag står "Radiator", vilket inte känns logiskt, och om nu "Golvvärme" är det bättre alternativet, hur tusan hänger det ihop?
Förlåt, men vad är den interna laddpumpen för något? Sitter den i pannan eller i GVF? Vilken funktion fyller den?

Cirkulationspumpen - antar jag är den svarta Grundfos nere i F750 som står i läge III, eller? - har jag inte rört men skillnaden mellan framledningstemp och returtemp verkar ligga någorlunda i nivå med vad F750 säger är att bör-skillnaden ska vara. Vad händer om jag ändrar till läge II? Blir det varmare eller kallare i huset/golvet/radiatorerna?

För övrigt så är F750 från 2016 och jag har meny 4.1.3.1 (tror jag) även det kommer ett felmeddelande när jag försöker gå in på den. Tyvärr är pannan ställd i ett hörn med garderob sidan om sig. Känns som ett projekt att försöka komma åt baksidan av den.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2017, 07:34:04 »
Meny 5.1.14 påverkar laddpumpen och laddflödet enligt en annan tråd.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63707.msg671156#msg671156

Du ser denna skillnad om du kollar på tempdiff mellan BT12 och BT3, men detta är tempdiff internt i 750 och den påverkar inte flödet i värmesystemet så jättemycket.
Den styr laddpumpen mot ett börvärde som bestäms av inställningen i meny 5.1.14.

Jag har försökt rita dit ungefärlig placering av tempgivarna i bilden, när värmepumpen värmer huset så kan ett delflöde gå via bypassen från retur direkt till framledning och späda ut framledningen lite om flödet är högre över värmesystemet.
Enligt bilden så har bypassen utrustats med en backventil vilket gör att man inte kan få flödet att gå åt fel håll där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2017, 21:02:03 »
5.1.14 har jag sett påverka värmetappet mellan utgående och ingående. 4  °C för golvvärme och 15 °C för radiatoret. Även DUT påverkar hur stort  :dt: bör vara. Bor själv i borgeby och har DUT på -15. Sällan kallare än så här.

Ang pumparna så tror jag genom experiment att de samarbetar. Den vid luckan är grundflödet och den du inte ser kan finjustera i 1-100%. Hur snabbt den går syns i panelen på samma sida som  :dt: bör och  :dt: är. I mitt fall var läge III för snabbt. ( kan ses att  :dt: är lägre än börvärdet samtidigt som finjusteringspumpen går med 1% hastighet). Du kan ändra grundflödet mellan I II III och beskåda hur  :dt: ändrar sig. Skriv här om du inte hänger med.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2017, 21:04:03 »
Tanken är att finjusteringspumpen med sina små korrigeringar på enstaka% alltid skall träffa det optimala  :dt: du ställt in.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad NyPåNibe750

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2017, 10:25:43 »
5.1.14 har jag sett påverka värmetappet mellan utgående och ingående. 4  °C för golvvärme och 15 °C för radiatoret. Även DUT påverkar hur stort  :dt: bör vara. Bor själv i borgeby och har DUT på -15. Sällan kallare än så här.

Ang pumparna så tror jag genom experiment att de samarbetar. Den vid luckan är grundflödet och den du inte ser kan finjustera i 1-100%. Hur snabbt den går syns i panelen på samma sida som  :dt: bör och  :dt: är. I mitt fall var läge III för snabbt. ( kan ses att  :dt: är lägre än börvärdet samtidigt som finjusteringspumpen går med 1% hastighet). Du kan ändra grundflödet mellan I II III och beskåda hur  :dt: ändrar sig. Skriv här om du inte hänger med.

Inte meningen att väcka gammal tråd till liv men på denna punkten; Jag har justerat min GP6 till läge I för att jag oftast låg runt ÄR:2 °C :dt: när BÖR är 4 °C :dt:.
Efter justeringen från läge II till I så ligger jag betydligt bättre mot BÖR-värdet med ett ÄR värde runt 3,5 °C :dt:.
Vid läge II på GP6 betedde sig GP1 sig som du beskriver, dvs den la sig på 1% sista ~30%en av körningen. Nu vid läge I så ligger GP1 runt 13% innan den slutfört körningen.

Vad betyder detta för pumpen rent generellt? Bättre COP?
2 plans hus (2016-09) boyta 123kvm.
Nibe F750. Radiatorer uppe, GV (LK) nere.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus på Nibe
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem går att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2017, 20:28:22 »
COP blir bättre i teorin men kanske inte synligt på elräkningen. Pompen kanske också går på frekvenser mellan 20-120 istället för lägsta eller högsta.

Cirkulationspompen drar om jag minns rätt 20-50W beroende på hastighet så en sänkning är väl ca 20W lägre förbrukning dygnet runt.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skåne på 156 m2 byggt 2015. Familj på 4p. Nibe F750 frånluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2017, 00:38:51 »
Väcker liv i min gamla tråd från februari. Nu börjar ju graderna sjunka här nere i södern varför problemet med fördelning av värme mellan nedervåning och ovanvåning återigen är aktuellt.

För att sammanfatta lite:
# Hus på 160 kvm och 1,5 plan, byggt 2016, södra Skåne, vindutsatt.
# F750, inställd på "Radiatorer" (golvvärme nere och radiatorer uppe), kurva 6 och -1 just nu.
# Fläkten går 56 % vilket ger ett värde på 170-180 i VP. Bytte filter i helgen som gick. Borde inte värdet vara högre enligt normen?
# Golvvärmefördelaren är orörd sen inflyttning. Rumsgivarna är satta till 25 grader, vilket borde innebära att alla slingor är öppna konstant, det ser så ut åtminstone.
# Radiatorerna uppe är alla på max och har varit så hela året.
# Avluftade samtliga 4 kanaler i VP någon gång i vintras, mest luft i kanal 1, som avluftades någon gång till under våren (inte mycket luft den gången).

Jag är medveten om att framledningstempen från VP kanske är lite för låg för att radiatorerna ska kunna värma ordentligt uppe. Uppe ligger temp ungefär på 20-21 grader medan det är 22-23 nere. Avrundat brukar det skilja en grad oftast.

Om jag förstått det hela rätt så värmer F750 egentligen för radiatorerna men innan värmevattnet åker dit upp så används en del av värmevattnet till golvvärmen, och därefter så får det åka vidare upp(?). Jag har ingen aning om hur mycket vattnet kyls ner av golvet, men uppenbart så värms nedervåningen mer än tillräckligt och ovanvåningen kunde gott få det lite varmare.

I VP utläser jag att Delta-Bör ska vara 4.0 grader men Delta-Är ligger ofta på endast 2 grader. Någon bad mig se över cirkulationspumparna och vad jag får fram så är CP:n i F750 inställd på III av III medan CP:n i GVF är inställd på läge 2 av 4. Se bild nedan (inte mina CP:ar men indikatorerna är desamma). Snurrar vattnet runt för snabbt?

I GVF finns det förresten 4 analoga tempmätare. Vad mäter dessa egentligen? Se bild för positionerna.

I GVF har jag två svarta vred; TEMP och FLOW. Båda är graderade, typ 1-5, men jag har svårt att utläsa vad de står på/hur pass öppna de är. Här antar jag att det är FLOW som jag borde minska för att inte värma golvet så mycket så att värmen istället avges i radiatorerna till större del. Eller är jag ute och cyklar? Är det big no no att ratta på FLOW?

Alternativet torde väl vara att sänka rumsgivarna från 25 grader ner till kanske 21.5 grader så GVF får jobba med att strypa slingorna till varje rum istället för att minska FLOW generellt?
Vad är egentligen bäst av dessa två alternativ? Finns det några uppenbara för- eller nackdelar eller åstadkommer de precis samma sak?

Finns det något annat man kan/borde göra? Om jag avluftar kanal 1 i VP, är det samma sak som att avlufta direkt på radiatorerna nuförtiden?

Tack på förhand!  help
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Samma

  • Gäst
Samma
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2017, 21:01:47 »
Hej,

Har ett lika 1,5 plan hus med exakt samma värmesystem, hade också kallare på övervåningen tidigare. Löste det med höjde utgående temperatur från pumpen och vred på ratten ”temp” i golvvärmefördelarskåpet för att shunta vattnet mer till golvvärmen så att det blev samma temperatur där som innan. Har nu samma temperatur uppe och nere. Både din och min husleverantör snikade in på denna shunt som egentligen ska vara elektrisk styrd för att kunna sköta denna shuntingen i menyn på pumpen  >:(

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2017, 23:48:42 »
Med andra ord så ökade du framledningstemp från pumpen för att radiatorerna skulle få varmare vatten men så ströp du maximal värme till golvet för att inte värma nedervåningen mer än tidigare?

Är det bättre att minska på TEMP som Samma gjorde kontra att minska på FLOW? Jag trodde TEMP var maxtempen till golvet och FLOW hur stor andel som ska blandas?

Hur tusan vet jag hur mycket som jag ska vrida på vreden? Antar att varken Mätare 3 eller Mätare 4 (eller någon av de andra) är till någon hjälp här. Eller?

Visste väl att det var något snikit mer bygget...  :(
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2017, 06:58:57 »
Hej!
Luftflöde 180 m3/h = 50 l/s => 0,31 l/s och m2.
Normen säger 0,35 l/s och m2 => 201 m3/h för 160 m2.

Sen tycker jag nog att det borde funka bra att bara ratta på shunten (=Flow) för att få till balansen.
Oftast ska denna inte behövas ändras så jättemycket?
Där det står Temp ska det normalt sitta en termostat + givare som begränsar max framledning, detta ser nog jag som det värre felet.
Denna ska skydda golvet från övertemp, iofs ingen risk med kurva 6 i skåne, men ändå.
Vad är det för golvbeläggning?
« Senast ändrad: 13 november 2017, 07:09:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Nibe F750 vs golvvärme vs radiatorer - optimering?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2017, 10:42:54 »
Hej!
Luftflöde 180 m3/h = 50 l/s => 0,31 l/s och m2.
Normen säger 0,35 l/s och m2 => 201 m3/h för 160 m2.

Sen tycker jag nog att det borde funka bra att bara ratta på shunten (=Flow) för att få till balansen.
Oftast ska denna inte behövas ändras så jättemycket?
Där det står Temp ska det normalt sitta en termostat + givare som begränsar max framledning, detta ser nog jag som det värre felet.
Denna ska skydda golvet från övertemp, iofs ingen risk med kurva 6 i skåne, men ändå.
Vad är det för golvbeläggning?

Okej, fläkten är med andra ord alldeles för låg enligt normen. Inställd på 56 % som sagt. Man kan ju undra hur installatören/OVK tänkte där.
Någon vänlig själ som vet ungefär vilken procentsats som borde ge 200 m3/h på en F750 med ett vettigt filter?
Den nya filtret kändes kanske lite tjockare än det gamla.

Hursomhelst, vrida ner Flow alltså. Tyckte väl det lät mer rimligt än Temp.
Tråkigt att prylarna man har inte är vad de borde.
Men kan inte alla de där analoga mätarna vara till någon hjälp? Eller vad säger de egentligen?

Golvbeläggning? Öh. Platta på mark. Trägolv. Antar att det är något däremellan som du undrar över?  ::)

1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!